W Sejmie zaprezentowano kampanię „Budowa. STOP wypadkom!” będącą wsparciem dla kontroli na placach budowy
Na posiedzeniu Sejmowej Komisji do Spraw Kontroli Państwowej 5 marca 2024 r. Główny Inspektor Pracy przedstawił informacje dotyczące kampanii „Budowa. STOP wypadkom!”, która ma poprawić poziom bezpieczeństwa pracy na polskich budowach i jest wsparciem działań kontrolnych w budownictwie.
Główny Inspektor Pracy Katarzyna Łażewska-Hrycko prezentując kampanię wskazała:
- praca na budowie jest wyjątkowo odpowiedzialna oraz wykonywana w trudnych i niebezpiecznych warunkach, najwięcej zagrożeń związanych jest z pracą na wysokości, w szczególności na rusztowaniach;
- statystyki wypadkowe oraz nieprawidłowości ujawniane podczas kontroli przez inspektorów pracy skłoniły nas do podjęcia w 2021 r. prac nad nową strategią działań w branży budowlanej;
- zgodnie z założeniami strategia łączy działania kontrolno-nadzorcze z prewencyjnymi, informacyjnymi i edukacyjnymi w formule trzyletniej kampanii, celem tej kampanii jest ograniczenie skali nieprawidłowości i liczby wypadków w sektorze budowlanym;
- budownictwo od lat jest branżą, w której dochodzi do największej liczby wypadków przy pracy, a kontrole robót budowlanych potwierdzają wysoki poziom nieprawidłowości w zakresie bezpieczeństwa ich wykonywania i wymuszają zaplanowanie oraz przeprowadzenie zintensyfikowanej kampanii na rzecz ograniczenia zagrożeń wypadkowych;
- w latach 2022-2024 zaplanowano realizację 3-letniej strategii kontroli i prewencji w budownictwie, której celem jest radykalne zmniejszenie występujących zagrożeń wypadkowych przy wykonywaniu robót budowlanych;
- według danych GUS, w latach 2016-2020 w budownictwie w wypadkach przy pracy poszkodowanych zostało 24,7 tys. osób, 240 osób straciło życie, a 354 odniosło ciężkie obrażenia, co oznacza, że średnio co 7 dni na budowie ginie człowiek, a każdego dnia na polskich budowach odnotowywanych jest 13 wypadków przy pracy.
Dyrektor Departamentu Prewencji i Promocji Państwowej Inspekcji Pracy Artur Sobota podkreślił:
- prowadzone w ramach strategii działania kontrolno-nadzorcze koncentrują się na zagrożeniach związanych z pracą na wysokościach;
- wyniki kontroli w budownictwie wskazują, że najwięcej nieprawidłowości obserwuje się od lat na małych budowach, dlatego PIP w każdym roku kampanii zaplanowała dwie zmasowane akcje kontrolne na małych placach budów;
- w pierwszych dwóch latach trwania kampanii z udziałem przedstawicieli PIP odbyło się 516 wydarzeń dla ponad 1 tys. pracodawców, ponad 1 tys. pracowników i 356 przedstawicieli służb BHP;
- kampania była też obecna w środkach masowego przekazu i Internecie, w tym na platformie YouTube;
- w 2022 r. na kampanię internetową wydano 160 tys. zł, na kampanię radiową 579 tys. zł, produkcja spotu telewizyjnego kosztowała 141 tys. zł;
- w 2023 r. zrealizowano kampanię internetową za 110 tys. zł, a kampania telewizyjna kosztowała ponad 1 mln 168 tys. zł.
Redakcja INFORLEX (na podstawie komunikatu PAP)