Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 24 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.718.2023.2.MAP
Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 października 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 12 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 grudnia 2023 r. (wpływ 6 grudnia 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Jest Pan osobą fizyczną podlegającą pod nieograniczony obowiązek podatkowy na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Jest Pan podmiotem prowadzącym na terenie Rzeczypospolitej Polskiej jednoosobową działalność gospodarczą, o której mowa w art. 3 ustawy z 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221 z późn. zm.). Jako przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą wybierze Pan opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o którym mowa w ustawie z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z późn. zm., dalej – „uzpd”) oraz w ustawowym terminie złoży oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania do właściwego organu podatkowego. Łączne przychody uzyskane przez Pana w roku poprzedzającym rok podatkowy nie przekroczyły kwoty 2 000 000 euro. Nie korzysta Pan i nigdy nie korzystał z opodatkowania w formie karty podatkowej. Zakładana wysokość przychodów z Pana pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekroczy kwoty 2 000 000 euro. Posiada Pan udziały w rozbudowanej grupie spółek zajmującej się działalnością w obszarze odnawialnych źródeł energii (dalej - „Grupa”). Z uwagi na czynniki o charakterze biznesowym oraz osobistym (kwestie sukcesyjne) rozważane jest dokonanie reorganizacji działalności Grupy poprzez zmianę aktualnie funkcjonującej struktury organizacyjnej. Działalność Grupy polega przede wszystkim na kooperacji spółek operacyjnych, w ramach, których realizowana jest inwestycja w obszarze odnawialnych źródeł energii oraz spółek funkcyjnych, które z uwagi na wysoką specjalizację zapewniają niezbędne zasoby do prawidłowego przygotowania oraz rozwijania inwestycji w projekty fotowoltaiczne zlokalizowane na terenie RR, z uwagi na wieloletnie doświadczenie w branży odnawialnych źródeł energii będzie Pan osobiście zaangażowany w procesy związane działalnością operacyjną poszczególnych spółek z Grupy.
W związku z powyższym w ramach planowanego zdarzenia przyszłego zakładane jest zawarcie pomiędzy poszczególnymi spółkami z Grupy lub podmiotami niepowiązanymi, a Panem (działającym jako przedsiębiorca) umów na świadczenie następujących rodzajów usług:
1. Usługi o charakterze doradczym dla wybranych spółek z Grupy, polegające na kompleksowym doradztwie oraz zapewnianiu wsparcia konsultingowego w obszarze odnawialnych źródeł energii w wymiarze operacyjnym i regionalnym oraz realizacji inwestycji na tym rynku (dalej - „Usługi doradcze”).
W Pana ocenie, działalność polegająca na świadczeniu Usług doradczych mogłaby zostać sklasyfikowana pod następującymi kodami PKWiU:
- 70.22.15.0 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem produkcją;
- 70.22.16.0 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw i pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem;
- 70.22.30.0 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
W ramach planowanych Usług doradczych przykładowo wykonywałby Pan następujące rodzaje czynności:
- doradztwo w zakresie określenia polityki działania firmy;
- doradztwo w zakresie określenia struktury organizacyjnej (systemu podejmowania decyzji), które w sposób najbardziej efektywny odpowiadać będą celom przedsiębiorstwa;
- doradztwo w zakresie rozwoju i restrukturyzacji firmy, takich jak: fuzja, nabywanie przedsiębiorstw, spółki …, dywersyfikacja, prywatyzacja;
- doradztwo w zakresie rozwoju systemu informacji dla celów zarządzania;
- opracowywanie programów ukierunkowanych na zwiększanie zysków, pozostałych spraw o szczególnym znaczeniu dla podniesienia poziomu kierowania przedsiębiorstwem;
- doradztwo w zakresie udoskonalania metod i procedur związanych z produkcją (realizacja inwestycji w obszarze zielonej energii);
- doradztwo w zakresie rozwoju produktów (inwestycji w farmy fotowoltaiczne) oraz zapewnienia (wysokiej) jakości i zarządzania;
- doradztwo w zakresie zarządzania łańcuchem dostaw wszelkich komponentów i półproduktów niezbędnych do realizacji inwestycji w projekty fotowoltaiczne;
- doradztwo w zakresie zarządzania logistycznego;
- doradztwo w zakresie rozwoju inwestycji w wymiarze regionalnym i przemysłowym.
W ramy Usług doradczych nie wchodzą czynności związane z prowadzeniem spraw spółki, zarządzaniem, ani innym czynnościami przewidzianymi dla zarządu spółki.
2. Usługi pośrednictwa w zakresie obrotu udziałami lub akcjami w spółkach prawa handlowego, które nie posiadają nieruchomości polegające na identyfikacji, pozyskiwaniu oraz kontaktowaniu kontrahentów handlowych lub inwestorów zakupujących udziały w spółkach wchodzących w skład Grupy oraz spółek będących własnością podmiotów trzecich (tj. świadczenia usług pośrednictwa na rzecz podmiotów niepowiązanych) pozostających w relacjach gospodarczych ze spółkami z Grupy (dalej - „Usługi pośrednictwa sprzedaży”).
W Pana ocenie, działalność polegająca na świadczeniu Usług pośrednictwa sprzedaży powinny zostać sklasyfikowana pod następującymi kodami PKWiU:
- 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń;
- 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.
W ramach planowanych Usług pośrednictwa sprzedażowego przykładowo wykonywałby Pan następujące rodzaje czynności:
- usługi pośrednictwa w interesach, w tym w szczególności:
- poszukiwanie inwestorów na podstawie przedstawionych przez zleceniodawcę kryteriów;
- bezpośredni kontakt z nimi przez cały proces negocjacji obejmujący: rozmowy telefoniczne, korespondencję e-mailową, spotkania odbywające się na całym świecie;
- utrzymywanie relacji z potencjalnymi kontrahentami w imieniu zleceniodawcy;
- przygotowanie materiałów marketingowych, teaserów, prezentacji;
- usługi pośrednictwa specjalistycznego inne niż związane z nieruchomościami, ubezpieczeniami, czy inżynierskie, w tym przygotowywanie planów ekonomicznych oraz monitorowanie prac nad przygotowaniem i negocjacjami nad dokumentem transakcyjnym;
- wyszukiwanie potencjalnych kontrahentów na podstawie przedstawionych przez zleceniodawcę kryteriów;
- kontaktowanie się z potencjalnymi kontrahentami w celu przedstawienia oferty sprzedaży udziałów;
- utrzymywanie relacji z potencjalnymi kontrahentami w imieniu zleceniodawcy,
- weryfikacja ofert nabycia udziałów;
- opcjonalnie, na wniosek zleceniodawcy, po podpisaniu przez zleceniodawcę umowy z danym kontrahentem, pośrednik może stać się osobą kontaktową pomiędzy kontrahentem a zleceniodawcą i pilnować wywiązywania się przez strony ze zobowiązań, wynikających z zawartej pomiędzy nimi umowy.
3. Usługi pośrednictwa w zakresie obrotu udziałami lub akcjami w spółkach prawa handlowego, które posiadają nieruchomości (lecz niekoniecznie posiadających status spółek nieruchomościowych), których wartość wynika nie tyle z wartości nieruchomości, ale zaawansowania parametrów biznesowych. Dalej usługi te będą polegać na identyfikacji, pozyskiwaniu oraz kontaktowaniu kontrahentów handlowych lub inwestorów zakupujących udziały w spółkach wchodzących w skład Grupy oraz spółek będących własnością podmiotów trzecich (tj. świadczenia usług pośrednictwa na rzecz podmiotów niepowiązanych) pozostających w relacjach gospodarczych ze spółkami z Grupy (dalej - „Usługi pośrednictwa sprzedaży II”).
W Pana ocenie, działalność polegająca na świadczeniu Usług pośrednictwa sprzedaży II powinny również zostać sklasyfikowana pod następującymi kodami PKWiU:
- 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń;
- 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.
W ramach planowanych Usług pośrednictwa sprzedaży II przykładowo wykonywałby Pan następujące rodzaje czynności:
- usługi pośrednictwa w interesach, w tym w szczególności:
- poszukiwanie inwestorów na podstawie przedstawionych przez zleceniodawcę kryteriów;
- bezpośredni kontakt z nimi przez cały proces negocjacji obejmujący: rozmowy telefoniczne, korespondencję e-mailową, spotkania odbywające się na całym świecie;
- utrzymywanie relacji z potencjalnymi kontrahentami w imieniu zleceniodawcy;
- przygotowanie materiałów marketingowych, teaserów, prezentacji;
- usługi pośrednictwa specjalistycznego inne niż związane z nieruchomościami, ubezpieczeniami, czy inżynierskie, w tym przygotowywanie planów ekonomicznych oraz monitorowanie prac nad przygotowaniem i negocjacjami nad dokumentem transakcyjnym;
- wyszukiwanie potencjalnych kontrahentów na podstawie przedstawionych przez zleceniodawcę kryteriów;
- kontaktowanie się z potencjalnymi kontrahentami w celu przedstawienia oferty sprzedaży udziałów;
- utrzymywanie relacji z potencjalnymi kontrahentami w imieniu zleceniodawcy;
- weryfikacja ofert nabycia udziałów;
- opcjonalnie, na wniosek zleceniodawcy, po podpisaniu przez zleceniodawcę umowy z danym kontrahentem, pośrednik może stać się osobą kontaktową pomiędzy kontrahentem a zleceniodawcą i pilnować wywiązywania się przez strony ze zobowiązań, wynikających z zawartej pomiędzy nimi umowy.
W ramach wykonywanej działalności gospodarczej, na podstawie zawartych umów będzie Pan wykonywać obowiązki w pełni samodzielnie, bez jakiegokolwiek bezpośredniego nadzoru i z zachowaniem swobody wyboru metod. Niemniej jednak, nie będzie Pan posiadał żadnych uprawnień decyzyjnych w zakresie podejmowanych transakcji, ani też pełnomocnictw do zawierania umów. Nie będzie Pan także posiadał praw nadzorczo-zarządczych oraz kontrolnych. Będzie Pan ponosił pełne ryzyko gospodarcze. Za wykonane usługi będzie Pan wystawiał faktury, a przychody i koszty uzyskania przychodów będzie rozliczał w obrębie własnej księgowości. Na mocy umów ze spółkami zależnymi będzie Pan ponosił odpowiedzialność wobec spółek oraz osób trzecich za szkody wyrządzone w czasie wykonywania przez Pana umowy będące następstwem niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków wynikających z umowy lub przepisów prawa. Nie był Pan wcześniej zatrudniany w spółkach wchodzących w skład Grupy na podstawie umowy o pracę, z wyjątkiem jednej spółki pełniącej rolę spółki dominującej (dalej - „Spółka dominująca”).
Zakres zadań realizowanych przez Pana na rzecz Spółki dominującej w ramach stosunku pracy obejmował czynności zarządcze oraz nadzorcze specyficzne dla dyrektora zarządzającego, w tym przykładowo:
·wykonywanie wszelkich obowiązków dyrektora Spółki dominującej zgodnie z wymogami prawa estońskiego i innych obowiązujących przepisów;
·kierowanie i nadzór nad bieżącym zarządzaniem Spółki dominującej;
·prowadzenie bieżących spraw Spółki dominującej;
·bieżące zarządzanie biznesowe i nadzór nad projektami, w które zaangażowana jest Spółka dominująca.
Zarówno Usługi doradcze, Usługi pośrednictwa sprzedaży, jaki i Usługi pośrednictwa sprzedaży II (dalej łącznie - „Usługi”) nie będą mieściły się w zakresie czynności przewidzianych dla zarządu oraz nie będą w żaden sposób pokrywały się z zakresem czynności/obowiązków przewidzianych dla zarządu. Będzie Pan prowadził ewidencję pozwalająca na wyodrębnienie przychodów uzyskiwanych z poszczególnych rodzajów Usług.
W uzupełnieniu wniosku doprecyzował Pan, że data rozpoczęcia działalności gospodarczej (wpisu do CEIDG) to 1 września 2023 r. Od momentu rozpoczęcia działalności gospodarczej wybrał Pan opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Formalnie wybrał Pan opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych już w momencie zakładania działalności gospodarczej. Niemniej, w zakresie Usług doradczych objętych wnioskiem o wydanie interpretacji zamierza Pan korzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od 2024 r. oraz w latach kolejnych. Z kolei, w zakresie Usług pośrednictwa sprzedaży oraz Usług pośrednictwa sprzedaży II objętych wnioskiem o wydanie interpretacji zamierza Pan korzystać z opodatkowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w roku złożenia wniosku oraz w latach kolejnych.
W zakresie klasyfikacji statystycznej w pierwszej kolejności wskazał Pan, że nie zwracał się do Organu z prośbą o dokonanie klasyfikacji statystycznej oraz nadania kodów PKWiU do usług świadczonych przez Pana, lecz istotną pytań zadanych w treści wniosku o wydanie interpretację jest ocena, czy usługi doradcze oraz usługi pośrednictwa realizowane przez Pana stanowią usługi wskazane w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) oraz 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2022 r. poz. 2540 z późn. zm., dalej - „uzpd”), czyli usługi doradztwa związane z zarządzaniem inna działalnością usługową.
Jak Pan zakłada pojęcia „usług doradztwa związanych z zarządzaniem” oraz „przychodów z działalności usługowej” wskazane w upzd są jednak elementem prawa podatkowego, w związku z czym Organ na mocy art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa jest uprawniony do wykładni oraz oceny prawnej tych pojęć.
Po drugie nie jest Pan uprawniony do dokonywania wiążącej klasyfikacji usług oraz nadawania kodów PKWiU w związku z czym jedynie może Pan przedstawiać własne stanowisko w sprawie oceny prawnej klasyfikacji świadczonych usług, w związku z czym wezwanie Pana do przedstawiania klasyfikacji PKWiU w części dotyczącej zdarzenia przyszłego jest bezzasadne.
Po trzecie szczegółowo opisał Pan zakres świadczonych usług i istotą pytań skierowanych do Organu w treści wniosku o wydanie interpretacji była ocena, czy usługi te wpisują się w pojęcia „usługi doradztwa związane z zarządzaniem” (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) upzd) oraz „innej działalności usługowej” (12 ust. 1 pkt 5 lit. a) uzdp), które to pojęcia są elementem prawa podatkowego.
Istotą Pana wątpliwości w analizowanej sprawie nie jest to, czy do usług „firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów” ma zastosowanie stawka ryczałtu 15%, a do „przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8,” ma zastosowanie 8,5% stawka ryczałtu, gdyż jest to kwestia trywialna, oczywista i niebudząca żadnych wątpliwości, gdyż jest to wprost wskazane w treści ustawy podatkowej.
Sednem zadanych pytań i Pana wątpliwości jest to, czy świadczone przez Pana konkretne i szczegółowo opisane usługi wpisują się w ramy prawno-podatkowe pojęć usługi „doradztwa związane z zarządzaniem” wskazane w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) upzd oraz „innej działalności usługowej” wskazanej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) uzdp.
W Pana ocenie, nieuprawnione jest działanie Organu polegające na wzywaniu do przedłożenia symboli klasyfikacyjnych PKWiU usług świadczonych przez Pana w opisie zdarzenia przyszłego, gdyż po pierwsze kwestia może być wyłącznie elementem Pana oceny prawnej, a po drugie takie działanie przerzucałoby ciężar rozstrzygnięcia istoty sprawy na Pana, przez co dochodziłoby do wypaczenia funkcji informacyjnej oraz ochronnej jaką przewidział ustawodawca dla interpretacji indywidualnej.
Na nielegalność procederu stosowanego przez Organ interpretacyjny polegającego na obarczaniu podatnika ciężarem rozstrzygnięcia kwestii klasyfikacji usług oraz wskazaniem w opisie stanu faktycznego kodów PKWiU wielokrotnie wskazywały sądy administracyjne. Powyższe potwierdza między innymi:
·wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 10 lutego 2021 r. sygn. akt II FSK 2840/18, w którym skład orzekający wskazał, że: „Tym samym gdyby skarżąca wskazała w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego właściwy jej zdaniem symbol PKWiU, to jej pytanie o stawkę opodatkowania w istocie byłoby bezprzedmiotowe. Organ związany opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zakresie wskazania symbolu PKWiU musiałby jedynie odnieść się do tego, czy rzeczywiście działalność według tego symbolu jest opodatkowana taką stawką. Nie wypowiadałby się natomiast, czy rzeczywiście działalność prowadzona przez podatniczkę odpowiada temu symbolowi. Zaprzeczałoby to zatem funkcji ochronnej i informacyjnej, jaką pełnić ma interpretacja przepisów prawa podatkowego. Ponadto jeżeli przyjęty przez skarżącą w ramach opisu stanu faktycznego symbol PKWiU odpowiadałby symbolom działalności wymienionym w załączniku do ustawy, również wydanie interpretacji ograniczyłoby się do wskazania, że tego rodzaju działalność nie podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, bez weryfikacji, czy przyjęty przez skarżącą symbol jest prawidłowy. Także zatem i w tym wypadku interpretacja nie spełniałaby swojej, założonej w ustawie funkcji. Tymczasem na podstawie opisu działalności i podejmowanych w jej ramach czynności organ, znając rodzaje działalności wyłączone z opodatkowania w tej formie miał możliwość stwierdzenia, czy tego działalność planowana przez skarżącą (dropshipping) podlega opodatkowaniu w tej formie”;
·wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 1 sierpnia 2023 r. sygn. akt II FSK 479/21, w którym skład orzekający wskazał, że: „Wymaga przy tym podkreślenia, że podanie symbolu klasyfikacji PKWiU dla danej usługi nie jest elementem stanu faktycznego wymaganym we wniosku o udzielenie interpretacji w rozumieniu art. 14b § 3 O.p. W postępowaniu interpretacyjnym organy mogą wprawdzie wspomagać się klasyfikacją PKWiU, jednakże różnicowanie w ustawach podatkowych przedmiotów opodatkowania, stawek podatkowych, czy zwolnień podatkowych poprzez odpowiednie klasyfikacje statystyczne nakłada na organy podatkowe uprawnienie, a zarazem obowiązek weryfikowania, prawidłowości obranej klasyfikacji statystycznej”;
·wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 27 stycznia 2021 r. sygn. akt I FSK 640/19, w którym skład orzekający wskazał, że: „W orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego wyrażono pogląd, który podziela również Sąd rozpatrujący przedmiotową sprawę, że w sytuacji, gdy na sposób opodatkowania wpływ ma symbol PKWiU, to przyjęcie, że stanowi on jedynie element stanu faktycznego wniosku o interpretację, z pominięciem również jego normatywnego charakteru, w rezultacie skutkowałoby związaniem organu interpretacyjnego wskazaniem wnioskodawcy w tym zakresie i przekreślałoby w takim przypadku cel interpretacji. Gdyby podzielić prezentowane przez organ stanowisko, to organ w takim przypadku nie mogąc wskazać prawidłowej klasyfikacji statystycznej opisanych we wniosku usługi, czy towaru musiałby podzielić stanowisko wnioskodawcy w tej kwestii, a co za tym także stawki podatku. Włączenie do ustawy podatkowej identyfikacji towarów i usług na podstawie przepisów o statystyce publicznej sprawia, że symbole klasyfikacji statystycznych mają znaczenie prawno-podatkowe skoro z woli ustawodawcy ich uwzględnienie jest niezbędne do określenia przedmiotu i stawki opodatkowania. Ani obowiązek podatnika przypisania świadczonym usługom symboli PKWiU, ani wydawanie opinii statystycznych przez właściwe organy statystyczne, nie zwalniają organów podatkowych z obowiązku dokonania własnych ustaleń w tym zakresie. Nie ma więc podstaw prawnych, aby klasyfikacja statystyczna, przez którą identyfikowany jest obowiązek podatkowy, była wyłączona z przedmiotu interpretacji wydawanej na podstawie art. 14b o.p.”
Mając powyższe na uwadze wskazuje Pan, że wezwanie do wskazania kodów PKWiU świadczonych usług jako elementów zdarzenia przyszłego/stanu faktycznego jest rażącym naruszeniem prawa wielokrotnie stwierdzanym przez Naczelny Sąd Administracyjny, w związku z czym wnioskuje Pan o zaniechanie naruszenia prawa w powyższym zakresie.
Odpowiadając na pytanie Organu wskazuje Pan, że sklasyfikował na potrzeby PKWiU realizowane usługi w taki sposób jak to zostało wskazane w treści wniosku o interpretację, tj.:
·Usługi doradcze powinny zostać sklasyfikowane jako usługi doradztwa związane z zarządzaniem, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) uzpd pod następującymi kodami PKWiU: 70.22.15.0 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem produkcją; 70.22.16.0 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw i pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem; 70.22.30.0 – Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej;
·Usługi pośrednictwa sprzedaży powinny zostać sklasyfikowane jako inna działalność usługowa, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) uzpd pod następującymi kodami PKWiU: 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń; 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane;
·Usługi pośrednictwa sprzedaży II powinny zostać sklasyfikowana jako inna działalność usługowa, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) uzpd pod następującymi kodami PKWiU: 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń; 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Jeżeli jednak w ocenie Organu, Pana ocena prawna jest nieprawidłowa to zwraca się Pan z wnioskiem o rozstrzygnięcie tej kwestii w interpretacji indywidualnej, zgodnie orzecznictwem sądów administracyjnych.
Dodatkowo wskazuje Pan, że z uwagi na przytoczenie w treści pisma licznego orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego stwierdzającego rażące naruszenie prawa poprzez proceder polegający na obciążaniu podatników ciężarem jednoznacznego wskazania kodów PKWiU w opisie zdarzenia przyszłego we wnioskach o wydanie interpretacji, ewentualne dalsze naruszenia w tym zakresie ze strony Organu będą miały charakter intencjonalnego i celowego naruszenia przepisów prawa popełnionego z winy umyślnej.
Tak jak to zostało w treści wniosku w zakres Usług doradczych realizowanych przez Pana wchodziłyby następujące rodzaje czynności:
- doradztwo w zakresie określenia polityki działania firmy;
- doradztwo w zakresie określenia struktury organizacyjnej (systemu podejmowania decyzji), które w sposób najbardziej efektywny odpowiadać będą celom przedsiębiorstwa;
- doradztwo w zakresie rozwoju i restrukturyzacji firmy, takie jak: fuzja, nabywanie przedsiębiorstw, spółki …, dywersyfikacja, prywatyzacja;
- doradztwo w zakresie rozwoju systemu informacji dla celów zarządzania;
- opracowywanie programów ukierunkowanych na zwiększanie zysków, pozostałych spraw o szczególnym znaczeniu dla podniesienia poziomu kierowania przedsiębiorstwem;
- doradztwo w zakresie udoskonalania metod i procedur związanych z produkcją (realizacja inwestycji w obszarze zielonej energii);
- doradztwo w zakresie rozwoju produktów (inwestycji w farmy fotowoltaiczne) oraz zapewnienia (wysokiej) jakości i zarządzanie;
- doradztwo w zakresie zarządzania łańcuchem dostaw wszelkich komponentów i półproduktów niezbędnych do realizacji inwestycji w projekty fotowoltaiczne;
- doradztwo w zakresie zarządzania logistycznego;
- doradztwo w zakresie rozwoju inwestycji w wymiarze regionalnym i przemysłowym.
Powyżej wskazane Usługi doradcze będą realizowanej w najbardziej odpowiedniej dla danej sytuacji formie i mogą mieć charakter spotkań, porad ustnych, porad udzielanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub porad pisemnych. Świadczenia te powinny zostać sklasyfikowane pod symbolami PKWiU: 70.22.11.0, 70.22.15.0, 70.22.16.0 oraz 70.22.30.0.
Z kolei, w ramach planowanych Usług pośrednictwa sprzedażowego oraz Usług pośrednictwa sprzedażowego II przykładowo wykonywałby Pan następujące rodzaje czynności:
- usługi pośrednictwa w interesach, w tym w szczególności:
- poszukiwanie inwestorów na podstawie przedstawionych przez zleceniodawcę kryteriów,
- bezpośredni kontakt z nimi przez cały proces negocjacji obejmujący: rozmowy telefoniczne, korespondencję e-mailową, spotkania odbywające się na całym świecie,
- utrzymywanie relacji z potencjalnymi kontrahentami w imieniu zleceniodawcy,
- przygotowanie materiałów marketingowych, teaserów, prezentacji;
- usługi pośrednictwa specjalistycznego inne niż związane z nieruchomościami, ubezpieczeniami, czy inżynierskie, w tym przygotowywanie planów ekonomicznych oraz monitorowanie prac nad przygotowaniem i negocjacjami nad dokumentem transakcyjnym;
- wyszukiwanie potencjalnych kontrahentów na podstawie przedstawionych przez zleceniodawcę kryteriów;
- kontaktowanie się z potencjalnymi kontrahentami w celu przedstawienia oferty sprzedaży udziałów;
- utrzymywanie relacji z potencjalnymi kontrahentami w imieniu zleceniodawcy, weryfikacja ofert nabycia udziałów;
- opcjonalnie, na wniosek zleceniodawcy, po podpisaniu przez zleceniodawcę umowy z danym kontrahentem, pośrednik może stać się osobą kontaktową pomiędzy kontrahentem a zleceniodawcą i pilnować wywiązywania się przez strony ze zobowiązań, wynikających z zawartej pomiędzy nimi umowy.
Powyżej wskazane Usługi pośrednictwa sprzedażowego oraz Usług pośrednictwa sprzedażowego II będą realizowane w najbardziej odpowiedniej dla danej sytuacji formie i mogą mieć charakter spotkań, ustaleń ustnych, ustaleń dokonywanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub ustaleń pisemnych. Świadczenia te powinny zostać sklasyfikowane pod kodami PKWiU: 74.90.12.0 oraz 74.90.20.0.
Usługi pośrednictwa sprzedaży oraz Usługi pośrednictwa sprzedaży II objęte wnioskiem o wydanie interpretacji świadczy Pan już od 2023 r. oraz zamierza je dalej świadczyć w latach kolejnych Usługi doradcze objęte wnioskiem o wydanie interpretacji zamierza Pan świadczyć od 2024 r. oraz w latach kolejnych. Usługi na rzecz Spółki dominującej zamierza Pan świadczyć od 2024 r. oraz w latach kolejnych.
Pod względem formalnym, głównym (przeważającym) przedmiotem działalności gospodarczej wskazanym w CEiDG jest pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana - objęta kodem PKD 74.90.Z. Pod względem faktycznym głównym przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej świadczenia jest świadczenie Usług doradczych, Usług pośrednictwa sprzedaży oraz Usług pośrednictwa sprzedaży II.
Nie jest Pan podatnikiem:
1) opłacającym podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystającym, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągającym w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzającym wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów,
5) podejmującym wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W rezultacie Pana zdaniem, nie spełnia Pan przesłanek wskazanych w art. 8 ust. 1 uzpd.
Kwestia spełniania przesłanki wskazane w art. 8 ust. 2 uzpd jest przedmiotem Pana wątpliwości oraz pytania numer 4 wskazanego w treści wniosku, w związku z czym pytanie o powyższą kwestię jako elementu opisywanego zdarzenia przyszłego należy uznać za nieuprawnione. Tak, jak to zostało wskazane w treści wniosku o wydanie interpretacji, Pana zdaniem nie są spełnione przesłanki wskazane w art. 8 ust. 2 uzpd.
Tak jak to zostało wskazane w treści wniosku o wydanie interpretacji, zakres zadań realizowanych przez Pana na rzecz Spółki dominującej w ramach stosunku pracy obejmował czynności zarządcze oraz nadzorcze specyficzne dla dyrektora zarządzającego, w tym w szczególności:
·wykonywanie wszelkich obowiązków dyrektora Spółki dominującej zgodnie z wymogami prawa estońskiego i innych obowiązujących przepisów;
·kierowanie i nadzór nad bieżącą zarządzaniem Spółki dominującej;
·prowadzenie bieżących spraw Spółki dominującej;
·bieżące zarządzanie biznesowe i nadzór nad projektami, w które zaangażowana jest Spółka dominująca.
Pana zdaniem, inny będzie zakres usług świadczonych w ramach Usług doradczych oraz Usług pośrednictwa sprzedaży i Usług pośrednictwa sprzedaży II. Umowa o pracę ze Spółką dominującą została zawarta w dniu 30 grudnia 2021 r. oraz obowiązywała do 31 maja 2023 r. Pana zdaniem, działalność będzie spełniała definicje „działalności usługowej”, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 upzd.
Nie wykonuje Pan działalności gospodarczej jako tłumacz, adwokat, notariusz, radca prawny, biegły rewident, księgowy, agent ubezpieczeniowy, agent oferujący ubezpieczenia uzupełniające, broker reasekuracyjny, broker ubezpieczeniowy, doradca podatkowy, doradca restrukturyzacyjny, makler papierów wartościowych, doradca inwestycyjny, agent firm inwestycyjnych lub rzecznik patentowy związku z czym, Pana zdaniem nie wykonuje Pan wolnego zawodu.
Będzie Pan również uzyskiwał przychody z kapitałów pieniężnych oraz potencjalnie działalności wykonywanej osobiście. W ramach działalności gospodarczej nie będzie Pan uzyskiwał przychodów z innych źródeł.
Na ten moment nie ma Pan zawartych żadnych umów na świadczenie Usług objętych wnioskiem o interpretację ze spółkami z grupy. Spółka za zawarta umowę na świadczenie usług pośrednictwa ze spółka będącą podmiotem niepowiązanym. Umowa została zawarta w 2023 r. W przyszłości planowane jest zawieranie umów na świadczenie usług z krajowymi, jak i zagranicznymi spółkami kapitałowymi, jak i osobowymi.
Umowa ze Spółka dominującą ma zostać zawarta w 2024 r., o ile wydana zostanie pozytywna interpretacja indywidualna w zakresie pytania nr 4 wniosku o wydanie interpretacji.
Zakres kontrahentów z natury rzeczy ma charakter zmienny i nie ma Pan możliwości podania jako elementu zdarzenia przyszłego nazw, danych adresowych oraz dat ich rejestracji, gdyż wejście w relacje gospodarcze jest uzależnione od woli obu stron transakcji oraz wielu innych zmiennych elementów. Po drugie, baza klientów (w tym również potencjalnych nabywców spółek celowych realizujących projekty fotowoltaiczne) oraz ich dane identyfikacyjne, jest elementem tajemnicy przedsiębiorstwa i to o bardzo wysokim profilu wrażliwości i istotności w tej branży. Dodatkowo, Pana zdaniem, takie informacje jak nazwy kontrahentów (czy też profil ich działalności) nie są czynnikiem mającym jakikolwiek wpływ na możliwość opodatkowania Pana usług ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Organ w treści wezwania nie wskazał również w jaki sposób nazwa Pana kontrahentów oraz pozostałe dane (w tym data ich rejestracji) mogłaby mieć wpływ na możliwość opodatkowania Pana usług ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W związku z czym zwraca się Pan z wnioskiem o zaniechanie naruszeń przepisów postępowania w powyższym zakresie lub uzasadnienie, w jaki sposób tak wrażliwe dane, jak nazwy wszystkich kontrahentów (z natury rzeczy zmienne w czasie) i daty ich rejestracji (objęte tajemnica przedsiębiorstwa) będą miały wpływ na rozstrzygnięcie niniejszej sprawy. Na brak możliwości wzywania podatnika do przedstawia danych nieistotnych oraz konieczność każdorazowego uzasadnienia przyczyn wezwania wskazuje między innymi wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego 2 sierpnia 2017 r. sygn. akt II FSK 1962/15: „Ponadto wskazać trzeba, że pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia może nastąpić dopiero wówczas, gdy wnioskodawca nie uzupełni lub nie poprawi wniosku według zaleceń organu wydającego interpretację w wyznaczonym przez ten organ terminie. Należy też pamiętać, że skierowane do wnioskodawcy wezwanie powinno jednoznacznie wskazywać wątpliwe elementy stanu faktycznego, precyzować informacje ich dotyczące konieczne z punktu widzenia oceny prawidłowości stanowiska wnioskodawcy z wyjaśnieniem, dlaczego organ interpretacyjny uznał je za istotne z punktu widzenia przedstawionego we wniosku pytania. Wnioskodawca ma bowiem prawo nie tylko wiedzieć, w jakim celu żąda się od niego uzupełnienia wniosku, ale także jak w sprawie niniejszej stanowisko organu w tym zakresie zakwestionować wykazując, że żądane dane są nieistotne, bądź wezwanie organu zmierza jedynie do przedłużenia postępowania. Skoro we wniosku o interpretację pytał Pan o zasady sukcesji podatkowej w sytuacji, gdy dotychczasowa spółka posiadała zezwolenie na działalność w ramach specjalnej strefy ekonomicznej (przy czym nie trzeba mieć siedziby na terytorium tej strefy, a jedynie prowadzić tam działalność gospodarczą), a jednocześnie ani nazwa spółki, ani nawet Jej siedziba nie decydowały o możliwości uzyskiwania tego rodzaju zezwoleń, to wezwanie o podanie takich danych było niecelowe. Nawet powoływanie się przez organ na normy o charakterze gwarancyjnym związane z instytucją interpretacji indywidualnych nie usprawiedliwia ani wezwania o uzupełnienie wniosku, ani w rezultacie pozostawienia wniosku bez rozpoznania.”
Na ten moment wskazuje Pan, że będzie zamierzał podpisać umowę ze Spółką dominującą której nazwa to …, która została założona w 2019 r. i jej przedmiotem działalności jest realizacja inwestycji w obszarze odnawialnych źródeł energii.
Nie posiada Pan podpisanej umowy z żadnym podmiotem, w którym pełniłby funkcje w organach korporacyjnych. Tak jak wskazał Pan, w odpowiedzi na pytanie wcześniejsze nie ma też Pan możliwości wskazania zakresu podmiotów z którymi uda się Panu podpisać umowy o świadczenie usług, gdyż jest to wypadkowa wielu czynników o charakterze zmiennym a niekiedy wręcz losowym. Zamierza Pan podpisać umowę ze Spółka dominującą, w której nie pełni funkcji w organach korporacyjnych.
Pana zdaniem, Usługi pośrednictwa sprzedaży, Usługi pośrednictwa sprzedaży II oraz Usługi doradcze stanowią osobny rodzaj świadczeń, gdyż żaden z rodzajów tych usług nie dotyczy prowadzenia spraw oraz realizacji funkcji decyzyjnych i nadzorczych przewidzianych dla członków zarządu.
Poza usługami opisanymi we wniosku, nie będzie Pan wykonywać na rzecz spółek, z którymi zawrze Pan umowy o świadczenie usług również innych czynności. Na ten moment będzie Pan świadczył wyłącznie Usługi wskazane treści wniosku o wydanie interpretacji.
Usługi doradcze, Usługi pośrednictwa sprzedaży oraz Usługi pośrednictwa sprzedaży II są odrębnymi świadczeniami, które nie pozostają ze sobą w nierozerwalnym związku i mogą być świadczone osobno (możliwe jest świadczenie jednego rodzaju usług bez drugiego rodzaju usług), w związku z czym, Pana zdaniem, nie są to świadczenia kompleksowe.
Umowa o świadczenie Usług pośrednictwa sprzedaży oraz Usług pośrednictwa sprzedażowego II nie jest oparta o wynagrodzenie kalkulowane godzinowo lecz na standardowym w tego typu umowach mechanizmie wynagrodzenia prowizyjnego uzależnionego od rezultatów oraz wynagrodzenia bazowego. Umowa o świadczenie Usług doradczych nie została jeszcze zawarta w związku z czym mechanizm naliczania wynagrodzenia na ten moment nie jest określony.
Zawarty we wniosku fragment, że „w ramach wykonywanej działalności gospodarczej, na podstawie zawartych umów będzie Pan wykonywać obowiązki w pełni samodzielnie, bez jakiegokolwiek bezpośredniego nadzoru i z zachowaniem swobody wyboru metod. Niemniej jednak, nie będzie Pan posiadał żadnych uprawnień decyzyjnych w zakresie podejmowanych transakcji, ani też pełnomocnictw do zawierania umów” wskazuje, że jako przedsiębiorca samodzielnie decyduje Pan o sposobie wykonania Usług oraz wykorzystaniu zasobów niezbędnych do świadczenia Usług. Niemniej jednak, samodzielność i swoboda w realizacji Usług nie wiąże się prawem do jakiekolwiek reprezentowania swoich kontrahentów podczas zawierania umów, podejmowania w ich imieniu decyzji biznesowych lub podejmowania jakichkolwiek czynności zarządczych.
Doprecyzowując zdarzenie przyszłe wskazuje Pan, że Usługi doradcze powinny być Pana zdaniem sklasyfikowane pod kodami PKWiU: 70.22.11.0, 70.22.15.0, 70.22.16.0, 70.22.30.0. Z czego Pana zdaniem, Usługi doradcze objęte kodami 70.22.11.0, 70.22.15.0, 70.22.16.0 będzie stanowiła działalność, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) uzpd, a przychody z tej działalności będą podlegały opodatkowaniu według stawki 15%. Z kolei, działalność polegająca na świadczeniu Usług doradczych skalsyfikowanych pod kodem PKWiU 70.22.30.0 będzie stanowiła działalność, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) uzpd, a przychody z tej działalności powinny podlegać opodatkowaniu według stawki 8,5%.
Pytania
1. Czy Pana działalność, polegająca na świadczeniu Usług doradczych będzie stanowiła działalność, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) uzpd, podlegającą opodatkowaniu według stawki 15%?
2. Czy Pana działalność, polegająca na świadczeniu Usług pośrednictwa sprzedaży będzie stanowiła działalność, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) uzpd, podlegającą opodatkowaniu według stawki 8,5%?
3. Czy Pana działalność, polegająca na świadczeniu Usług pośrednictwa sprzedaży II będzie stanowiła działalność, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) uzpd, podlegającą opodatkowaniu według stawki 8,5%?
4. Czy będzie Panu przysługiwało prawo do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w przypadku świadczenia Usług na rzecz Spółki dominującej?
Pana stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z późn. zm., dalej jako: „uzpd”), użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm., dalej - „Ustawa o PIT”), przez działalność gospodarczą rozumie się działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 Ustawy o PIT.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 Ustawy o PIT, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
W przedmiotowym zdarzeniu przyszłym będzie Pan wykonywał stałą i zorganizowaną działalność zarobkową na własne ryzyko, na własny rachunek oraz na własny koszt polegającą na świadczeniu Usług, w rezultacie należy uznać, że powinien Pan zostać uznany za podmiot wykonujący działalność gospodarczą w myśl uzpd oraz Ustawy o PIT.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 uzpd, użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Następnie na podstawie art. 6 ust. 4 pkt 1 uzpd, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
W przedmiotowym zdarzeniu przyszłym nie będzie Pan przekraczał limitów 2 000 000 euro w związku z czym powyżej wskazane ograniczenie nie będzie znajdowało zastosowania. Nie korzystał Pan również z opodatkowania w formie karty podatkowej w związku z czym organicznie wynikające z art. 6 ust. 4 pkt 2 uzpd również nie będzie odnosiło się do Pana sytuacji prawno-podatkowej.
Następnie należy wskazać, że zgodnie z art. 8 ust. 2 uzpd, jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W przedmiotowym zdarzeniu przyszłym nie będzie Pan wykonywał Usług na rzecz byłego pracodawcy w zakresie zadań, który realizował wcześniej ramach stosunku pracy, w związku z powyższym powyżej wskazane ograniczenie również nie znajdzie zastosowania.
Mając powyższe na uwadze, w Pana ocenie, w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym spełnione zostaną wszystkie przesłanki uprawniające Pana do opodatkowania przychodów ze świadczenia Usług ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Ad. 1.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 11 uzpd, wolny zawód – oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.
W Pana ocenie, wykonywanie przez Pana Usług (Usług doradczych, Usług pośrednictwa sprzedaży oraz Usług pośrednictwa sprzedaży II) nie będzie wiązało się wykonywaniem przez Pana wolnego zawodu.
Pana zdaniem, do określenia stawki ryczałtu w zakresie Usług doradczych powinien znaleźć zastosowanie art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) uzpd, zgodnie z którym: ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z danego grupowania.
Umieszczenie tego dopisku (ex) przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania. Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
W Pana ocenie, w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym działalność polegająca na świadczeniu Usług doradczych sklasyfikowanych pod kodami PKWiU 70.22.11.0, 70.22.15.0 oraz 70.22.16.0 na rzecz spółek wchodzących w skład Grupy będzie wpisywała się w działalność związaną z zarządzaniem, gdyż doradztwo w tym zakresie będzie dotyczyło bieżącej działalności operacyjnej oraz planowania w obszarze odnawialnych źródeł energii, w rezultacie Pana działalność sklasyfikowana pod tymi kodami PKWiU będzie stanowiła działalność, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) uzpd, i tym samym będzie podlegała opodatkowaniu stawką 15%.
Z kolei, Pana działalność polegającą na świadczeniu Usług doradczych sklasyfikowanych pod kodami PKWiU 70.22.30.0 będzie miała charakter doradztwa związanego z realizacją inwestycji w odnawialne źródła energii w zakresie regionalnym, w rezultacie, Pana zdaniem, działalność sklasyfikowania pod tym kodem PKWiU będzie stanowiła działalność, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) uzpd, a przychody z tej działalności będą podlegały opodatkowaniu według stawki 8,5%.
Powyższe potwierdza między innymi interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 31 lipca 2023 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.291.2023.3.MZ, w której Organ wskazał, że: „Zatem Pana stanowisko odnośnie opodatkowania 15% stawką ryczałtu usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU: 70.22.11.0, 70.22.12.0, 70.22.13.0, 70.22.20.0 jest prawidłowe.
Pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)”, a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem” tj.:
·klasa 70.21 - usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
·kategoria 70.22.2 - pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
·kategoria 70.22.3 - pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej,
·kategoria 70.22.16 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw i pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem,
są opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.”
Analogiczne stanowisko zostało wyrażone w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 18 maja 2023 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.181.2023.3.ID, w której organ wskazał, że: „Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że skoro jak sam Pan wskazał prowadzi ewidencję, w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności, to:
·przychody uzyskiwane przez Pana z tytułu świadczonych usług objętych grupowaniami:
-PKWiU 70.22.30.0 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej (usługi wskazane w pkt a) opisu sprawy) oraz
-PKWiU 70.21.10.0 - Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji (usługi wskazane w pkt c) opisu sprawy),
będą opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
·natomiast, przychody uzyskiwane przez Pana z tytułu świadczonych usług (jako usług związanych z zarządzaniem) objętych grupowaniami:
-PKWiU 70.22.15.0 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem produkcją (usługi wskazane w pkt b) opisu sprawy) oraz
-PKWiU 70.22.11.0 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym (usługi wskazane w pkt d) opisu sprawy),
będą opodatkowane 15% stawką ryczałtu, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.”
Tak samo wskazał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 28 października 2022 r. Nr 0115-KDIT3.4011.662.2022.1.KP: „Opierając się na zawartym we wniosku Pana stwierdzeniu, że umowa B2B, którą planuje Pan zawrzeć ze Spółką, nie będzie zawierała czynności zarządzania, czynności managerskich lub innych, o podobnym charakterze, będzie Pan uprawniony do opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych wg PKWiU:
·70.22.11 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym,
·70.22.12 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków,
·70.22.13 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem,
·70.22.14 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi,
·70.22.16 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw i pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem,
·70.22.17 - usługi zarządzania procesami gospodarczymi, ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych
wg stawki 15%, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.”
Pana zdaniem, działalność polegająca na świadczeniu Usług doradczych sklasyfikowanych pod kodami PKWiU 70.22.11.0, 70.22.15.0 oraz 70.22.16.0 będzie stanowiła działalność, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) uzpd, a przychody z tej działalności będą podlegały opodatkowaniu według stawki 15%.
Z kolei, Pana działalność polegająca na świadczeniu Usług doradczych sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 70.22.30.0 będzie stanowiła działalność, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) uzpd, a przychody z tej działalności będą podlegały opodatkowaniu według stawki 8,5%.
Ad. 2.
W Pana ocenie, do określenia stawki ryczałtu w zakresie Usług pośrednictwa sprzedaży powinien znaleźć zastosowanie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) uzpd, zgodnie z którym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W zdarzeniu przyszłym będzie Pan świadczył Usługi pośrednictwa sprzedaży (w zakresie sprzedaży udziałów lub akcji w spółkach nieposiadających nieruchomości) polegające na szeroko rozumianym pośrednictwie „w interesach”, co w Pana ocenie powinno zostać zakwalifikowane w PKWiU pod kodami: 74.90.12 oraz 74.90.20.
Powyższe potwierdza między innymi interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 18 stycznia 2023 r. Nr 0112-KDIL1-3.4012.520.2022.1.KK, w której wskazano: „Jeden z przedmiotów działalności Spółki jest objęty grupowaniem PKD - 74.90.Z (Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana) oraz grupowaniem PKWiU - 74.90.1. (Usługi profesjonalne i techniczne wspomagające i usługi doradztwa, gdzie indziej niesklasyfikowane). Usługi te obejmują pośrednictwo („Usługi pośrednictwa”) przy sprzedaży udziałów spółek celowych (lub ogółu praw i obowiązków w spółkach komandytowych i komandytowo-akcyjnych) oraz spółek rozwijających w szczególności projekty instalacji wytwarzania energii, głównie wiatrowe i fotowoltaiczne, projekty instalacji magazynowania energii, instalacji produkcji i elektrolizy wodoru (A), które są właścicielem lub dysponują, bądź będą dysponowały projektami farm fotowoltaicznych/wiatrowych/magazynów energii/instalacji wodorowych/sieci dystrybucji energii/sieci dystrybucji wodoru o określonej mocy.”
W rezultacie Pana zdaniem, świadczenie Usług pośrednictwa sprzedaży powinno zostać uznane za działalność, o której mowa w art. art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i tym samym Pana przychody uzyskane ze świadczenia usług pośrednictwa sprzedaży powinny być opodatkowane ryczałtem według stawki 8,5%.
Powyższe potwierdza między innymi interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 6 września 2022 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.668.2022.2.MR, w której organ wskazał, że: „Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej - usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 - może Pan opodatkować 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.”
Analogiczne stanowisko wyraził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 27 stycznia 2023 r. Nr 0112-KDIL2-2.4011.909.2022.2.WS, w której wskazano: „Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, mogą być opodatkowane stawką 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Reasumując - przychód z działalności usługowej związanej ze świadczeniem usług w zakresie pośrednictwa w interesach może być opodatkowany przez Panią w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.”
Pana zdaniem, działalność polegająca na świadczeniu Usług pośrednictwa sprzedaży będzie stanowiła działalność, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) uzpd, a przychody z tej działalności będą podlegały opodatkowaniu według stawki 8,5%.
Ad. 3.
W Pana ocenie, wykonywanie przez Pana Usług (Usług doradczych, Usług pośrednictwa sprzedaży oraz Usług pośrednictwa sprzedaży II) nie będzie wiązało się wykonywaniem wolnego zawodu.
W Pana ocenie, do określenia stawki ryczałtu w zakresie Usług pośrednictwa sprzedaży powinien znaleźć zastosowanie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) uzpd, zgodnie z którym, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W niniejszym zdarzeniu przyszłym, będzie Pan świadczył Usługi pośrednictwa sprzedaży II (w zakresie sprzedaży udziałów lub akcji w spółkach, które mogą posiadać nieruchomości, lecz nie muszą być spółkami nieruchomościowymi) polegające na szeroko rozumianym pośrednictwie „w interesach”, co w Pana ocenie powinno zostać zakwalifikowane w PKWiU pod kodami: 74.90.12 oraz 74.90.20, co potwierdza między innymi interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 18 stycznia 2023 r. Nr 0112-KDIL1-3.4012.520.2022.1.KK, w której wskazano: „Jeden z przedmiotów działalności Spółki jest objęty grupowaniem PKD - 74.90.Z (Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana) oraz grupowaniem PKWiU - 74.90.1. (Usługi profesjonalne i techniczne wspomagające i usługi doradztwa, gdzie indziej niesklasyfikowane). Usługi te obejmują pośrednictwo („Usługi pośrednictwa”) przy sprzedaży udziałów spółek celowych (lub ogółu praw i obowiązków w spółkach komandytowych i komandytowo-akcyjnych) oraz spółek rozwijających w szczególności projekty instalacji wytwarzania energii, głównie wiatrowe i fotowoltaiczne, projekty instalacji magazynowania energii, instalacji produkcji i elektrolizy wodoru (A), które są właścicielem lub dysponują, bądź będą dysponowały projektami farm fotowoltaicznych/wiatrowych/magazynów energii/instalacji wodorowych/sieci dystrybucji energii/sieci dystrybucji wodoru o określonej mocy.”
W Pana ocenie, działalność polegająca na świadczeniu usług pośrednictwa w sprzedaży udziałów lub akcji w spółkach, które mogą zawierać w sobie nieruchomości (lecz niekoniecznie stanowią spółki nieruchomościowe), a ich wartość wynika nie tyle z wartości nieruchomości, ale zaawansowania parametrów biznesowych, dlatego nie powinna zostać uznana za działalność agencji nieruchomości lub usługi zarządzania nieruchomościami świadczonymi na zlecenie sklasyfikowaną pod kodami PKWiU 68.3.
Zgodnie z wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) w zakres usług wymienionych w klasie 68.3 wchodzą następujące usługi:
· 68.31.11.0 - Usługi pośrednictwa w sprzedaży budynków mieszkalnych i gruntów przyległych, z wyłączeniem nieruchomości będących we współwłasności: usługi pośrednictwa w sprzedaży, kupnie, dzierżawie i zamianie budynków mieszkalnych, mieszkań i innych nieruchomości mieszkalnych wraz z gruntem przyległym;
· 68.31.12.0 - Usługi pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości będących we współwłasności;
· 68.31.13.0 – Usługi pośrednictwa w sprzedaży wolnych terenów pod zabudowę mieszkalną;
· 68.31.14.0 - Usługi pośrednictwa sprzedaży budynków niemieszkalnych i gruntów przyległych;
· 68.31.15.0 - Usługi pośrednictwa sprzedaży wolnych terenów pod zabudowę niemieszkalną, w tym: usługi pośrednictwa w sprzedaży, kupnie i dzierżawie wolnych terenów pod zabudowę niemieszkalną;
· 68.31.16.0 - Usługi wyceny nieruchomości świadczone na zlecenie, w tym: usługi pośrednictwa związane z wyceną budynków mieszkalnych i gruntów przyległych, budynków niemieszkalnych i gruntów przyległych, wolnych terenów pod zabudowę mieszkalną i niemieszkalną;
· 68.32.11.0 - Usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi świadczone na zlecenie, z wyłączeniem nieruchomości będących we współwłasności, w tym: usługi zarządzania domami i innymi nieruchomościami mieszkalnymi świadczone na zlecenie, usługi zarządzania budynkami wielomieszkaniowymi (lub budynkami o wielorakim wykorzystaniu, które są przede wszystkim przeznaczone na cele mieszkalne), usługi zarządzania miejscami pod przewoźne domy mieszkalne, usługi pobierania opłat za czynsz, usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi stanowiącymi wspólnoty mieszkaniowe;
· 68.32.12.0 - Usługi zarządzania nieruchomościami będącymi we współwłasności świadczone na zlecenie;
· 68.32.13.0 - Usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi świadczone na zlecenie, w tym: usługi zarządzania nieruchomościami przemysłowymi i handlowymi, budynkami o wielorakim wykorzystaniu, które są przede wszystkim przeznaczone na cele niemieszkalne itp., usługi zarządzania nieruchomościami rolnymi, leśnymi i podobnymi, usługi administrowania targowiskami.
W Pana ocenie, działalność polegająca na świadczeniu Usług pośrednictwa sprzedaży II polegająca de facto na poszukiwaniu, koordynacji i pośrednictwie w obrocie udziałami lub akcjami w spółkach w których realizowana jest inwestycja w obszarze odnawialnych źródeł energii, która to spółka niejako przy okazji realizacji inwestycji stała się właścicielem gruntu lub innej nieruchomości, nie będzie wpisywała się w żaden symbol PKWiU, skalsyfikowany pod Grupą 68.3 dotyczący literalnie sprzedaży nieruchomości jako aktywów.
W przypadku sprzedaży udziałów w spółce, w której realizowana jest inwestycja OZE sednem transakcji jest przeniesienie perspektywicznej z biznesowego punktu widzenia inwestycji, która ma przynosić wymierne korzyści ekonomiczne w przyszłości. Jeżeli w celu przeniesienia inwestycji (w formie sprzedaży udziałów) konieczne jest przeniesienie również udziałów w spółce posiadającej nieruchomości wchodzące w skład przedsiębiorstwa spółki realizującej inwestycje, to takie pośrednie przeniesienie praw do nieruchomości ma charakter poboczny i w żaden sposób nie stanowi sedna realizowanej transakcji.
W rezultacie Pana zdaniem, świadczenie Usług pośrednictwa sprzedaży II powinno zostać uznane za działalność, o której mowa w art. art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) i tym samym Pana przychody uzyskane ze świadczenia usług pośrednictwa sprzedaży II powinny być opodatkowane ryczałtem według stawki 8,5%.
Powyższe potwierdza między innymi interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 6 września 2022 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.668.2022.2.MR, w której organ wskazał, że: „Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej - usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 - może Pan opodatkować 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.”
Analogiczne stanowisko wyraził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 27 stycznia 2023 r. Nr 0112-KDIL2-2.4011.909.2022.2.WS, w której wskazano: „Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, mogą być opodatkowane stawką 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Reasumując - przychód z działalności usługowej związanej ze świadczeniem usług w zakresie pośrednictwa w interesach może być opodatkowany przez Panią w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.”
Pana zdaniem, działalność polegająca na świadczeniu Usług pośrednictwa sprzedaży II będzie stanowiła działalność, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) uzpd, a przychody z tej działalności będą podlegały opodatkowaniu według stawki 8,5%.
Ad. 4.
W Pana ocenie, powyższe wyłączenie występuje jedynie w sytuacji, w której wykonywane w ramach świadczonych usług czynności będą odpowiadały czynnościom wykonywanym w ramach uprzednio wykonywanego stosunku pracy.
W tym miejscu należy wskazać, że wyjaśnienie znaczenia sformułowania „odpowiadających czynnościom” stanowiło już niejednokrotnie przedmiot kognicji sądów administracyjnych w tym między innymi w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 20 lipca 2010 r. sygn. akt II FSK 516/09, w którym skład orzekający stwierdził co następuje: „(...) zwrot normatywny „odpowiadających czynnościom” (...) nie jest definiowany w omawianej ustawie podatkowej, jak również nie definiują go przepisy innych ustaw. W związku z tym dla jego zrozumienia należy posłużyć się regułami wykładni językowej, a konkretnie języka ogólnego polskiego i kontekstem tego zwrotu w zdaniu, które go zawiera. „Odpowiadający” to przymiotnik odczasownikowi od czasownika odpowiadać. W języku polskim odpowiadać to m.in. być pod pewnym względem podobnym do czegoś, takim samym jak coś innego; być niesprzecznym, zgodnym z czymś: figury geometryczne, elementy dwu zbiorów odpowiadają sobie. Odpis, duplikat, kopia odpowiada dokładnie duplikatowi (Słownik współczesnego języka polskiego, Przegląd Readers Digest, Warszawa 1998, tom I, str. 658); być zgodnym z czymś, takim samym, jak coś innego (Wielki słownik języka polskiego, red. naukowa E. Polański, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2009, str. 550).
Natomiast w wyroku z 18 września 2018 r. sygn. akt II FSK 2416/16, Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, że: „zwrot „odpowiadający czynnościom” należy odnosić do przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, które są takie same (tożsame) jak czynności, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.”
W rezultacie, Pana zdaniem, przy dokonaniu interpretacji pojęcia „odpowiadający czynnościom”, należy, zgodnie z utrwaloną linią orzeczniczą sądów administracyjnych, rozumieć wyłącznie czynności tożsame, czyli takie same. Zatem jedynie w przypadku, w którym zakres czynności wykonywanych w ramach umowy o pracę jest tożsamy z usługami świadczonymi w ramach działalności gospodarczej można mówić o pozbawieniu podatnika prawa do skorzystania z opodatkowania przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Pana zdaniem, zakres wykonywanych prac na rzecz Spółki dominującej przez Pana w ramach uprzednio realizowanego stosunku pracy, tj. czynności zarządczo-nadzorcze takie jak:
·wykonywanie wszelkich obowiązków dyrektora Spółki dominującej zgodnie z wymogami prawa estońskiego i innych obowiązujących przepisów;
·kierowanie i nadzór nad bieżącym zarządzaniem Spółki dominującej;
·prowadzenie bieżących spraw Spółki dominującej;
·bieżące zarządzanie biznesowe i nadzór nad projektami, w które zaangażowana jest Spółka dominująca;
nie pokrywa się, ani z zakresem Usług doradczych, ani Usług pośrednictwa sprzedażowego, ani Usług pośrednictwa sprzedażowego II, które w zakresie przedstawionym w zdarzeniu przyszłym dotyczą albo dostarczania wiedzy specjalistycznej w zakresie rynku odnawialnych źródeł energii (Usługi doradcze) albo szeroko rozumianego pośrednictwa w interesach (Usług pośrednictwa sprzedażowego, ani Usług pośrednictwa sprzedażowego II), a nie czynności charakterze zarządczo-nadzorczym.
Tym samym, Pana zdaniem, w zdarzeniu przyszłym nie będzie Pan wykonywał Usług na rzecz byłego pracodawcy w zakresie zadań tożsamych, do tych które realizował Pan wcześniej w ramach stosunku pracy, w związku z tym ograniczenie w zakresie stosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o którym mowa w art. art. 8 ust. 2 uzpd nie znajdzie zastosowania.
Powyższe potwierdza między innymi interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 23 czerwca 2023 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.304.2023.3.ID, w której organ wskazał co następuje: „Dlatego też stwierdzam, że skoro, jak wskazała Pani w opisie sprawy, zakres usług świadczonych jako lekarz anestezjolog jest całkowicie odmienny od zakresu prac i zadań wykonywanych przez Panią w ramach umowy o pracę, które wykonywała Pani na stanowisku ordynatora, to nie zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności sprawy oraz powołane przepisy prawne, stwierdzić należy, że spełnia Pani wszystkie ustawowe przesłanki do opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a zatem może Pani opodatkować przychody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, w tym przychody uzyskane z tytułu realizacji umowy B2B na wykonywanie świadczeń anestezjologicznych, przy zastosowaniu ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.”
Analogiczne stanowisko wyraził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 28 kwietnia 2022 r. Nr 0115-KDWT.4011.23.2022.2.KM, w której organ wskazał co następuje: „Mając powyższe na uwadze, jak również powołane przepisy, odnosząc się do Pana wątpliwości stwierdzić należy, że skoro, jak wynika z wniosku, usługi wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (jako lekarz specjalista) na rzecz obecnego pracodawcy ((...) Szpitala (...)), będą różnić się od tych, jakie wykonuje Pan na stanowisku Dyrektora (...) w ramach umowy o pracę i w ustawowym terminie złożył Pan stosowne oświadczenie o wyborze formy opodatkowania, to w 2022 r. w związku ze świadczeniem na rzecz Szpitala usług w ramach działalności gospodarczej, ma Pan prawo do opodatkowania przychodów w formie zryczałtowanego podatku dochodowego. A zatem, przy założeniu, że prowadzona przez Pana działalność gospodarcza nie podlega wyłączeniom z ryczałtu na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, to może Pan opodatkować przychody z tej działalności zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.”
Mając powyższe na uwadze, w Pana ocenie, w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym spełnione zostaną wszystkie przesłanki uprawniające Pana do opodatkowania przychodów ze świadczenia Usług ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych również w sytuacji gdyby świadczył Pan Usługi na rzecz Spółki dominującej.
Pana zdaniem, zakres świadczonych Usług nie pokrywa się zakresem zadań realizowanych przez Pana na podstawię umowy o pracę zawartej ze Spółką dominującą, w związku z czym będzie Panu przysługiwało prawo do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych Usług świadczonych na rzecz Spółki dominującej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny na podstawie art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanych przez Pana we wniosku grupowań PKWiU i kwestia ta nie podlegała analizie.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych stwierdzam, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku.
Końcowo zauważam, że wydając niniejszą interpretację indywidualną zapoznaliśmy się z powołanymi przez Pana orzeczeniami sądów administracyjnych. Podkreślamy jednak, że w polskim systemie prawnym orzeczenia sądów nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły.
Pana stanowisko uznajemy za prawidłowe, pomimo używania we własnym stanowisku (w treści wniosku) przez Pana zamiennie pojęcia dochód lub przychód, to w związku z tym, że przedmiot sprawy dotyczy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, uznajemy, że miał Pan na myśli przychód. Powyższe uznajemy za oczywistą omyłkę pisarską pozostającą bez wpływu na rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako: „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, który stanowi:
Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right