Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 31 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.291.2023.3.MZ
Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest:
·nieprawidłowe w zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.16.0,
·prawidłowe w pozostałym zakresie.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 kwietnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 11 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 12 czerwca 2023 r. (wpływ 12 czerwca 2023 r.) oraz z 21 lipca 2023 r. (wpływ 24 lipca 2023r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Jest Pan osobą fizyczną, mającą miejsce zamieszkania w Polsce i podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na podstawie art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm., dalej: „ustawa o PIT”). Jest Pan zatrudniony na podstawie umowy o pracę w X (dalej: „Spółka”) na stanowisku Wiceprezesa Zarządu.
Zamierza Pan rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej, w ramach której planuje Pan dodatkowo podjąć świadczenie niezależnych usług na rzecz innego podmiotu (bądź podmiotów) z grupy kapitałowej Spółki z siedzibą w Stanach Zjednoczonych Ameryki (dalej: „Spółka amerykańska”), w oparciu o umowę cywilnoprawną (dalej: „umowa B2B”). Usługi świadczone na rzecz Spółki amerykańskiej nie będą związane z zadaniami realizowanymi na rzecz Spółki.
W ramach umowy B2B świadczy Pan m.in. następujące usługi:
1.dla oddziałów Spółki amerykańskiej (mających siedzibę, np. na terenie Niemiec oraz Włoch):
a)doradztwo w zakresie opracowania oraz rozwoju efektywnego modelu biznesowego na rynkach zagranicznych, w tym niemieckim oraz włoskim;
b)określenie portfela produktowego;
c)wsparcie w realizacji strategii brandowej/marketingowej, jak również sprzedażowej;
d)doradztwo w zakresie opracowania założeń strategii przejęć firm/marek we Włoszech;
e)wsparcie w wyborze zewnętrznego konsultanta, ocenie celów biznesowych i ich realizacji.
Dodatkowymi Pana działaniami, prowadzonymi niezależnie od lokalizacji, będą:
2.doradztwo biznesowe w zakresie przygotowania Modelu Sprzedaży Bezpośredniej w Europie Zachodniej:
a)doradztwo w zakresie opracowania strategii biznesowej, tj. wybór rynków, kategorii działania oraz oferty produktowej dla planowanych biznesów w modelu sprzedaży bezpośredniej w Europie Zachodniej;
b)doradztwo w zakresie opracowania strategii dla marek posiadających potencjał na wdrożenie modeli sprzedaży bezpośredniej na rynkach Europy Zachodniej;
c)współpraca z klientem przy opracowaniu strategii portfelowej, strategii rozwoju długoterminowego oraz potencjału wejścia w inne kanały dystrybucji poza modelem sprzedaży bezpośredniej;
d)wypracowanie idei biznesowej dla klienta;
3.doradztwo w zakresie przeprowadzania transakcji Fuzji i Przejęć:
a)wsparcie w realizacji procesów due diligence,
b)analiza modelu biznesowego, danych finansowych i sytuacji prawno-podatkowej przejmowanego podmiotu,
c)negocjacje umów z przejmowaną spółką;
4.doradztwo w zakresie tworzenia planów biznesowych i finansowych dla zagranicznych biznesów:
a)planowanie strategiczne i krótkoterminowe,
b)bieżąca analiza finansowa i podatkowa zagranicznych spółek,
c)doradztwo w zakresie zarządzania przepływami finansowymi i cenami transferowymi dotyczącymi zagranicznych spółek.
Wykonywanie wyżej wskazanych czynności będzie miało charakter projektowy – będzie Pan realizował dla klienta (bądź klientów) różne zadania, w zależności od potrzeb aktualnie wykonywanego projektu.
Jako formę opodatkowania przychodów z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej zamierza Pan wybrać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, o którym mowa w ustawie z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z późn. zm., dalej: „ustawa o zryczałtowanym podatku”).
W stosunku do Pana nie zachodzi żadna z negatywnych przesłanek działalności gospodarczej, o których mowa w art. 5b ust. 1 ustawy o PIT oraz żadna z okoliczności wskazanych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku uniemożliwiających opodatkowanie ryczałtem.
Ponadto, do Pana nie ma zastosowania wyłączenie z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o którym mowa w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku.
W uzupełnieniu wniosku, wskazał Pan, że działalność jest prowadzona na dzień przygotowania odpowiedzi na wezwanie. We wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (dalej: „CEiDG”), jako datę rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej wskazano … marca 2023 r., jednak za rzeczywisty moment rozpoczęcia tej działalności należy uznać faktyczne rozpoczęcie świadczenia usług – .. kwietnia 2023 r. Oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych zostało złożone w ramach wniosku o wpis do CEiDG.
Jak wskazano we wniosku, w ramach działalności gospodarczej świadczy Pan następujące usługi:
a)doradztwo w zakresie opracowania oraz rozwoju efektywnego modelu biznesowego na rynkach zagranicznych;
b)określenie portfela produktowego;
c)wsparcie w realizacji strategii brandowej/marketingowej, jak również sprzedażowej;
d)doradztwo w zakresie opracowania założeń strategii przejęć firm/marek;
e)wsparcie w wyborze zewnętrznego konsultanta, ocenie celów biznesowych i ich realizacji;
f)doradztwo biznesowe w zakresie przygotowania Modelu Sprzedaży Bezpośredniej;
g)doradztwo w zakresie opracowania strategii biznesowej, tj. wybór rynków, kategorii działania oraz oferty produktowej dla planowanych biznesów w modelu sprzedaży bezpośredniej;
h)doradztwo w zakresie opracowania strategii dla marek posiadających potencjał na wdrożenie modeli sprzedaży bezpośredniej;
i)współpraca z klientem przy opracowaniu strategii portfelowej, strategii rozwoju długoterminowego oraz potencjału wejścia w inne kanały dystrybucji poza modelem sprzedaży bezpośredniej;
j)wypracowanie idei biznesowej dla klienta;
k)doradztwo w zakresie przeprowadzania transakcji Fuzji i Przejęć;
l)wsparcie w realizacji procesów due diligence;
m)analiza modelu biznesowego, danych finansowych i sytuacji prawno-podatkowej przejmowanego podmiotu;
n)negocjacje umów z przejmowaną spółką;
o)doradztwo w zakresie tworzenia planów biznesowych i finansowych dla zagranicznych biznesów;
p)planowanie strategiczne i krótkoterminowe;
q)bieżąca analiza finansowa i podatkowa zagranicznych spółek;
r)doradztwo w zakresie zarządzania przepływami finansowymi i cenami transferowymi dotyczącymi zagranicznych spółek.
Wykonywanie wyżej wskazanych czynności ma charakter projektowy – realizuje Pan dla klienta (klientów) różne zadania, w zależności od potrzeb aktualnie wykonywanego projektu.
Pana wsparcie obejmuje także usługi doskonalenia zawodowego o charakterze coachingu i mentoringu. Dzieli się Pan swoim doświadczeniem zawodowym i biznesowym z pracownikami Spółki amerykańskiej, doradzając w kwestiach rozwoju kariery i zdobywania nowych umiejętności. Działalność dotycząca doradztwa edukacyjno-zawodowego wymaga od Pana wykorzystania specjalistycznej i eksperckiej wiedzy w obszarach, których specyfika wykracza poza ściśle rozumiane doradztwo biznesowe.
Nie świadczy Pan usług w ramach wolnego zawodu. Usługi doradcze nie dotyczą zarządzania rynkiem rybnym.
Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku.
Wobec Pana nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku - nie opłaca i nie będzie opłacał Pan podatku w formie karty podatkowej, nie korzysta Pan na podstawie odrębnych przepisów z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego, nie osiąga i nie będzie osiągał Pan przychodów z prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, czy działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych, wytwarzania wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym oraz nie zmieni Pan formy wykonywania działalności, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy o zryczałtowanym podatku.
W ramach działalności gospodarczej nie świadczy i nie będzie świadczył Pan usług na rzecz Spółki, w której jest Pan wspólnikiem.
Prowadzi i nadal będzie Pan prowadził ewidencję, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku. Ewidencja przychodów umożliwia określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Mając na uwadze klasyfikację statystyczną według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676, z późn. zm.), usługi, które zamierza Pan świadczyć, stanowiące przedmiot złożonego wniosku, należy podzielić na trzy grupy:
a)usługi doradztwa w zakresie zarządzania (dalej: „Usługi Doradcze”)
Usługi opisane we wniosku jako Usługi Doradcze sklasyfikowane są pod następującymi symbolami:
·70.22.1 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem,
·70.22.11.0 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym,
·70.22.12.0 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków,
·70.22.13.0 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem,
·70.22.16.0 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw i pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem,
·70.22.20.0 - pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
b)pozostała działalność usługowa - usługi wsparcia w prowadzeniu działalności gospodarczej (dalej: „Usługi Wsparcia”)
Usługi opisane we wniosku jako Usługi Wsparcia sklasyfikowane są pod symbolem 74.90.20.0 - pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.
c)usługi edukacyjne w zakresie doskonalenia zawodowego (dalej: „Usługi Edukacyjne”)
Usługi opisane we wniosku jako Usługi Edukacyjne sklasyfikowane są pod następującymi symbolami:
·85.59.13.2 - pozostałe usługi w zakresie doskonalenia zawodowego, gdzie indziej niesklasyfikowane,
·85.59.19.0 - usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane,
·85.60.10.0 - usługi wspomagające edukację.
Usługi opisane we wniosku jako „Usługi Doradcze” są usługami, które są sklasyfikowane w ramach klasy 70.22.1 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem.
Pomiędzy Panem, a Kontrahentem (Spółką amerykańską), z którym zawarł Pan umowę, nie istnieją żadne powiązania gospodarcze. Jak wyjaśniono we wniosku, jest Pan zatrudniony na podstawie umowy o pracę w X Sp. z o.o. na stanowisku Wiceprezesa Zarządu. Dodatkowo, niezależnie od zadań realizowanych na podstawie zatrudnienia, w ramach działalności gospodarczej świadczy Pan usługi na rzecz innego podmiotu (podmiotów) z grupy kapitałowej X w oparciu o umowę B2B. Nie pełni i nie będzie pełnił Pan żadnej funkcji (formalnie, bądź nieformalnie) w spółce, będącej Pana klientem.
W piśmie z 21 lipca 2023 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazał Pan, że „Usługi Doradcze” opisane w pkt I stanowią odrębną usługę albo odrębne usługi, za wykonanie których otrzymuje Pan od Kontrahenta (Spółki amerykańskiej) określone miesięczne wynagrodzenie. Wykonywane czynności mają charakter projektowy, a realizowane dla klienta zadania uzależnione są od aktualnych potrzeb biznesowych. W zależności od charakteru bieżącego projektu wykonane mogą zostać różne usługi. W rezultacie, zakres usług faktycznie wykonanych przez Pana w danym miesiącu może różnić się od usług wykonanych w innych okresach. Umowa z kontrahentem nie określa stawek wynagrodzenia za godzinę świadczonych usług. Za wykonanie usług objętych umową - zgodnie z aktualnymi potrzebami biznesowymi - Spółka amerykańska zobowiązuje się do zapłaty stałego miesięcznego ryczałtowego wynagrodzenia. Ponadto model wynagradzania dopuszcza także inne formy rozliczenia, takie jak dodatkowe np. „wynagrodzenie za sukces” w zależności od efektów prowadzonego projektu, bądź rozliczania na podstawie stawki godzinowej.
Pytania (pytanie Nr 2 ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 21 lipca 2023 r.):
- Czy Pana przychody z jednoosobowej działalności gospodarczej będą mogły zostać opodatkowane zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych?
- Czy do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu Usług doradczych, opisanych szczegółowo w opisie zdarzenia przyszłego (PKWiU 70.22.11.0,70.22.12.0,70.22.13.0, 70.22.16.0 i 70.22.20.0), może Pan zastosować 15% stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, wskazaną w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku?
- Czy do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu Usług Wsparcia opisanych szczegółowo w opisie zdarzenia przyszłego (PKWiU 74.90.20.0), może Pan zastosować 8,5% stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wskazaną w art. 12 ust. 1 pkt. 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku?
- Czy do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu Usług Edukacyjnych opisanych szczegółowo w opisie zdarzenia przyszłego (PKWiU 85.59.13.2, 85.59.19.0, 85.60.10.0), może Pan zastosować 8,5% stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wskazaną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku?
Pana stanowisko w sprawie
Ad. 1.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 w zw. art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Z kolei wedle art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o PIT, a więc działalność zdefiniowaną w art. 5a pkt 6 tejże ustawy jako działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy o PIT.
Zatem jednym z rodzajów pozarolniczej działalności gospodarczej jest działalność usługowa. Na gruncie ustawy o zryczałtowanym podatku ustawodawca doprecyzował, że użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem art. 4 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy zryczałtowanym podatku.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest uzależniona od niewystąpienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku oraz zachowania warunków, które zostały zawarte w art. 6 ust. 4 tej ustawy.
Biorąc pod uwagę przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, w Pana opinii, spełni Pan wszystkie powyżej wymienione ustawowe warunki do opodatkowania przychodów osiąganych z pozarolniczej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych.
W szczególności:
·jest Pan osobą fizyczną, która będzie osiągać przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu Ustawy o PIT,
·rozpocznie Pan wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzysta Pan z opodatkowania w formie karty podatkowej,
·nie spełni Pan żadnej z przesłanek wyłączających wskazanych w art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku, tj. nie skorzysta z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego, nie osiągnie przychodów z prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, czy działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych, wytwarzania wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym oraz nie zmieni formy wykonywania działalności, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy.
W konsekwencji, Pana zdaniem, będzie miał Pan prawo do opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym, tak długo, jak nie zajdą w przyszłości okoliczności wskazane w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku oraz będzie spełniony warunek wskazany w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ww. ustawy.
Ponadto Pana zdaniem, zastosowaniu podatku ryczałtowego nie stoi na przeszkodzie fakt planowanego świadczenia usług, do których znajdą zastosowanie różne stawki zryczałtowanego podatku.
Stosowanie do art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku, w takiej sytuacji ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Ad. 2. (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku z 21 lipca 2023 r.)
Pana zdaniem, do wyliczenia kwoty należnego zryczałtowanego podatku od przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie usług doradczych (PKWiU 70.22.11.0, 70.22.12.0, 70.22.13.0, 70.22.16.0 i 70.22.20.0), prawidłowe jest użycie 15% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, wskazanej w art. 12 ust. 1 pkt. 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody.
Zostały one zdefiniowane w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku.
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, czynności wykonywane przez Pana w zakresie Usług Doradczych stanowić będą działalność usługową, mogącą zostać zakwalifikowaną do następujących kodów PKWiU: 70.22.11.0, 70.22.12.0, 70.22.13.0, 70.22.16.0 i 70.22.20.0.
Mając na uwadze, że spełni Pan wszystkie wymogi do opodatkowania osiąganych przychodów z tytułu świadczonych usług ryczałtem ewidencjonowanym, niezbędne jest prawidłowe określenie stawki ryczałtu.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Z kolei, zgodnie z tytułem Sekcji M PKWiU 2015, sekcja ta obejmuje „Usługi Profesjonalne, Naukowe i Techniczne”.
W sekcji tej zawarty jest m.in. dział 70 - „Usługi Firm Centralnych (Head Offices); Usługi Doradztwa Związane z Zarządzaniem”, który obejmuje m.in. usługi doradztwa i bezpośredniej pomocy dla podmiotów gospodarczych i innych jednostek w zakresie planowania strategicznego i organizacyjnego, prowadzenia rachunkowości i kontroli wydatków, planowania, organizacji pracy, efektywności zarządzania oraz strategii i działalności marketingowej.
W dziale 70 PKWiU mieści się klasa 70.22 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania”, a pod pozycją PKWiU 70.22.1 sklasyfikowane zostały „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem”.
Zgodnie z wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) pozycja ta obejmuje m.in.: 70.22.11.0 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym; 70.22.12.0 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków; 70.22.13.0 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem; 70.22.16.0 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw i pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem oraz 70.22.20.0 -pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
Uwzględniając powyższe, przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego Usługi Doradcze spełniają kryteria PKWiU dział 70, wobec czego do przychodów ze świadczenia Usług Doradczych będzie należało stosować 15% stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Ad. 3.
Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, poza Usługami Doradczymi planuje Pan świadczyć także usługi o charakterze profesjonalnego wsparcia w prowadzeniu działalności gospodarczej w zakresie merytorycznym i technicznym (Usługi Wsparcia).
W szczególności, usługi te obejmą: wsparcie w wyborze zewnętrznego konsultanta, ocenie celów biznesowych i ich realizacji - w ramach usług świadczonych na rzecz oddziałów Spółki amerykańskiej oraz doradztwa w zakresie przeprowadzania transakcji Fuzji i Przejęć.
Pana zdaniem, czynności wykonywane w ramach powyższych Usług Wsparcia można przyporządkować do następującego kodu PKWiU: 74.90.20.0 - pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.
W sekcji M PKWiU 2015 mieści się dział 74, który obejmuje „Pozostałą działalność profesjonalną, naukową i techniczną. W dziale tym zawarta jest m.in. grupa 74.90 „Pozostałe usługi profesjonalne, naukowe i techniczne, gdzie indziej niesklasyfikowane”, w skład której wchodzi m.in. grupowanie PKWiU 74.90.20.0.
Grupowanie„Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane” (PKWiU 74.90.20.0) obejmuje m.in.: usługi doradztwa specjalistycznego inne niż związane z nieruchomościami, ubezpieczeniami, czy inżynierskie.
Pana Planowane działania wymagać będą posiadania specjalistycznej i eksperckiej wiedzy w obszarach wykraczających poza standardowe doradztwo biznesowe w obszarze zarządzania, w tym strategicznego. Wnioskodawca w szczególności będzie pośredniczył we współpracy pomiędzy klientem (klientami) a zewnętrznym konsultantem w celu zapewnienia odpowiedniej jakości tej współpracy i uzyskania oczekiwanych efektów biznesowych współpracy.
Również wsparcie klienta w obszarze Fuzji i Przejęć wymaga unikalnych umiejętności i wiedzy dotyczącej tej dziedziny eksperckiej. Konieczne jest łączenie różnych dyscyplin wiedzy dla celów realizacji usługi w sposób umożliwiający klientowi podejmowanie właściwych decyzji biznesowych i rozwój spółki.
Zarówno przeprowadzanie procesów typu due dilligence, negocjowanie umów biznesowych oraz współpraca z zewnętrznymi konsultantami będą usługami o charakterze wsparcia działalności gospodarczej - innymi niż opisane w PKWiU ex dział 70.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zdaniem Wnioskodawcy, Usługi Wsparcia należą do otwartego katalogu działalności usługowej, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy w związku z tym podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu 8,5%.
Usługi kwalifikujące się do klasy PKWiU 74.90 nie zostały wyszczególnione w grupie przychodów objętych inną stawką zryczałtowanego podatku, tj. w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 lub 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku.
Takie podejście znajduje potwierdzenie w orzecznictwie.
Tożsamą wykładnię przyjął, np. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 4 kwietnia 2022 r., Nr 0114-KDIP3-2.4011.60.2022.4.BM.
Ad. 4.
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Pana działalność może dotyczyć również usług doskonalenia zawodowego dla liderów spółek, dyrektorów generalnych oraz zespołów zarządzających. Doradztwo edukacyjno-zawodowe będzie miało charakter aktywnej współpracy (coaching) i opierało się na budowaniu relacji z klientem w celu eliminowania potencjalnych błędów oraz maksymalizacji rezultatów przeprowadzanych procesów.
Zgodnie z PKWiU 2015, usługi w zakresie edukacji zostały sklasyfikowane w sekcji P.
W tej sekcji zawarty jest m.in. dział 85 - „Usługi w zakresie edukacji”.
W dziale 85 PKWiU mieści się klasa 85.59 „Usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”, w ramach której zawarto: 85.59.13.2 - pozostałe usługi w zakresie doskonalenia zawodowego, gdzie indziej niesklasyfikowane; 85.59.19.0 - usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane oraz 85.60.10.0 - usługi wspomagające edukację.
Pana zdaniem, czynności wykonywane w ramach Usług Edukacyjnych mogą zostać zakwalifikowane do wyżej wskazanych kodów PKWiU.
Świadczyć będzie Pan usługi polegające na wsparciu osób dorosłych w rozwoju kompetencji zawodowych i biznesowych. Ponadto, jako osoba posiadająca ekspercką wiedzę i bogate doświadczenie, pełnić Pan będzie rolę Mentora doradzającego w prowadzeniu i rozwijaniu kariery. Jednocześnie, Pana działalność edukacyjna nie będzie wykonywana w ramach sformalizowanego programu nauczania podzielonego na poszczególne poziomy w określonej instytucji edukacyjnej (szkole).
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).
Biorąc pod uwagę fakt, że Usługi Edukacyjne zaliczają się do działu 85 PKWiU, Pana zdaniem podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu 8,5%.
Podobne stanowisko w zakresie opodatkowania ryczałtem Usług Edukacyjnych Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zajął w interpretacji indywidualnej z 14 marca 2022 r., Nr 0114-KDIP3-2.4011.1228.2021.3.MN.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest:
·nieprawidłowe w zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.16.0,
·prawidłowe w pozostałym zakresie.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.
Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
-prowadzenia aptek,
-działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
-działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Przepis art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne normuje, że:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) i c) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%:
-przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
-przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).
Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana w ramach działalności gospodarczej ze świadczenia usług opisanych we wniosku, będą mogły zostać opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Z wniosku wynika, że do usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU: 70.22.11.0, 70.22.12.0, 70.22.13.0, 70.22.16.0 i 70.22.20.0 chce Pan zastosować 15% stawkę ryczałtu.
Opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usługi:
‒klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
‒kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Natomiast odnosząc się do wymienionych w ww. przepisie usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem.
Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie.
Zatem Pana stanowisko odnośnie opodatkowania 15% stawką ryczałtu usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU: 70.22.11.0, 70.22.12.0, 70.22.13.0, 70.22.20.0 jest prawidłowe.
Pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z ,,usługami firm centralnych (head offices)’’, a także ,,usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem” tj.:
‒klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
‒kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
‒kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej,
‒Kategoria 70.22.16 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw i pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem,
są opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
Zbiór usług klasyfikowanych w PKWiU jako 70.22.2 oraz 70.22.3 wyklucza się ze zbiorem usług znajdujących się w grupowaniu 70.22.1, tzn. że są to usługi innego rodzaju, których nie można traktować w żaden sposób łącznie, w tym w szczególności przy stosowaniu właściwej stawki ryczałtu.
Zatem usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.16.0, jako usługi wyłączone z opodatkowania 15% stawką ryczałtu wynikającą z art. art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, winny być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy.
Zatem Pana stanowisko w tej części jest nieprawidłowe.
Natomiast pozostałe świadczone przez Pana usługi są opodatkowane następującymi stawkami ryczałtu:
- PKWiU 74.90.20.0 - 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
- PKWiU: 85.59.13.2, 85.59.19.0, 85.60.10.0 – 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
Zatem Pana stanowisko w tej części jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU oraz przedstawionego opisu sprawy.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako: „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right