Interpretacja indywidualna z dnia 17 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.670.2023.1.KW
Termin sporządzenia informacji o zrealizowanej strategii podatkowej.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych – jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 grudnia 2023 r., o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, który dotyczy terminu sporządzenia informacji o zrealizowanej strategii podatkowej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Podatnik prowadzi w Polsce działalność gospodarczą w formie oddziału znajdującego się w miejscowości (...). Ze względu na spełnienie przez podatnika warunku, o którym mowa w art. 27c ust. 1 w zw. z art. 27b ust. 2 pkt ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587; dalej: ustawa o CIT), to zgodnie z art. 27c ust. 4 ustawy o CIT, podatnik ma obowiązek opublikowania na swojej stronie internetowej informacji o realizowanej strategii podatkowej.
Podatnik nie może wykluczyć, że w następnych latach zakończy prowadzoną w formie polskiego oddziału działalność gospodarczą.
Pytanie:
Kiedy upływa obowiązek zamieszczenia informacji o realizowanej strategii podatkowej na stronie internetowej Podatnika lub podmiotu z nim powiązanego?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Podatnika, obowiązek publikowania na swojej stronie internetowej lub stronie internetowej podmiotu powiązanego, informacji o realizowanej strategii podatkowej obowiązuje do momentu przedawnienia się zobowiązania podatkowego, którego dotyczy strategia podatkowa lub do momentu zakończenia przez Podatnika działalności gospodarczej.
Uzasadnienie
W art. 27c ust. 4 ustawy o CIT, ustawodawca dodał obowiązek publikacji informacji o realizacji strategii podatkowej, od momentu „spełnienia warunku lub warunków” z art. 27b ust. 2 ustawy o CIT, w terminie do końca 12 miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, w którym ten warunek lub warunki spełniono:
„Podatnik zamieszcza informację o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy, sporządzoną w języku polskim lub jej tłumaczenie na język polski, na swojej stronie internetowej w terminie do końca dwunastego miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego”.
Poza terminem „rozpoczęcia” publikacji strategii podatkowej oraz możliwości nałożenia na podatników kary za niedopełnienie tego obowiązku, ustawodawca natomiast nie określił: jak długo ten dodatkowy obowiązek trwa oraz co należy zrobić w sytuacji, kiedy zarówno podatnik, jak i podmioty z nim powiązane, nie posiadają swojej strony internetowej.
W uzasadnieniu do Projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Druk nr 642. z 30 września 2020 r. (...)), ustawodawca uzupełnił:
„Projektowane w tym zakresie przepisy nakładają na określonych podatników obowiązek sporządzenia informacji o realizowanej strategii podatkowej, która odnosi się do sposobu prowadzenia przez nich działalności gospodarczej i wysokości ich zobowiązań podatkowych (...). Projektowane przepisy zobowiązują podmioty do podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej na swoich stronach internetowych.
Takie działanie ma pełnić głównie funkcję informacyjną, dzięki czemu obywatele otrzymają dostęp do informacji o zasadach podatkowych, którymi kierują się największe podmioty oraz podejmowanych przez nich dobrowolnych formach współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej. Takie informacje będą pomocne w czasie podejmowania przez obywateli decyzji o skorzystaniu z usług czy zakupu produktów od takich podmiotów.
Projekt nakłada na podmioty obowiązek publikacji wskazanych informacji. Podatnicy powinni uzupełnić treść swojej informacji o realizowanej strategii podatkowej o wszelkie dodatkowe dane, które w ich ocenie powinny się w niej znaleźć”.
Tym samym, z uzasadnienia do projektu ustawy wynika, że nałożenie dodatkowego obowiązku podatkowego oraz określenia kary za jego niedopełnienie, ustawodawca uzasadniania działaniem na rzecz transparentności dla ogółu obywateli oraz dla organów podatkowych. Ustawodawca nie uzupełnił jednocześnie ram czasowych obowiązku, ani nie rozwinął kwestii nieposiadana strony internetowej przez podatników, ani podmiotów z nimi powiązanych.
A zatem w celu określenia ram czasowych przewidzianego przez ustawodawcę obowiązku, należy posłużyć się zasadami interpretacyjnymi prawoznawstwa: językową, systemową oraz funkcjonalną. Wobec tego, że ustawodawca nie zamieścił wprost żadnych regulacji dotyczących ram czasowych, do wskazanego przepisu nie będzie miała zastosowania wykładnia językowa.
Zdaniem Podatnika, decydujące znaczenie będą natomiast miały wykładnie systemowe i funkcjonalne: „Urzędowe zbiory reguł redagowania tekstów prawnych przybierają najczęściej postać dokumentów zawierających zalecenia, wyjaśnienia, wskazówki, przykłady redagowania tekstów albo aktów normatywnych zawierających szczegółowe dyrektywy redagowania tekstów prawnych. Te pierwsze mają oczywiście jedynie charakter dydaktyczny, te drugie przybierają postać obowiązującego aktu normatywnego, z tym, że najczęściej aktu niskiej rangi. Zbiory urzędowe zawierają zasady techniki prawodawczej. Urzędowe zbiory formułują standardy poprawnych aktów normatywnych, wskazują na standardowe sposoby postępowania najczęściej prowadzące do uzyskania aktu normatywnego spełniającego warunki poprawności z punktu widzenia określonego systemu norm prawnych”. R. Piszko, [w:] Zasady techniki prawodawczej w praktyce wykładni prawa. Ruch prawniczy, ekonomiczny i socjologiczny, Rok LXIV, zeszyt 4, 2022.
„Problematyka źródeł prawa podatkowego została szeroko i wyczerpująco opisana w literaturze. Termin „źródła prawa” oznacza zarówno same fakty prawotwórcze danego systemu - formalne źródła prawa, jak i czynniki wpływające na treść tego systemu - materialne źródła prawa. Pojęcie źródeł prawa wskazuje tak na rodowód określonych przepisów, jak i ich treść oraz formę. Treść prawa jest w znacznej mierze zdeterminowana charakterem stosunków społecznych przez nie regulowanych, co wymaga doboru odpowiedniej formy aktu prawnego. Ważne jest zwłaszcza, jak dalece określony rodzaj stosunków społecznych wymaga tylko formy ustawy, a w jakiej mierze treść tych stosunków powinna być w niej unormowana. Istnieją bowiem stosunki społeczne, które należy bezpośrednio unormować w ustawie, przy znacznym ograniczeniu regulacji podustawowej”. S. Presnarowicz [w:] Ordynacja podatkowa. Tom II. Procedury podatkowe. Art. 120-344. Komentarz aktualizowany, red. L. Etel, LEX/el. 2023, art. 120.
Do określenia ram czasowych obowiązku publikacji strategii podatkowej, należy zatem zastosować przede wszystkim wykładnię systemową, czyli tego, że przepis nie może funkcjonować w oderwaniu od systemu prawnego, w którym został zaimplementowany.
Ramy czasowe obowiązujące w przepisach o podatku dochodowym zostały uregulowane w art. 70 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383; dalej: „Ordynacja podatkowa”). Zgodnie z tym przepisem: „Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku”.
A zatem w przypadku, kiedy w przepisie nie zawarto innych regulacji ani odesłań do innych aktów prawnych, w których określono inne ramy czasowe, w ocenie Podatnika obowiązek określony w art. 27c ustawy o CIT, nie może wykraczać poza ramy czasowe związane z generalnymi obowiązkami podatników.
Wobec zaś tego, że generalny termin przedawnienia zobowiązania podatkowego, następuje z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin podatku, to dodatkowe obowiązki związane z rozliczeniem podatku za ten okres, nie mogą trwać dłużej niż termin przedawnienia wymagalności tego podatku. W ocenie Podatnika, wyjątkiem od powyżej przedstawionej zasady będzie sytuacja, w której Podatnik zlikwiduje lub w inny sposób zakończy prowadzoną działalność gospodarczą.
Uzupełniająco do powyższego, będą miały zdaniem Podatnika przepisy Konstytucji RP oraz „Zasada rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika” wyrażona wprost w przepisach Ordynacji podatkowej.
Zgodnie z art. 2 Konstytucji RP. „Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym państwem prawnym, urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej”.
Zgodnie z art. 2a Ordynacji podatkowej. „Niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść podatnika”.
Odnosząc się do celowości przepisów, należy stwierdzić, że dodatkowy obowiązek którego głównym celem jest deklaratoryjnie wyrażona przez ustawodawcę „transparentność” podatników, nie może powodować konieczności ponoszenia przez podatników dodatkowych kosztów, w oderwaniu od prowadzenia działalności gospodarczej.
Jeśli zatem Podatnik definitywnie przestaje osiągać przychód, do opodatkowania którego mają zastosowanie przepisy ustawy o CIT, poprzez zakończenie prowadzenie działalności gospodarczej, to nie można od tego Podatnika wymagać, aby ponosił dodatkowe koszty związane z przygotowaniem i publikacją strategii podatkowej.
Należy w tym miejscu również zaznaczyć, że w przeciwieństwie do ksiąg rachunkowych, ewidencji środków trwałych lub deklaracji podatkowych, strategia podatkowa jest mniej sformalizowanym dokumentem, na podstawie którego Podatnik nie oblicza, ani nie dokonuje wpłat w podatku dochodowym. Jest ona wyłącznie rodzajem podsumowania działalności podatników w odniesieniu do kwestii podatkowych, której minimalne wymogi formalne określa ustawa o CIT.
W uzupełnieniu do powyższego, należy również zauważyć, że niezależnie od obowiązku internetowej publikacji strategii podatkowej, Podatnik ma również obowiązek przekazać ją do naczelnika właściwego urzędu skarbowego. Cel „transparentność! podatkowej” wynikający z uzasadnienia przepisów ustawy jest zatem spełniony.
Stanowisko Podatnika znajduje pośrenie potwierdzenie w następujących interpretacjach indywidualnych:
- z dnia 24 listopada 2023 r. nr 0111-KDIB2-1.4010.412.2023.2.AJ, Organ podatkowy, potwierdził stanowisko, że jeśli podatnik nie rozlicza się na podstawie ustawy o CIT, to tym samym (pomimo przekroczenia pułapu dochodowego z art. 27b ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT), nie ma obowiązku publikacji strategii podatkowej;
- z dnia 18 października 2023 r. nr 0111-KDIB1-2.4010.456.2023.1.END;
- z dnia 4 października 2023 r. nr 0114-KDIP2-1.4010.480.2023.1.KW;
- z dnia 22 sierpnia 2023 r. nr 0111-KDIB2-1.4010.263.2023.1.AS;
- z dnia 27 kwietnia 2023 r. nr 0111-KDIB1-1.4010.778.2022.1.SG;
- z dnia 17 kwietnia 2023 r. nr 0114-KDIP2-2.4010.266.2022.1.AP.
Organ podatkowy, potwierdził stanowisko, że jeśli podatnik korzysta ze specjalnych zasad rozliczeń ryczałtem od dochodów spółek, to nie rozlicza się na podstawie ogólnych zasad ustawy o CIT i w konsekwencji (pomimo przekroczenia pułapu dochodowego z art. 27b ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT), nie ma obowiązku publikacji strategii podatkowej.
Podsumowując, w ocenie Podatnika:
- brak określenia ram czasowych obowiązku, powoduje konieczność zastosowania wykładni prawa,
- wobec tego, że pojedynczy przepis nie może być interpretowany w oderwaniu od systemu prawnego, w którym funkcjonuje, należy odnieść się do tego systemu prawnego oraz zastanowić się nad celem przepisu,
- Ordynacja podatkowa należy do systemu funkcjonowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
- generalny, pięcioletni termin przedawnienia zobowiązania podatkowego, określony w art. 70 Ordynacji podatkowej, mający zastosowanie do podatku dochodowego, będzie odnosił się również do dodatkowych obowiązków związanych z realizacją głównego zobowiązania podatkowego, jakim jest zapłata i rozliczenie podatku, jeśli nie przewidziano odrębnych zasad,
- ustawodawca jako główny cel „publikowania strategii podatkowej” wskazuje „transparentność podatkową”. Cel ten jest przez podatników realizowany również przez przesłanie strategii bezpośrednio do organu podatkowego,
- dodatkowy obowiązek podatkowy, nie może być bardziej uciążliwy niż główny cel podatkowy i nie może generować po stronie podatników kosztów w oderwaniu od prowadzonej działalności gospodarczej,
- wyjątkiem od zastosowania generalnej, pięcioletniej zasady przedawnienia zobowiązania podatkowego jest wcześniejsza likwidacja przez Podatnika działalności gospodarczej. Wtedy obowiązek publikowania strategii podatkowej na stronie internetowej podatnika lub podmiotu (podmiotów) z nim powiązanego nie ma racji bytu, ponieważ Podatnik przestaje rozliczać się na podstawie generalnych zasad CIT,
- jeśli zatem, w odniesieniu do przejścia na tzw. „CIT Estoński” lub zmiany formy opodatkowania (z CIT), same organy podatkowe potwierdzają brak obowiązku sporządzania i publikacji strategii podatkowej, to tym bardziej zasadne jest wygaśnięcie tego obowiązku w związku z likwidacją działalności gospodarczej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 27b ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805, dalej: „ustawa o CIT”):
Minister właściwy do spraw finansów publicznych podaje do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego tego ministra corocznie, w terminie do dnia 30 września, indywidualne dane podatników zawarte w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, złożonym za rok podatkowy, który zakończył się w roku kalendarzowym poprzedzającym rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości, według stanu na pierwszy dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym indywidualne dane podatników mają zostać podane do publicznej wiadomości.
Na podstawie art. 27b ust. 2 ustawy o CIT:
Podanie do publicznej wiadomości indywidualnych danych podatników, o którym mowa w ust. 1, dotyczy:
1) podatkowych grup kapitałowych, bez względu na wysokość osiągniętych przychodów;
2) podatników innych niż podatkowe grupy kapitałowe, u których wartość przychodu uzyskana w roku podatkowym, o którym mowa w ust. 1, przekroczyła równowartość 50 mln euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym roku kalendarzowego poprzedzającego rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości;
3) spółek nieruchomościowych, w tym spółek nieruchomościowych wchodzących w skład podatkowej grupy kapitałowej.
Zgodnie z wprowadzonym z dniem 1 stycznia 2021 r. art. 27c ust. 1 ustawy o CIT:
Podatnicy, o których mowa w art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2, są obowiązani do sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy.
Na podstawie art. 27c ust. 2 ustawy o CIT:
Informacja o realizowanej strategii podatkowej obejmuje, z uwzględnieniem charakteru, rodzaju i rozmiaru prowadzonej działalności, w szczególności:
1) informacje o stosowanych przez podatnika:
a) procesach oraz procedurach dotyczących zarządzania wykonywaniem obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego i zapewniających ich prawidłowe wykonanie,
b) dobrowolnych formach współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej,
2) informacje odnośnie do realizacji przez podatnika obowiązków podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wraz z informacją o liczbie przekazanych Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o schematach podatkowych, o których mowa w art. 86a § 1 pkt 10 Ordynacji podatkowej, z podziałem na podatki, których dotyczą,
3) informacje o:
a) transakcjach z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4, których wartość przekracza 5 % sumy bilansowej aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalonych na podstawie ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego spółki, w tym podmiotami niebędącymi rezydentami podatkowymi Rzeczypospolitej Polskiej,
b) planowanych lub podejmowanych przez podatnika działaniach restrukturyzacyjnych mogących mieć wpływ na wysokość zobowiązań podatkowych podatnika lub podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4, 4) informacje o złożonych przez podatnika wnioskach o wydanie:
a) ogólnej interpretacji podatkowej, o której mowa w art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej,
b) interpretacji przepisów prawa podatkowego, o której mowa w art. 14b Ordynacji podatkowej,
c) wiążącej informacji stawkowej, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku od towarów i usług,
d) wiążącej informacji akcyzowej, o której mowa w art. 7d ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2022 r. poz. 143, 1137, 1488, 1967, 2180 i 2236),
5) informacje dotyczące dokonywania rozliczeń podatkowych podatnika na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową wskazanych w aktach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 i na podstawie art. 23v ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydanym na podstawie art. 86a § 10 Ordynacji podatkowej
- z wyłączeniem informacji objętych tajemnicą handlową, przemysłową, zawodową lub procesu produkcyjnego.
Zgodnie z art. 27c ust. 4 ustawy o CIT:
Podatnik zamieszcza informację o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy, sporządzoną w języku polskim lub jej tłumaczenie na język polski, na swojej stronie internetowej w terminie do końca dwunastego miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego.
Z kolei art. 27c ust. 5 ustawy o CIT stanowi, że:
W przypadku gdy podatnik nie posiada własnej strony internetowej, informację o realizowanej strategii podatkowej udostępnia w języku polskim na stronie internetowej podmiotu powiązanego w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4.
Zgodnie z art. 27c ust. 6 ustawy o CIT:
Na stronie internetowej, o której mowa w ust. 4 lub 5, są dostępne sporządzone i podane do publicznej wiadomości informacje o realizowanej strategii podatkowej za poszczególne lata.
W myśl art. 27c ust. 7 ustawy o CIT:
W terminie, o którym mowa w ust. 4, podatnik jest obowiązany przekazać za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. z 2020 r. poz. 344) naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu dla podatnika informację o adresie strony internetowej, o której mowa w ust. 4 lub 5.
Na podstawie art. 27c ust. 8 ustawy o CIT:
W przypadku niewykonania obowiązku, o którym mowa w ust. 7, podatnik podlega karze pieniężnej. Karę pieniężną nakłada naczelnik urzędu skarbowego właściwy dla podatnika, w drodze decyzji, w wysokości do 250 000 zł.
Zgodnie z art. 27c ust. 9 i 10 ustawy o CIT:
W zakresie nieuregulowanym w ust. 8 do nakładania kary pieniężnej stosuje się przepisy działu IVA ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego.
Do postępowania w sprawie nałożenia kary pieniężnej, o której mowa w ust. 8, stosuje się odpowiednio przepisy działu IV Ordynacji podatkowej, przy czym od decyzji w sprawie nałożenia kary pieniężnej przysługuje odwołanie do dyrektora izby administracji skarbowej.
Jednocześnie na podstawie art. 27c ust. 11 ustawy o CIT:
Przepisy ust. 1-10 nie mają zastosowania do podatnika będącego:
1) stroną umowy o współdziałanie, o której mowa w art. 20s § 1 Ordynacji podatkowej;
2) uczelnią w rozumieniu ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
Dokonując wykładni przepisu art. 27c ustawy o CIT wskazać także należy na cel nowelizacji wprowadzającej tę regulację.
Z uzasadnienia rządowego projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (druk sejmowy nr 642 z 30 września 2020 r., (…)) wynika, że w ramach uszczelnienia projekt przewiduje wprowadzenie obowiązku sporządzenia i podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej.
Głównym celem proponowanych zmian jest dążenie do zwiększenia transparentności podatkowej podatników odgrywających istotną rolę na polskim rynku, w szczególności z uwagi na wysokość osiąganych przychodów. Projektowane w tym zakresie przepisy nakładają na określonych podatników obowiązek sporządzenia informacji o realizowanej strategii podatkowej, która odnosi się do sposobu prowadzenia przez nich działalności gospodarczej i wysokości ich zobowiązań podatkowych. Wprowadzenie projektowanych rozwiązań jest kolejnym krokiem w stronę zwiększenia transparentności rozliczeń podatkowych największych podatników podatku dochodowego od osób prawnych. Projektowane przepisy odnosić się będą do podatników, o których mowa w art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o CIT.
Obecnie na podstawie art. 27b ustawy o CIT w stosunku do tych podmiotów upubliczniane są podstawowe dane z ich zeznań podatkowych, np. przychody, koszty, dochód i należny podatek. Jednocześnie dane publikowane w ramach informacji o realizowanej strategii podatkowej służyć mogą organom Krajowej Administracji Podatkowej w pozyskiwaniu wstępnych informacji o działaniach tych podatników oraz o możliwych powodach występujących różnic w ich rozliczeniach podatkowych.
Projektowane przepisy zobowiązują podmioty do podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej na swoich stronach internetowych. Takie działanie ma pełnić głównie funkcję informacyjną, dzięki czemu obywatele otrzymają dostęp do informacji o zasadach podatkowych, którymi kierują się największe podmioty oraz podejmowanych przez nich dobrowolnych formach współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej. Takie informacje będą pomocne w czasie podejmowania przez obywateli decyzji o skorzystaniu z usług czy zakupu produktów od takich podmiotów. Projekt nakłada na podmioty obowiązek publikacji wskazanych informacji. Podatnicy powinni uzupełnić treść swojej informacji o realizowanej strategii podatkowej o wszelkie dodatkowe dane, które w ich ocenie powinny się w niej znaleźć.
Jednocześnie z przepisu art. 27b ust. 1 ustawy o CIT wynika, że indywidualne dane podatników, o których mowa w art. 27b ust. 2 ustawy o CIT mają być zawarte w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, złożonym za rok podatkowy, który zakończył się w roku kalendarzowym poprzedzającym rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości.
W opisie sprawy wskazali Państwo, że prowadzą działalność gospodarczą w formie oddziału znajdującego się w miejscowości (...). Spełniają Państwo warunek, o którym mowa w art. 27c ust. 1 w zw. z art. 27b ust. 2 pkt ustawy o CIT. W konsekwencji mają Państwo obowiązek opublikowania na swojej stronie internetowej informacji o realizowanej strategii podatkowej. Nie wykluczają Państwo, że w następnych latach Spółka zakończy prowadzoną w formie polskiego oddziału działalność gospodarczą.
Państwa wątpliwości budzi kwestia, kiedy upływa obowiązek zamieszczenia informacji o realizowanej strategii podatkowej na stronie internetowej Podatnika lub podmiotu z nim powiązanego.
Odnosząc powołane powyżej przepisy prawa podatkowego do przedstawionego we wniosku opisu sprawy stwierdzić należy, że ustawa o CIT wyznacza konkretny termin sporządzenia i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej. Strategia podatkowa jest sporządzana za rok podatkowy, a na jej stworzenie podatnik ma kolejny rok. Obowiązujące przepisy wprost wskazują, że informacja o strategii podatkowej powinna zostać opublikowana do końca 12 miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego.
Wskazane w art. 27b ust. 2 ustawy o CIT podmioty mają obowiązek umieszczenia informacji o realizowanej strategii podatkowej na swojej stronie internetowej. Brak posiadania strony internetowej nie spowoduje braku obowiązku w zakresie publikacji informacji. W takim przypadku informację należy zamieścić na stronie internetowej podmiotu powiązanego.
Podmioty obowiązane muszą poinformować właściwego naczelnika urzędu skarbowego za pomocą środków komunikacji elektronicznej o adresie strony internetowej, na której zostanie zamieszczona strategia podatkowa. Termin na poinformowanie organu podatkowego jest równoznaczny z terminem sporządzenia samej informacji, a więc mija z końcem 12 miesiąca następnego roku podatkowego.
W związku z powyższym, nie można zgodzić się z Państwem, że obowiązek publikowania na swojej stronie internetowej lub stronie internetowej podmiotu powiązanego, informacji o realizowanej strategii podatkowej obowiązuje do momentu przedawnienia się zobowiązania podatkowego, którego dotyczy strategia podatkowa lub do momentu zakończenia przez Podatnika działalności gospodarczej, ponieważ przepisy ustawy o CIT jednoznacznie wskazują termin w jakim należy opublikowaćinformację o realizowanej strategii podatkowej.
Jak już wyżej wskazano, przepisy wprost wskazują, że informacja o strategii podatkowej powinna zostać opublikowana do końca 12 miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego.
W konsekwencji Państwa stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Ponadto, odnośnie do powołanego przez Państwa art. 2a Ordynacji podatkowej stanowiącego, że niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść podatnika, wskazać należy, że po pierwsze, muszą istnieć wątpliwości dotyczące treści przepisów prawa podatkowego. Po drugie, istniejące wątpliwości powinny mieć taki charakter, że nie da się ich rozstrzygnąć. Jeśli więc wątpliwości istnieją, ale mogą zostać wyeliminowane w procesie wykładni, wspomniana zasada nie ma zastosowania (wyrok WSA w Bydgoszczy z 11 października 2017 r., sygn. akt I SA/Bd 781/17).
W sprawie nie występują niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego, o czym świadczy dokonana przez organ wykładnia.
Na temat zastosowania zasady in dubio pro tributario wypowiedział się również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w wyroku z dnia 9 maja 2018 r., I SA/Op 108/18:
„Dlatego też podatnik, jak ma to miejsce w niniejszej sprawie, nie może oczekiwać, aby przepis art. 2a O. p. był stosowany w każdej sytuacji, gdy wynik wykładni, dokonanej przy uwzględnieniu poszczególnych, a zgodnych z prawem jej metod, przedstawiony przez organ podatkowy oznacza dla podatnika konsekwencje mniej korzystne niż zakładał”.
W okolicznościach niniejszej sprawy nie było podstaw do zastosowania art. 2a Ordynacji podatkowej.
Wskazać również należy na powszechnie obowiązującą zasadę praworządności, czyli podstawową zasadę państwa prawnego zapisaną w art. 7 Konstytucji, która to zasada znajduje swoiste przełożenie w art. 120 Ordynacji podatkowej. Działanie na podstawie przepisów prawa oznacza działanie w ramach zakreślonych przez wymienione w art. 87 Konstytucji źródła powszechnie obowiązującego prawa. O ile art. 120 Ordynacji podatkowej nakłada obowiązki wyłącznie na organ podatkowy, to i podatnik obowiązany jest do działania zgodnego z prawem, w tym także do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych określonych w ustawie. Obowiązki podatnika wynikają z art. 83 i 84 Konstytucji oraz z ustaw podatkowych.
W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla Organu wydającego przedmiotową interpretację. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa, wiążą strony w konkretnej indywidualnej sprawie, więc zawartych w nich stanowisk organów podatkowych nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tutejszy organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383).