Interpretacja indywidualna z dnia 27 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.778.2022.1.SG
Ustalenia, czy Wnioskodawca jako podatnik Ryczałtu ma obowiązek sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy, w którym podlegał opodatkowaniu Ryczałtem, jeżeli osiągnięte przez niego przychody rozpoznawane zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, przekroczą w tym roku podatkowym równowartość 50 mln euro
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 grudnia 2022 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy Wnioskodawca jako podatnik Ryczałtu ma obowiązek sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy, w którym podlegał opodatkowaniu Ryczałtem, jeżeli osiągnięte przez niego przychody rozpoznawane zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, przekroczą w tym roku podatkowym równowartość 50 mln euro.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Od dnia 1 stycznia 2022 r. Wnioskodawca jest opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek (dalej również zwanym jako: „estoński CIT” lub „Ryczałt”) na zasadach określonych w rozdziale 6b Ustawy CIT. Wnioskodawca będzie opodatkowany Ryczałtem przez okres co najmniej 4 lat podatkowych, co wynika ze złożonego zawiadomienia ZAW-RD. Wnioskodawca również nie wyklucza, że w dalszych latach podatkowych również wybierać będzie opodatkowanie estońskim CIT.
Zgodnie z art. 28d ust. 1 Ustawy CIT, Wnioskodawca jako podatnik Ryczałtu prowadzi księgi rachunkowe oraz sporządza sprawozdania finansowe na podstawie przepisów o rachunkowości w sposób zapewniający prawidłowe określenie:
1)wysokości zysku (straty) netto, podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku oraz
2)w kapitale własnym:
a)kwoty zysków niepodzielonych i kwoty zysków podzielonych odniesione na kapitały, wypracowanych w latach opodatkowania ryczałtem, oraz
b)kwoty niepokrytych strat poniesionych w latach opodatkowania ryczałtem.
W pierwszym roku opodatkowania Ryczałtem przychody uzyskane przez Wnioskodawcę, rozpoznawane zgodnie z przepisami o rachunkowości, przekroczą równowartość 50 mln euro.
W związku z wyborem opodatkowania Ryczałtem, Wnioskodawca nie składa zeznania o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w roku podatkowym (CIT-8) w rozumieniu art. 27 ust. 1 Ustawy CIT, lecz złoży deklarację o wysokości osiągniętego dochodu i należnego ryczałtu od dochodów spółek (CIT-8E) w rozumieniu art. 28r ust. 1 Ustawy CIT. Tym samym jako podatnik Ryczałtu, Wnioskodawca nie rozpoznaje ani przychodów, ani kosztów uzyskania przychodów, ani dochodu ani straty podatkowej, istotnych z punktu widzenia opodatkowania podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych. Wnioskodawca potencjalnie może natomiast wykazać dochody w rozumieniu art. 28m ust. 1 Ustawy CIT, których nie dotyczą pojęcia przychodów, kosztów uzyskania przychodów, czy dochodu albo straty, uwzględniane przy opodatkowaniu na zasadach ogólnych.
Pytanie
Czy Wnioskodawca jako podatnik Ryczałtu ma obowiązek sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy, w którym podlegał opodatkowaniu Ryczałtem, jeżeli osiągnięte przez niego przychody rozpoznawane zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, przekroczą w tym roku podatkowym równowartość 50 mln euro?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, będąc podatnikiem Ryczałtu nie ma obowiązku sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy, w którym podlegał opodatkowaniu Ryczałtem, nawet jeżeli osiągnięte przez niego przychody rozpoznawane zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, przekroczą w tym roku podatkowym równowartość 50 mln euro.
Zgodnie z art. 27c ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „Ustawa CIT”), do sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy, zobowiązani są podatnicy, o których mowa w art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2.
Przepis art. 27b ust. 2 Ustawy CIT, do którego odsyła przepis art. 27c ust. 1 Ustawy CIT, określa krąg podatników, których indywidualne dane podatkowe, dotyczące wysokości osiągniętego przychodu, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, osiągniętego dochodu albo poniesionej straty etc., podaje do publicznej wiadomości Minister Finansów.
Jednocześnie z przepisu art. 27b ust. 1 Ustawy CIT wynika, że owe dane indywidualne podatników, o których mowa w art. 27b ust. 2 Ustawy CIT, mają być zawarte w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, złożonym za rok podatkowy.
Uwzględniając przedstawiony stan prawny, trzeba wskazać, że Wnioskodawca jako podatnik Ryczałtu nie jest podatnikiem, którego indywidualne dane podatkowe wynikają z zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1 Ustawy CIT. Podatnicy Ryczałtu nie składają bowiem zeznań, o których mowa w art. 27 ust. 1 Ustawy CIT, lecz składają deklaracje, o których mowa w art. 28r ust. 1 Ustawy CIT. Innymi słowy, Wnioskodawca jako podatnik Ryczałtu nie złoży zeznania CIT-8, lecz deklarację CIT-8E. Zgodnie przecież z przepisem art. 28h ust. 1 Ustawy CIT, podatnik opodatkowany ryczałtem nie podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 19, art. 24b, art. 24ca i art. 24d. Już tylko więc z tego zasadniczego powodu, wynikającego z samej wykładni literalnej przepisów prawa podatkowego, Wnioskodawca jako podatnik Ryczałtu nie ma obowiązku sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy.
Stanowisko Wnioskodawcy znajduje ponadto potwierdzenie w wykładni systemowej. Skoro bowiem z przepisu art. 27c ust. 1 Ustawy CIT wynika, że informację o realizowanej strategii podatkowej sporządzają i podają do publicznej wiadomości te same podmioty, których indywidualne dane podatkowe publikuje Minister Finansów, to siłą rzeczy obowiązek taki nie może ciążyć na podmiotach, których dane takiej publikacji nie podlegają. Z wynikającego z przepisu art. 27b ust. 3 Ustawy CIT katalogu danych publikowanych przez Ministra Finansów wynika bowiem, że są to dane relewantne prawnie na gruncie opodatkowania podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych, na podstawie art. 7 i art. 19 Ustawy CIT. Podatnik Ryczałtu jest natomiast opodatkowany od dochodu ustalanego na podstawie art. 28m ust. 1 Ustawy CIT, zaś opodatkowaniu na podstawie art. 19 Ustawy CIT w ogóle nie podlega (art. 28h ust. 1 Ustawy CIT).
Innymi słowy, skoro Wnioskodawca jako podatnik Ryczałtu nie rozpoznaje takich kategorii, jak przychody, koszty uzyskania przychodów, dochód albo strata, z rozpoznawaniem których, po przekroczeniu pułapu 50 mln zł przychodów, wiązać się może obowiązek Ministra Finansów podawania danych takiego podmiotu do publicznej wiadomości, a w konsekwencji również obowiązek tegoż podmiotu sporządzania i publikowania informacji o realizowanej strategii podatkowej, to ten ostatni obowiązek nie może spoczywać (i nie spoczywa) na podatniku Ryczałtu za okres opodatkowania Ryczałtem.
Reasumując całość podniesionej argumentacji, z przepisów Ustawy CIT wynika, że obowiązek sporządzania i publikowania informacji o realizowanej strategii podatkowej spoczywa na niektórych podatnikach opodatkowanych podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych. Jednocześnie z przepisów tych wynika, że obowiązek ten nie dotyczy podatników opodatkowanych Ryczałtem za lata podatkowe opodatkowania Ryczałtem. Z tych względów stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 27b ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „Ustawa CIT”),
Minister właściwy do spraw finansów publicznych podaje do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego tego ministra corocznie, w terminie do dnia 30 września, indywidualne dane podatników zawarte w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, złożonym za rok podatkowy, który zakończył się w roku kalendarzowym poprzedzającym rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości, według stanu na pierwszy dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym indywidualne dane podatników mają zostać podane do publicznej wiadomości.
Na podstawie art. 27b ust. 2 Ustawy CIT,
podanie do publicznej wiadomości indywidualnych danych podatników, o którym mowa w ust. 1, dotyczy:
1)podatkowych grup kapitałowych, bez względu na wysokość osiągniętych przychodów;
2)podatników innych niż podatkowe grupy kapitałowe, u których wartość przychodu uzyskana w roku podatkowym, o którym mowa w ust. 1, przekroczyła równowartość 50 mln euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym roku kalendarzowego poprzedzającego rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości;
3)spółek nieruchomościowych, w tym spółek nieruchomościowych wchodzących w skład podatkowej grupy kapitałowej.
Zgodnie z art. 27c ust. 1 Ustawy CIT,
podatnicy, o których mowa w art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2, są obowiązani do sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy.
W świetle art. 27c ust. 4 Ustawy CIT,
podatnik zamieszcza informację o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy, sporządzoną w języku polskim lub jej tłumaczenie na język polski, na swojej stronie internetowej w terminie do końca dwunastego miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego.
Zgodnie z art. 27c ust. 1 Ustawy CIT podatnicy, o których mowa w art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2, są obowiązani do sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy.
Przepis art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2 Ustawy CIT, do którego odsyła art. 27c ust. 1 określa krąg podatników, których indywidualne dane podatkowe, dotyczące wysokości osiągniętego przychodu, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, osiągniętego dochodu albo poniesionej straty, podstawy opodatkowania i kwoty należnego podatku podaje do publicznej wiadomości Minister Finansów w Biuletynie Informacji Publicznej w terminie do dnia 30 września.
Jednocześnie z przepisu art. 27b ust. 1 Ustawy CIT wynika, że indywidualne dane podatników, o których mowa w art. 27b ust. 2 Ustawy CIT mają być zawarte w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, złożonym za rok podatkowy, który zakończył się w roku kalendarzowym poprzedzającym rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości.
Podatnicy opodatkowani w formie ryczałtu od dochodów spółek nie składają, co do zasady (wyjątek może dotyczyć podatników uzyskujących np. dochody z odpłatnego zbycia walut wirtualnych), zeznań, o których mowa w art. 27 ust. 1 Ustawy CIT, lecz składają deklaracje, zgodnie z art. 28r ust. 1. Tym samym Minister Finansów nie dysponuje danymi wymienionymi w art. 27b ust. 3 pkt 3 ustawy. W związku z tym, nawet w sytuacji przekroczenia przez nich wartości przychodu w roku podatkowym odpowiadającego równowartości 50 mln euro przeliczonego na złote według (...) Minister Finansów nie podaje ich indywidualnych danych do publicznej wiadomości.
Zawierając w art. 27c ust. 1 Ustawy CIT odesłanie do art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2 Ustawy CIT ustawodawca wiąże, ciążący na podatniku, obowiązek sporządzania i publikacji informacji o strategii podatkowej z ciążącym na Ministrze Finansów, obowiązkiem podawania danych podatników do publicznej wiadomości, co oznacza, że informację o realizowanej strategii podatkowej sporządzają i podają do publicznej wiadomości te same podmioty (wymienione w ust. 2 pkt 1 i 2 Ustawy CIT), których indywidualne dane podatkowe publikuje Minister Finansów.
W związku z tym art. 27c ust. 1 Ustawy CIT należy odczytywać w relacji z art. 27b łącznie z ust. 1 i 2.
Mając powyższe na uwadze należy uznać, że podatnicy ryczałtu od dochodów spółek nie są obowiązani do sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy.
Artykuł 27c ust. 1 Ustawy CIT odwołuje się wprost do podatników, o których mowa w art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2 Ustawy CIT. Do tej grupy nie sposób zaliczyć podatników ryczałtu od dochodów spółek, ponieważ w trakcie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, co do zasady, nie są oni obowiązani do składania zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1 Ustawy CIT.
W związku z powyższym podatnik opodatkowany w formie ryczałtu nie ma obowiązku sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej, także w sytuacji, gdy jego przychody za rok podatkowy przekroczyły równowartość przeliczonej na złote kwoty 50 mln euro.
Zatem Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).