Interpretacja indywidualna z dnia 22 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.263.2023.1.AS
Czy prawidłowym jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym na Spółce, jako podatniku opodatkowanym Estońskim CIT nie ciąży obowiązek sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej o której mowa w art. 27c Ustawy CIT za lata podatkowe, w których podlegała oraz będzie podlegać opodatkowaniu Estońskim CIT, pomimo iż osiągnięte przez Spółkę przychody rozpoznawane zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, przekroczyły w roku podatkowym 2022 lub przekroczą w kolejnych latach podatkowych w odniesieniu do każdego roku podatkowego opodatkowania Estońskim CIT równowartość 50 mln euro.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 czerwca 2023 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Państwa wniosek z 26 czerwca 2023 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy na Spółce, jako podatniku opodatkowanym Estońskim CIT nie ciąży obowiązek sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej o której mowa w art. 27c Ustawy CIT za lata podatkowe, w których podlegała oraz będzie podlegać opodatkowaniu Estońskim CIT, pomimo iż osiągnięte przez Spółkę przychody rozpoznawane zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości przekroczyły w roku podatkowym 2022 lub przekroczą w kolejnych latach podatkowych w odniesieniu do każdego roku podatkowego opodatkowania Estońskim CIT równowartość 50 mln euro.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i rezydentem podatkowym w Polsce, a w konsekwencji podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest sprzedaż samochodów nowych i używanych, sprzedaż części i akcesoriów samochodowych, oraz świadczenie usług z zakresu obsługi serwisowej.
Z dniem 1 stycznia 2022 r. Spółka zmieniła formę opodatkowania na ryczałt od dochodów spółek (dalej: „Estoński CIT”) na zasadach określonych w rozdziale 6b Ustawy CIT. Jak wynika ze złożonego przez Wnioskodawcę zawiadomienia ZAW-RD, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7 wspomnianej ustawy, Spółka będzie opodatkowana Estońskim CIT co najmniej do końca 2025 r. Wnioskodawca również nie wyklucza, że w dalszych latach podatkowych pozostanie przy tej formie opodatkowania.
Zgodnie z art. 28d ust. 1 Ustawy CIT, Wnioskodawca jako podatnik opodatkowany Estońskim CIT prowadzi księgi rachunkowe oraz sporządza sprawozdania finansowe na podstawie przepisów o rachunkowości w sposób zapewniający prawidłowe określenie:
1)wysokości zysku (straty) netto, podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku, oraz
2)w kapitale własnym:
a)kwoty zysków niepodzielonych i kwoty zysków podzielonych odniesione na kapitały, wypracowanych w latach opodatkowania ryczałtem, oraz
b)kwoty niepokrytych strat poniesionych w latach opodatkowania ryczałtem.
W pierwszym roku opodatkowania Estońskim CIT tj. 2022 r. przychody uzyskane przez Wnioskodawcę, rozpoznawane zgodnie z przepisami o rachunkowości, przekroczyły równowartość 50 mln euro.
W związku z wyborem opodatkowania Estońskim CIT, Wnioskodawca nie złożył zeznania o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w roku podatkowym (CIT-8) w rozumieniu art. 27 ust. 1 Ustawy CIT, lecz w dniu 19 czerwca 2023 r. złożył deklarację o wysokości osiągniętego dochodu i należnego ryczałtu od dochodów spółek (CIT-8E) w rozumieniu art. 28r ust. 1 Ustawy CIT. Tym samym jako podatnik opodatkowany Estońskim CIT, Wnioskodawca nie rozpoznaje ani przychodów, ani kosztów uzyskania przychodów, ani dochodu ani straty podatkowej, istotnych z punktu widzenia opodatkowania podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych.
Wnioskodawca potencjalnie może natomiast wykazać dochody w rozumieniu art. 28m ust. 1 Ustawy CIT, których nie dotyczą pojęcia przychodów, kosztów uzyskania przychodów czy dochodu albo straty, uwzględniane przy opodatkowaniu na zasadach ogólnych.
Pytanie
Czy prawidłowym jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym na Spółce, jako podatniku opodatkowanym Estońskim CIT nie ciąży obowiązek sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej o której mowa w art. 27c Ustawy CIT za lata podatkowe, w których podlegała oraz będzie podlegać opodatkowaniu Estońskim CIT, pomimo iż osiągnięte przez Spółkę przychody rozpoznawane zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, przekroczyły w roku podatkowym 2022 lub przekroczą w kolejnych latach podatkowych w odniesieniu do każdego roku podatkowego opodatkowania Estońskim CIT równowartość 50 mln euro?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, na Spółce jako podatniku opodatkowanym Estońskim CIT nie ciąży obowiązek sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej o której mowa w art. 27c Ustawy CIT za lata podatkowe, w których podlegała oraz w których będzie podlegać opodatkowaniu Estońskim CIT, nawet w sytuacji w której, osiągnięte przez Spółkę przychody rozpoznawane zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, przekroczyły w roku podatkowym 2022 oraz przekroczą w kolejnych latach podatkowych w odniesieniu do każdego roku podatkowego opodatkowania Estońskim CIT równowartość 50 mln euro.
Uzasadnienie Państwa stanowiska
Na wstępie Wnioskodawca pragnie wskazać, iż zgodnie z art. 27c ust.1 Ustawy CIT podatnicy o których mowa w art. 27b ust. 2 wspomnianej ustawy, są zobowiązani do sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy.
Ponadto zgodnie z art. 27 ust. 4 Ustawy CIT informację o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy, sporządzoną w języku polskim lub jej tłumaczenie na język polski, należy zamieścić na stronie internetowej podatnika w terminie do końca dwunastego miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego.
Przepis art. 27b Ustawy CIT, do którego odsyła ww. art. 27c ust. 1 tej ustawy, dotyczy publikowania indywidualnych danych podatników. Zgodnie z brzmieniem art. 27b ust. 1 Ustawy CIT:
„Minister właściwy do spraw finansów publicznych podaje do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego tego ministra corocznie, w terminie do dnia 30 września, indywidualne dane podatników zawarte w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, złożonym za rok podatkowy, który zakończył się w roku kalendarzowym poprzedzającym rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości, według stanu na pierwszy dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym indywidualne dane podatników mają zostać podane do publicznej wiadomości ”.
Jednocześnie w myśl art. 27b ust. 2 Ustawy CIT:
„Podanie do publicznej wiadomości indywidualnych danych podatników, o którym mowa w ust. 1, dotyczy:
1)podatkowych grup kapitałowych, bez względu na wysokość osiągniętych przychodów;
2)podatników innych niż podatkowe grupy kapitałowe, u których wartość przychodu uzyskana w roku podatkowym, o którym mowa w ust. 1, przekroczyła równowartość 50 mln euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym roku kalendarzowego poprzedzającego rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości;
3)spółek nieruchomościowych, w tym spółek nieruchomościowych wchodzących w skład podatkowej grupy kapitałowej”.
Tym samym art. 27b ust. 2 Ustawy CIT do którego odsyła art. 27c ust. 1 wspomnianej ustawy określa krąg podatników, których indywidualne dane podatkowe, dotyczące wysokości osiągniętego przychodu, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, osiągniętego dochodu albo poniesionej straty, podstawy opodatkowania i kwoty należnego podatku podaje do publicznej wiadomości Minister Finansów w Biuletynie Informacji Publicznej w terminie do dnia 30 września.
Jednocześnie z wyżej cytowanego przepisu art. 27b ust. 1 Ustawy CIT wynika, że indywidualne dane podatników, o których mowa w art. 27b ust. 2 Ustawy CIT mają być zawarte w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, złożonym za rok podatkowy, który zakończył się w roku kalendarzowym poprzedzającym rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości.
Przepis art. 27 ust. 1 Ustawy CIT, o którym mowa powyżej nakłada natomiast na podatników obowiązek składania rocznego zeznania podatkowego o wysokości osiągniętego dochodu lub poniesionej straty w roku podatkowym (CIT-8).
Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, ustawodawca zawierając w art. 27c ust. 1 Ustawy CIT odesłanie do art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2 Ustawy CIT wiąże obowiązek sporządzania i publikacji informacji o strategii podatkowej spoczywający na podatniku z obowiązkiem podawania danych podatników do publicznej wiadomości spoczywający na Ministrze Finansów. Co w ocenie Wnioskodawcy prowadzi do wniosku, iż informację o realizowanej strategii podatkowej sporządzają i podają do publicznej wiadomości tylko te podmioty, których indywidualne dane podatkowe publikuje Minister Finansów.
W tym miejscu Wnioskodawca pragnie wskazać, iż jako podatnik opodatkowany Estońskim CIT nie jest zobowiązany do złożenia zeznania o którym mowa w art. 27 ust. 1 Ustawy CIT za rok podatkowy 2022 oraz kolejne lata opodatkowania Estońskim CIT, bowiem zgodnie z art. 28h podatnicy opodatkowani Estońskim CIT, nie podlegają opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 19, art. 24b, art. 24ca i art. 24d Ustawy CIT. Wnioskodawca składa deklaracje o której mowa w art. 28r ust. 1 Ustawy CIT.
Jeżeli zatem indywidualne dane podatkowe Wnioskodawcy jako podatnika opodatkowanego Estońskim CIT nie wynikają z zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1 Ustawy CIT i w konsekwencji Minister Finansów nie podaje ich do publicznej wiadomości, w ocenie Wnioskodawcy, nawet w sytuacji, w której osiągnięte przez Spółkę przychody przekroczyły w roku podatkowym 2022, oraz przekroczą w kolejnych latach podatkowych, w odniesieniu do każdego roku podatkowego opodatkowania Estońskim CIT, równowartość 50 mln euro, Wnioskodawca nie jest i nie będzie zobowiązany do sporządzania i podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za lata podatkowe opodatkowania Estońskim CIT.
Podsumowanie Stanowiska Wnioskodawcy.
Reasumując, w sytuacji uznania stanowiska Wnioskodawcy za prawidłowe, Spółka jako podatnik opodatkowany Estońskim CIT nie jest i nie będzie zobowiązana do sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej o której mowa w art. 27c Ustawy CIT za lata podatkowe, w których podlegała oraz w których będzie podlegać opodatkowaniu Estońskim CIT, nawet w sytuacji, w której osiągnięte przez Spółkę przychody rozpoznawane zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, przekroczyły w roku podatkowym 2022 oraz przekroczą w kolejnych latach podatkowych w odniesieniu do każdego roku podatkowego opodatkowania Estońskim CIT równowartość 50 mln euro.
Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 27 kwietnia 2023 r., znak 0111-KDIB1-1.4010.778.2022.1.SG oraz w interpretacji indywidualnej z dnia 17 kwietnia 2023 r., znak: 0114-KDIP2-2.4010.266.2022. 1.AP
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587, dalej: ustawa o CIT):
Podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 1d i 1da, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a oraz przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2a, składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą zapłaconych zaliczek za okres od początku roku.
Na podstawie art. 27b ust. 1 ustawy o CIT:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych podaje do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego tego ministra corocznie, w terminie do dnia 30 września, indywidualne dane podatników zawarte w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, złożonym za rok podatkowy, który zakończył się w roku kalendarzowym poprzedzającym rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości, według stanu na pierwszy dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym indywidualne dane podatników mają zostać podane do publicznej wiadomości.
Na podstawie art. 27b ust. 2 ustawy o CIT:
Podanie do publicznej wiadomości indywidualnych danych podatników, o którym mowa w ust. 1, dotyczy:
1)podatkowych grup kapitałowych, bez względu na wysokość osiągniętych przychodów;
2)podatników innych niż podatkowe grupy kapitałowe, u których wartość przychodu uzyskana w roku podatkowym, o którym mowa w ust. 1, przekroczyła równowartość 50 mln euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym roku kalendarzowego poprzedzającego rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości;
3)spółek nieruchomościowych, w tym spółek nieruchomościowych wchodzących w skład podatkowej grupy kapitałowej.
Natomiast zgodnie z art. 27b ust. 3 pkt 3 ustawy o CIT:
Indywidualne dane podatnika, o których mowa w ust. 1, obejmują informacje o wysokości:
a)osiągniętego przychodu,
b)poniesionych kosztów uzyskania przychodów,
c)osiągniętego dochodu albo poniesionej straty,
d)podstawy opodatkowania,
e)kwoty należnego podatku.
Zgodnie z wprowadzonym z dniem 1 stycznia 2021 r. art. 27c ust. 1 ustawy o CIT:
Podatnicy, o których mowa w art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2, są obowiązani do sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy.
Na podstawie art. 27c ust. 2 ustawy o CIT:
Informacja o realizowanej strategii podatkowej obejmuje, z uwzględnieniem charakteru, rodzaju i rozmiaru prowadzonej działalności, w szczególności:
1)informacje o stosowanych przez podatnika:
a)procesach oraz procedurach dotyczących zarządzania wykonywaniem obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego i zapewniających ich prawidłowe wykonanie,
b)dobrowolnych formach współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej,
2)informacje odnośnie do realizacji przez podatnika obowiązków podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wraz z informacją o liczbie przekazanych Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o schematach podatkowych, o których mowa w art. 86a § 1 pkt 10 Ordynacji podatkowej, z podziałem na podatki, których dotyczą,
3)informacje o:
a)transakcjach z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4, których wartość przekracza 5% sumy bilansowej aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalonych na podstawie ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego spółki, w tym podmiotami niebędącymi rezydentami podatkowymi Rzeczypospolitej Polskiej,
b)planowanych lub podejmowanych przez podatnika działaniach restrukturyzacyjnych mogących mieć wpływ na wysokość zobowiązań podatkowych podatnika lub podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4,
4)informacje o złożonych przez podatnika wnioskach o wydanie:
a)ogólnej interpretacji podatkowej, o której mowa w art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej,
b)interpretacji przepisów prawa podatkowego, o której mowa w art. 14b Ordynacji podatkowej,
c)wiążącej informacji stawkowej, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku od towarów i usług,
d)wiążącej informacji akcyzowej, o której mowa w art. 7d ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 143, 1137, 1488, 1967, 2180 i 2236),
5)informacje dotyczące dokonywania rozliczeń podatkowych podatnika na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową wskazanych w aktach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 i na podstawie art. 23v ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydanym na podstawie art. 86a § 10 Ordynacji podatkowej
– z wyłączeniem informacji objętych tajemnicą handlową, przemysłową, zawodową lub procesu produkcyjnego.
Zgodnie z art. 27c ust. 4 ustawy o CIT:
Podatnik zamieszcza informację o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy, sporządzoną w języku polskim lub jej tłumaczenie na język polski, na swojej stronie internetowej w terminie do końca dwunastego miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego.
Z kolei art. 27c ust. 5 ustawy o CIT stanowi, że:
W przypadku gdy podatnik nie posiada własnej strony internetowej, informację o realizowanej strategii podatkowej udostępnia w języku polskim na stronie internetowej podmiotu powiązanego w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4.
Zgodnie z art. 27c ust. 6 ustawy o CIT:
Na stronie internetowej, o której mowa w ust. 4 lub 5, są dostępne sporządzone i podane do publicznej wiadomości informacje o realizowanej strategii podatkowej za poszczególne lata.
W myśl art. 27c ust. 7 ustawy o CIT:
W terminie, o którym mowa w ust. 4, podatnik jest obowiązany przekazać za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344) naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu dla podatnika informację o adresie strony internetowej, o której mowa w ust. 4 lub 5.
Na podstawie art. 27c ust. 8 ustawy o CIT:
W przypadku niewykonania obowiązku, o którym mowa w ust. 7, podatnik podlega karze pieniężnej. Karę pieniężną nakłada naczelnik urzędu skarbowego właściwy dla podatnika, w drodze decyzji, w wysokości do 250 000 zł.
Zgodnie z art. 27c ust. 9 i 10 ustawy o CIT:
W zakresie nieuregulowanym w ust. 8 do nakładania kary pieniężnej stosuje się przepisy działu IVA ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego.
Do postępowania w sprawie nałożenia kary pieniężnej, o której mowa w ust. 8, stosuje się odpowiednio przepisy działu IV Ordynacji podatkowej, przy czym od decyzji w sprawie nałożenia kary pieniężnej przysługuje odwołanie do dyrektora izby administracji skarbowej.
Jednocześnie na podstawie art. 27c ust. 11 ustawy o CIT:
Przepisy ust. 1-10 nie mają zastosowania do podatnika będącego:
1)stroną umowy o współdziałanie, o której mowa w art. 20s § 1 Ordynacji podatkowej;
2)uczelnią w rozumieniu ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
W myśl art. 28r ust. 1 ustawy o CIT:
1. Do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego podatnik jest obowiązany złożyć do urzędu skarbowego deklarację, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego za poprzedni rok podatkowy.
2. Deklarację, o której mowa w ust. 1, składa się za pomocą środków komunikacji elektronicznej zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej.
Dokonując wykładni przepisu art. 27c ustawy o CIT wskazać także należy na cel nowelizacji wprowadzającej tę regulację. Z uzasadnienia rządowego projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (druk sejmowy nr 642 z 30 września 2020 r., (…)) wynika, że w ramach uszczelnienia projekt przewiduje wprowadzenie obowiązku sporządzenia i podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej. Głównym celem proponowanych zmian jest dążenie do zwiększenia transparentności podatkowej podatników odgrywających istotną rolę na polskim rynku, w szczególności z uwagi na wysokość osiąganych przychodów. Projektowane w tym zakresie przepisy nakładają na określonych podatników obowiązek sporządzenia informacji o realizowanej strategii podatkowej, która odnosi się do sposobu prowadzenia przez nich działalności gospodarczej i wysokości ich zobowiązań podatkowych. Wprowadzenie projektowanych rozwiązań jest kolejnym krokiem w stronę zwiększenia transparentności rozliczeń podatkowych największych podatników podatku dochodowego od osób prawnych. Projektowane przepisy odnosić się będą do podatników, o których mowa w art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o CIT. Obecnie na podstawie art. 27b ustawy o CIT w stosunku do tych podmiotów upubliczniane są podstawowe dane z ich zeznań podatkowych, np. przychody, koszty, dochód i należny podatek. Jednocześnie dane publikowane w ramach informacji o realizowanej strategii podatkowej służyć mogą organom Krajowej Administracji Podatkowej w pozyskiwaniu wstępnych informacji o działaniach tych podatników oraz o możliwych powodach występujących różnic w ich rozliczeniach podatkowych. Projektowane przepisy zobowiązują podmioty do podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej na swoich stronach internetowych. Takie działanie ma pełnić głównie funkcję informacyjną, dzięki czemu obywatele otrzymają dostęp do informacji o zasadach podatkowych, którymi kierują się największe podmioty oraz podejmowanych przez nich dobrowolnych formach współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej. Takie informacje będą pomocne w czasie podejmowania przez obywateli decyzji o skorzystaniu z usług czy zakupu produktów od takich podmiotów. Projekt nakłada na podmioty obowiązek publikacji wskazanych informacji. Podatnicy powinni uzupełnić treść swojej informacji o realizowanej strategii podatkowej o wszelkie dodatkowe dane, które w ich ocenie powinny się w niej znaleźć.
Jednocześnie z przepisu art. 27b ust. 1 ustawy o CIT wynika, że indywidualne dane podatników, o których mowa w art. 27b ust. 2 ustawy o CIT mają być zawarte w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, złożonym za rok podatkowy, który zakończył się w roku kalendarzowym poprzedzającym rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości.
W opisie sprawy wskazali Państwo, że są podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Od 1 stycznia 2022 r. zmienili Państwo formę opodatkowania na ryczałt od dochodów spółek na zasadach określonych w rozdziale 6b ustawy o CIT. Będą Państwo opodatkowani estońskim CIT do końca 2025 r. i nie wykluczają Państwo w dalszych latach podatkowych pozostanie przy tej formie opodatkowania. W pierwszym roku opodatkowania Estońskim CIT, tj. 2022 r. przychody uzyskane przez Państwa, rozpoznawane zgodnie z przepisami o rachunkowości, przekroczyły równowartość 50 mln euro. W związku z wyborem opodatkowania estońskim CIT, nie złożyli Państwo zeznania o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w roku podatkowym (CIT-8) w rozumieniu art. 27 ust. 1 ustawy o CIT, lecz w dniu 19 czerwca 2023 r. złożyli deklarację o wysokości osiągniętego dochodu i należnego ryczałtu od dochodów spółek (CIT-8E) w rozumieniu art. 28r ust. 1 ustawy o CIT. Tym samym jako podatnik opodatkowany estońskim CIT, nie rozpoznają Państwo ani przychodów, ani kosztów uzyskania przychodów, ani dochodu ani straty podatkowej, istotnych z punktu widzenia opodatkowania podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych. Potencjalnie mogą Państwo natomiast wykazać dochody w rozumieniu art. 28m ust. 1 ustawy o CIT, których nie dotyczą pojęcia przychodów, kosztów uzyskania przychodów czy dochodu albo straty, uwzględniane przy opodatkowaniu na zasadach ogólnych.
Państwa wątpliwości budzi kwestia ustalenia, czy na Spółce, jako podatniku opodatkowanym estońskim CIT nie ciąży obowiązek sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej o której mowa w art. 27c ustawy o CIT za lata podatkowe, w których podlegała oraz będzie podlegać opodatkowaniu estońskim CIT, pomimo iż osiągnięte przez Spółkę przychody rozpoznawane zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, przekroczyły w roku podatkowym 2022 lub przekroczą w kolejnych latach podatkowych w odniesieniu do każdego roku podatkowego opodatkowania estońskim CIT równowartość 50 mln euro.
Odnosząc powołane powyżej przepisy prawa podatkowego do przedstawionego we wniosku opisu sprawy stwierdzić należy, że podatnicy opodatkowani w formie ryczałtu od dochodów spółek nie składają, co do zasady (wyjątek może dotyczyć podatników uzyskujących np. dochody z odpłatnego zbycia walut wirtualnych), zeznań, o których mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o CIT, lecz składają deklaracje, zgodnie z art. 28r ust. 1 tejże ustawy. Tym samym Minister Finansów nie dysponuje danymi wymienionymi w art. 27b ust. 3 pkt 3 ustawy o CIT. W związku z tym, nawet w sytuacji przekroczenia przez nich wartości przychodu w roku podatkowym odpowiadającego równowartości 50 mln euro przeliczonego na złote Minister Finansów nie podaje ich indywidualnych danych do publicznej wiadomości.
Zawierając w art. 27c ust. 1 ustawy o CIT odesłanie do art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2 tejże ustawy, ustawodawca wiąże, ciążący na podatniku, obowiązek sporządzania i publikacji informacji o strategii podatkowej, z ciążącym na Ministrze Finansów, obowiązkiem podawania danych podatników do publicznej wiadomości, co oznacza, że informację o realizowanej strategii podatkowej sporządzają i podają do publicznej wiadomości te same podmioty (wymienione w ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o CIT), których indywidualne dane podatkowe publikuje Minister Finansów.
W związku z tym, art. 27c ust. 1 ustawy o CIT należy odczytywać w relacji z art. 27b łącznie z ust. 1 i 2 tejże ustawy.
Mając powyższe na uwadze należy uznać, że podatnicy ryczałtu od dochodów spółek nie są obowiązani do sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy.
Artykuł 27c ust. 1 ustawy o CIT odwołuje się wprost do podatników, o których mowa w art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o CIT. Do tej grupy nie sposób zaliczyć podatników ryczałtu od dochodów spółek, ponieważ w trakcie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, co do zasady, nie są oni obowiązani do składania zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o CIT.
W związku z powyższym, podatnik opodatkowany w formie ryczałtu nie ma obowiązku sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej, za lata podatkowe w których podlegał oraz w których będzie podlegać opodatkowaniu estońskim CIT, także w sytuacji, gdy jego przychody za rok podatkowy przekroczyły oraz przekroczą w kolejnych latach podatkowych w odniesieniu do każdego roku podatkowego opodatkowania estońskim CIT równowartość przeliczonej na złote kwoty 50 mln euro.
Zatem Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie opisem zdarzenia przyszłego/stanu faktycznego podanym przez Spółkę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – ( t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).