Budowlane szkolenia BHP oparte na rzeczywistości wirtualnej VR z wykorzystaniem odpowiedzi biometrycznych w czasie rzeczywistym
Pismo „Automation in Construction” opublikowało informację o pracach południowokoreańskich naukowców z Incheon National University, którzy zaproponowali nowy model przewidywania osiągnięć w uczeniu się, na potrzeby opartych na rzeczywistości wirtualnej szkoleń BHP w budownictwie.
W publikacji napisano:
- według raportu koreańskiego Ministerstwa Zatrudnienia i Pracy, w 2021 r. spośród wszystkich sektorów gospodarki w branży budowlanej doszło do największej liczby wypadków i było najwięcej ofiar śmiertelnych, a z roku na rok jest ich coraz więcej;
- żeby zaradzić temu wzrostowi, Koreańska Agencja Bezpieczeństwa i Higieny Pracy opracowała szkolenia oparte na rzeczywistości wirtualnej (VR);
- stwierdzono, że obecne szkolenia oparte na VR mają dwa ograniczenia:
- są to ćwiczenia pasywne, podczas których uczniowie postępują zgodnie z jednostronnymi instrukcjami, które nie dostosowują się do ich osądów i decyzji,
- brakuje też obiektywnego procesu oceny podczas szkoleń;
- żeby temu zaradzić, badacze wprowadzili angażujące treści dotyczące bezpieczeństwa budowlanego, mające zwiększyć zaangażowanie pracowników oraz przeprowadzili testy pisemne;
- jednak testy te mają ograniczenia pod względem bezpośredniości i obiektywności, a co więcej, cechy poznawcze mogą ulegać zmianom podczas szkolenia;
- chcąc rozwiązać ten problem, zespół pod kierownictwem profesora nadzwyczajnego Choongwana Koo z Wydziału Architektury i Urbanistyki INU zaproponował przewidywanie indywidualnych wyników uczenia się podczas budowlanych szkoleń BHP dzięki wykorzystaniu odpowiedzi biometrycznych w czasie rzeczywistym;
- dzięki tej modyfikacji wzrosnąć ma skuteczność nauczania, a co za tym idzie liczba wypadków powinna zmaleć;
- w ocenie dr Koo, chociaż tradycyjne metody oceny efektów uczenia się wykorzystujące testy pisemne mogą nie być obiektywne, odpowiedzi biometryczne w czasie rzeczywistym, zebrane z czujników śledzenia wzroku i elektroencefalogramu, można wykorzystać do szybkiej i obiektywnej oceny osobistych wyników w nauce;
- przeprowadzono eksperymenty z udziałem 30 pracowników budowlanych, którzy przeszli szkolenie z zakresu bezpieczeństwa na budowie z wykorzystaniem VR;
- podczas szkolenia zbierano w czasie rzeczywistym odpowiedzi biometryczne, zebrane za pomocą śledzenia wzroku i elektroencefalogramu w celu monitorowania aktywności mózgu, aby ocenić reakcje psychologiczne uczestników;
- łącząc te dane z ankietami przeprowadzanymi przed szkoleniem i pisemnymi testami po szkoleniu, badacze opracowali modele prognostyczne oparte na uczeniu maszynowym, żeby ocenić ogólne wyniki uczestników w zakresie uczenia się podczas szkoleń;
- zespół opracował dwa modele:
- pełny model prognozy (FM), który wykorzystuje zarówno czynniki demograficzne, jak i odpowiedzi biometryczne jako zmienne niezależne;
- uproszczony model prognozy (SM), który opiera się wyłącznie na zidentyfikowanych głównych cechach jako zmiennych niezależnych;
- chociaż FM wykazywał większą dokładność w przewidywaniu osobistych wyników w nauce niż modele tradycyjne, wykazywał też wysoki poziom nadmiernego dopasowania, natomiast SM wykazała większą trafność przewidywania niż FM ze względu na mniejszą liczbę zmiennych, co znacznie ograniczyło nadmierne dopasowanie;
- zespół doszedł zatem do wniosku, że SM najlepiej nadaje się do praktycznego zastosowania;
nadal istnieje potrzeba przyszłych badań w celu uwzględnienia różnych typów wypadków i czynników ryzyka w szkoleniach z zakresu bezpieczeństwa opartych na rzeczywistości wirtualnej.
Redakcja INFORLEX (na podstawie komunikatu PAP)