Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
today

Aktualność

Data publikacji: 2023-12-07
Data publikacji: 2023-12-07

Zmiany w wydawaniu Wiążących Informacji Akcyzowych (WIA)

Od 1 stycznia 2024 r. wprowadzony zostanie obowiązek składania i doręczania pism w sprawach Wiążących Informacji Akcyzowych (WIA) wyłącznie za pośrednictwem konta na PUESC (art. 7g ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym). Jedyne wyjątki od tej zasady dotyczą zarówno oczywistej sytuacji niedostępności PUESC (awarii), jak i logicznej kwestii dotyczącej dostarczania próbek wyrobów lub dokumentów, których nie można z różnych powodów przesłać za pośrednictwem PUESC (art. 7g ust. 3 i 4 ustawy o podatku akcyzowym).

Konsekwencją tej zmiany jest zarówno rezygnacja z określania przez Ministra Finansów wzoru wniosku o wydanie WIA, jak i jednoznaczne doprecyzowanie elementów, jakie muszą się znaleźć we wniosku elektronicznym (art. 7e ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym).

Tabela. Elementy wniosku WIA składanego przez PUESC

Lp.

Wniosek o wydanie WIA zawiera:

1.

Imię i nazwisko lub nazwę wnioskodawcy, jego adres zamieszkania lub adres siedziby, numer identyfikacji podatkowej (NIP) lub inny numer umożliwiający identyfikację wnioskodawcy oraz adres do doręczeń, jeżeli jest inny niż adres zamieszkania lub adres siedziby

2.

Imię, nazwisko i adres do doręczeń pełnomocnika wnioskodawcy, o ile został ustanowiony

3.

Wskazanie, czy wnioskodawca jest podatnikiem akcyzy

4.

Wskazanie właściwego dla wnioskodawcy naczelnika urzędu skarbowego w zakresie akcyzy, jeżeli jest on podatnikiem akcyzy

5.

Określenie przedmiotu wniosku, w tym:

● szczegółowy opis wyrobu akcyzowego albo samochodu osobowego pozwalający na taką ich identyfikację, aby dokonać ich klasyfikacji zgodnej z Nomenklaturą Scaloną (CN) lub określić rodzaj wyrobu akcyzowego, w tym wskazanie nazwy handlowej,

● opis składu wyrobu akcyzowego oraz metody badań lub analiz stosowanych dla jego określenia, w przypadku gdy zależy od tego dokonanie jego klasyfikacji lub określenie jego rodzaju

Dodatkową konsekwencją elektronizacji procesu wydawania WIA jest to, że dni, w których wystąpi awaria PUESC, nie będą wliczane do terminu na jej wydanie (art. 7g ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym). Dlatego przed złożeniem ewentualnego ponaglenia na niewydanie WIA w terminie należy przeanalizować informacje na PUESC, czy od złożenia przez podatnika wniosku nie było takich awarii.

Przygotowanie do zmian

Podmiot, który jeszcze nie korzystał z PUESC, musi założyć na nim konto zarówno dla siebie, jak i dla osób, które będą korespondować z organami podatkowymi w jego imieniu. Warto zapoznać się również z treścią art. 35a ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, który reguluje zasady korzystania z PUESC.

Czytaj więcej w Dodatku specjalnym do Monitora Księgowego Nr 12/2024: "Jak przygotować się do zmian 2024 w podatkach i rachunkowości" >>

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00