Nowelizacja zmienia termin wejścia w życie zintegrowanego systemu informacji o nieruchomościach
Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zintegrowanego systemu informacji o nieruchomościach, który przesuwa termin wejścia w życie zintegrowanego systemu informacji o nieruchomościach.
W Ocenie Skutków Regulacji dołączonej do projektu wskazano:
- rozporządzenie w sprawie zintegrowanego systemu informacji o nieruchomościach zakłada wprowadzenie zmian we wszystkich trzech składowych ZSIN, tj.:
- centralnym repozytorium kopii danych ewidencji gruntów i budynków (CR ZSIN),
- portalu ZSIN,
- narzędziach komunikacyjnych służących wymianie informacji między rejestrami włączonymi do ZSIN;
- w ramach CR ZSIN konieczne jest dostosowanie bazy danych do zmian wynikających z zakresu danych ewidencji gruntów i budynków (EGiB);
- ponadto rozporządzenie z 15 marca 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ewidencji gruntów i budynków określiło nową specyfikację usług sieciowych, dotyczących udostępniania danych ewidencji gruntów i budynków na potrzeby ZSIN;
- nowym założeniem jest też konieczność zapewnienia możliwości zasilenia CR ZSIN danymi EGiB, z pominięciem ograniczeń wynikających z procesów kontroli jakości danych;
- portal ZSIN należy dostosować do nowej specyfiki CR ZSIN, w tym obsługi dwóch zbiorów danych o nieruchomościach – przekazywanych przez starostów kopii zbiorów danych EGiB (pełny zakres danych) oraz na podstawie aktualnych danych EGiB udostępnianych za pomocą usług sieciowych WFS (ograniczony zakres danych);
- narzędzia komunikacyjne służące wymianie informacji między rejestrami włączonymi do ZSIN należy dostosować do nowych schematów aplikacyjnych związanych głównie ze zmianą zawartości merytorycznej poszczególnych zawiadomień;
- w kontekście komunikacji międzysystemowej i zasilenia CR ZSIN danymi EGiB z wykorzystaniem dedykowanych usług sieciowych WFS, Główny Geodeta Kraju musi uzgodnić z organami prowadzącymi EGiB specjalne wytyczne precyzujące sposób zasilenia CR ZSIN, aby usługi sieciowe wystawiane z poszczególnych systemów były w pełni kompatybilne i wykorzystanie ich w ZSIN przyniosło oczekiwane efekty;
- działania dotyczące dostosowania ZSIN i systemów powiatowych muszą być ze sobą skoordynowane, konieczne jest też uzgodnienie szczegółów zmian dotyczących treści schematów zawiadomień z lokalnych systemów do obsługi EGiB, systemów Ministerstwa Sprawiedliwości i organów podatkowych;
- realizacja współpracy i skoordynowanie zmian zachodzących w jednym czasie podnosi ryzyko wystąpienia opóźnień i niezachowania terminów wskazanych w przepisach prawa, ponadto konieczność rozwiązania występujących dotychczas problemów z uzyskaniem pełnego zasilenia CR ZSIN powoduje, że rozbudowa systemu ZSIN oraz dostosowanie systemów wykorzystywanych do prowadzenia rejestrów włączonych do ZSIN do przepisów rozporządzenia jest procesem czasochłonnym;
- obecnie z uwagi na przedłużony okres realizacji zamówienia publicznego na rozbudowę ZSIN, spowodowany odwołaniem do Krajowej Izby Odwoławczej wykonawcy, którego oferta nie została wybrana, Główny Urząd Geodezji i Kartografii nie jest w stanie zagwarantować terminowej realizacji prac;
- konieczne jest też skoordynowanie działań dotyczących dostosowania ZSIN i systemów do prowadzenia rejestrów włączonych do ZSIN, co również jest czynnikiem podnoszącym ryzyko wystąpienia opóźnień, dlatego wysoce prawdopodobne jest, że realizacja dostosowania ZSIN do wymogów rozporządzenia może zostać zrealizowana później niż wynika to z obowiązujących przepisów;
- niezbędne jest przesunięcie terminów w celu wydłużenia okresu przejściowego na dostosowanie ZSIN do zmian w związku z czym należy przyjąć dzień 31 grudnia 2024 r., jako termin niezbędny do dostosowania ZSIN i systemów do prowadzenia rejestrów włączonych do ZSIN.
Link do przebiegu procesu legislacyjnego – projekt/uzasadnienie/ocena skutków regulacji
Redakcja INFORLEX