NOWOŚĆ w Twoim INFORLEX: Nowy KSeF w pytaniach i odpowiedziach
Od 2026 roku przedsiębiorcy będą zobowiązani do e-fakturowania, które zostanie wprowadzone w dwóch etapach. Najnowszy projekt regulacji dotyczących Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przewiduje okres przejściowy, w którym faktury mogą być wystawiane poza systemem KSeF. Dodatkowo, podatnicy będą mogli na stałe korzystać z trybu offline24. Jakie inne rozwiązania dla podatników zawiera nowy projekt KSeF?
Jak przygotować biuro rachunkowe do obowiązkowego KSeF »»»
Kiedy wejdzie w życie obowiązek wystawiania e-faktur dla wszystkich podatników?
Obowiązek wystawiania e-faktur dla wszystkich podatników zostanie wprowadzony etapami w 2026 roku. Terminy te nie uległy zmianie. Obowiązkowy KSeF będzie obowiązywał od:
- 1 lutego 2026 r. dla podatników, u których wartość sprzedaży (wraz z podatkiem) przekroczyła w 2024 r. kwotę 200 mln zł.
- 1 kwietnia 2026 r. dla pozostałych przedsiębiorców.
Fazowanie tego obowiązku jest zaleceniem audytu KSeF, mającym na celu wdrożenie stabilnego technicznie systemu. Mniejsi podatnicy otrzymają dodatkowe 2 miesiące na wdrożenie zmian. Dodatkowo w okresie przejściowym, czyli do końca 2026 r. przewidziano wyjątki od zasady wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF.
Czy w okresie przejściowym będzie można wystawiać faktury w inny sposób niż przez KSeF?
Tak, w okresie przejściowym, czyli do końca 2026 r. będzie istniała możliwość wystawiania faktur w inny sposób niż przez Krajowy System e-Faktur (KSeF). Zgodnie z projektem ustawy, przewidziano kilka sytuacji, w których będzie to dopuszczalne. I tak Do końca 2026 r. utrzymana zostanie możliwość wystawiania faktur za pomocą kas rejestrujących. Dotyczy to także paragonów fiskalnych z numerem NIP nabywcy uznawanych za faktury uproszczone.
Ponadto w okresie od 1 kwietnia 2026 r. do 31 grudnia 2026 r. mikroprzedsiębiorcy będą mogli wystawiać faktury w postaci papierowej lub elektronicznej, jeżeli spełnione zostaną łącznie dwa warunki:
- wystawiają wyłącznie faktury, których wartość należności ogółem jest mniejsza lub równa 450 zł.
- łączna wartość sprzedaży (wraz z podatkiem) udokumentowana tymi fakturami w danym miesiącu jest mniejsza lub równa 10 000 zł. Prawo to traci się począwszy od faktury, którą przekroczono którykolwiek z tych limitów. Jeśli warunki te nie są spełnione w danym miesiącu, podatnik nie może ponownie skorzystać z możliwości wystawiania faktur w formie papierowej lub elektronicznej.
Na czym polega tryb "offline24" i kiedy podatnicy będą mogli z niego korzystać?
Tryb "offline24" polega na możliwości dobrowolnego wystawienia faktury w postaci elektronicznej zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, pod warunkiem że zostanie ona przesłana niezwłocznie do KSeF, nie później niż w następnym dniu roboczym po jej wystawieniu. Przesłanie to jest niezbędne w celu przydzielenia fakturze numeru identyfikującego w KSeF.
Możliwość dobrowolnego stosowania przez podatników trybu „offline24” zostanie wprowadzona na stałe.
Wybór tego trybu może być podyktowany specyfiką działalności podatnika, np. brakiem możliwości wystawienia faktury w trybie online lub koniecznością wystawienia faktur na rzecz podmiotu innego niż zarejestrowany do VAT, nieposługującego się NIP, w tym na rzecz konsumenta i podmiotu zagranicznego lub dla podmiotu korzystającego ze zwolnienia w procedurze SME.
Z trybu "offline24" będzie można korzystać:
- od 1 lutego 2026 r. w przypadku podatników, u których wartość sprzedaży przekroczyła 200 mln zł w 2024 r albo
- od 1 kwietnia 2026 r. w przypadku pozostałych przedsiębiorców.
Warunkiem niezbędnym do wystawiania e-faktur w trybie „offline24” w okresie obligatoryjnego KSeF będzie uzyskanie certyfikatu wystawcy faktury. Przedsiębiorcy będą mogli występować o certyfikaty wystawcy faktury od 1 listopada 2025 roku.
Więcej na ten temat: Nowy KSeF w pytaniach i odpowiedziach »»»