Działalność w Internecie a podatki – co powinieneś wiedzieć?
Coraz popularniejszą formą działalności w Internecie jest prowadzenie blogów, kanałów czy platform internetowych, sprzedaż reklam na prowadzonych stronach internetowych, a także dzierżawa czy sprzedaż praw do stron i domen internetowych. Wszystkie te czynności wymagają prawidłowego rozliczenia w podatku dochodowym oraz VAT.
Podatki dochodowe
W przypadku gdy działalność w Internecie prowadzona jest przez podatnika PIT w ramach działalności gospodarczej, to przychody uzyskiwane z tego tytułu podlegają rozliczeniu w tym źródle przychodów. Podatnik może je opodatkowywać na zasadach ogólnych albo ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W przypadku tej drugiej formy opodatkowania stawka podatku zależy od rodzaju prowadzonej działalności.
Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie dzierżawy praw do stron i domen internetowych muszą ją opodatkowywać ryczałtem ewidencjonowanym wg stawki 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł. Z kolei podatnicy, którzy dokonują sprzedaży domen internetowych, powinni stosować stawkę ryczałtu ewidencjonowanego w wysokości 3%.
W przypadku podatników prowadzących sklepy internetowe wątpliwości budzi sposób ustalania podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym, tj. czy należy do niej wliczać kwoty otrzymane od nabywców na pokrycie kosztów przesyłki. Powinni oni wiedzieć, że takiego obowiązku nie ma tylko w przypadku, gdy w regulaminie sklepu wyraźnie zastrzeżono, że kupujący udziela sprzedawcy w chwili zakupu pełnomocnictwa na jednorazowe zawarcie umowy z firmą realizującą odpłatną dostawę zamówionych towarów na nadanie przesyłki w imieniu i na rzecz kupującego. Brak takiego zastrzeżenia skutkuje obowiązkiem rozliczenia podatku od otrzymanych wpłat.
Inaczej sytuacja przedstawia się, gdy podatnik prowadzi działalność w Internecie poza działalnością gospodarczą. Do takich osób należą np. blogerzy czy influencerzy. Takie osoby uzyskują przychody m.in. z tytułu wyświetlania reklam na prowadzonych przez nich kontach internetowych. Przychody te powinni zaliczać do przychodów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 updof, czyli tzw. najmu prywatnego. Bardzo popularną formą działalności w Internecie jest też streaming gier online. Podatnicy prowadzący taką działalność otrzymują od widzów dobrowolne wpłaty, tzw. „donejty”. Należy je zaliczać do przychodu z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 updof.
Podatnicy PIT i CIT nabywają również prawa majątkowe do serwisów internetowych oraz stron internetowych. Stanowią one dla nich wartości niematerialne i prawne podlegające amortyzacji. W sytuacji gdy wydatek na nabycie prawa majątkowego do serwisu internetowego lub strony internetowej nie przekracza 10 000 zł, może zostać zaliczony bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do użytkowania. Coraz większa liczba podatników ponosi także wydatki na działania reklamowe w serwisach społecznościowych oraz mailing produktów. Takie wydatki mają na celu informowanie o produktach oraz ich promowanie i mogą być rozliczone w ramach ulgi na ekspansję.
VAT
Działalność w Internecie może się również wiązać z obowiązkiem rozliczenia VAT z tego tytułu. Oprócz sklepów internetowych obowiązek rozliczenia VAT mają m.in. podatnicy, którzy otrzymują opłaty od uczestników gier online za udostępnienie im dodatkowych opcji w tych grach. Opłaty te stanowią wynagrodzenie z tytułu odpłatnego świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Podatnikami VAT są również podmioty świadczące usługi polegające na umożliwieniu udziału w rozgrywkach e-sportowych za pośrednictwem platformy internetowej, w których nagrodą jest suma pochodząca z puli nagród składającej się z wpłat uczestników tych rozgrywek. W przypadku takich podmiotów wątpliwości budzi sposób ustalenia podstawy opodatkowania VAT. Trzeba wiedzieć, że jest nią całkowita kwota opłaty wpisowej otrzymanej przez usługodawcę od uczestnika danej rozgrywki pomniejszona o kwotę podatku, a nie jak sądzi wielu usługodawców – tylko uzyskiwana przez nich prowizja, czyli różnica pomiędzy sumą opłaty wpisowej otrzymanej od uczestnika danej rozgrywki a kwotą alokowaną do puli nagród tworzonej na potrzeby konkretnej rozgrywki.
Czytaj więcej: Działalność w Internecie – w orzecznictwie i interpretacjach w najnowszym wydaniu Monitora Księgowego