Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 29 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.236.2023.5.AW

Prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej nabycie od Agencji jednej kompleksowej usługi organizacji Konkursu w skład, w której wchodzą m.in. usługi gastronomiczne i noclegowe.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 12 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej nabycie od Agencji jednej kompleksowej usługi organizacji Konkursu opodatkowanej podstawową stawką VAT 23%, wpłynął 20 czerwca 2023 r. Przedmiotowy wniosek został przez Państwa uzupełniony pismem z dnia 23 sierpnia 2023 r. (data wpływu: 28 sierpnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego (uzupełniony pismem z dnia 23 sierpnia 2023 r.)

Wnioskodawca jest jednym z wiodących producentów na rynku (...). Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonych działań marketingowych i promocyjnych Wnioskodawca jest organizatorem polskiej edycji (...) konkursu „(...)”.

(…)

Spółka zleciła organizację Konkursu Agencji reklamowej. Zgodnie z zawartą z Agencją umową jest ona zobowiązana do świadczenia na rzecz Spółki następujących usług polegających na:

·zawarciu umów z osobami, które mają pełnić rolę jurorów w Konkursie oraz osobą która ma pełnić funkcję sekretarza Konkursu,

·organizacja i obsługa obrad Jury - w tym miejsce, catering, organizacja przestrzeni na potrzeby obrad, montaż prac, przygotowanie materiałów do zapoznania się z projektami przed posiedzeniem, koordynacja udziału członków jury, nocleg, podsumowanie zgłoszonych projektów, projektów nagrodzonych, protokołu,

·wykonaniu prac kreatywnych i graficznych, których celem jest stworzenie koncepcji identyfikacji wizualnej Konkursu,

·opracowanie koncepcji i idei kreatywnej, w tym scenariusza lub storyboardu materiału audiowizualnego w formie reportażu dotyczącego przeprowadzanego konkursu (w tym wywiady ze zwycięzcami, uzasadnienie jury) dalej: Materiał Filmowy,

·wyprodukowanie, w tym montaż Materiału Filmowego i przekazanie Spółce pliku emisyjnego z Materiałem Filmowym, który opublikowany został na stronie Spółki jak również w innych kanałach informacyjnych (np. Youtube, Facebook),

·przekazanie nagród przyznanych w Konkursie laureatom nagród.

Za świadczone powyżej usługi ustalone zostało łączne wynagrodzenie należne Agencji za organizację Konkursu, którego poszczególne elementy składowe wskazane zostały w Kosztorysie będącym częścią umowy. W ramach kosztorysu Agencja reklamowa ponosi m.in. następujące koszty:

1)nagrody dla zwycięzców Konkursu (w tym koszty wyprodukowania pamiątkowych statuetek),

2)wynagrodzenie dla członków jury,

3)wydatki ponoszone w związku z obradami jury (w tym nocleg jury i katering),

4)wydatki na przygotowanie filmu, przestawiającego w skrócie obrady jury oraz będący ogłoszeniem zwycięzców.

Wskazane powyżej wydatki są ponoszone przez Spółkę definitywnie i są właściwie udokumentowane za pomocą faktury wystawionej przez Agencję reklamową po zorganizowaniu Konkursu i zakończenia świadczenia usług przez Agencję

W uzupełnieniu wniosku na zadane przez Organ pytania udzielono następujących odpowiedzi:

Na pytanie Organu:

Czy zakup usługi Organizacji Konkursu opisanego we wniosku, związany jest wyłącznie z wykonywaniem przez Państwa czynności opodatkowanych, czy też innych? (Proszę wskazać jakich – zwolnionych, niepodlegających opodatkowaniu?)

Wskazali Państwo:

Zakup usługi organizacji Konkursu opisanego we wniosku, związany jest wyłącznie z wykonywaniem przez Spółkę czynności opodatkowanych.

Na pytanie Organu:

W przypadku, gdy wydatki ponoszone w celu organizacji konkursu były/są wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz do czynności zwolnionych od podatku VAT, to czy mają Państwo obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?

Wskazali Państwo:

Zakup usługi organizacji Konkursu opisanego we wniosku, związany jest wyłącznie z wykonywaniem przez Spółkę czynności opodatkowanych.

Na pytanie Organu:

Czy wydatki poniesione w celu organizacji Konkursu były/są wykorzystywane przez Państwa wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu

art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

(t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 931, ze zm.), czy również do celów innych niż działalność gospodarcza, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?

Wskazali Państwo:

Wydatki poniesione w celu organizacji Konkursu były i są wykorzystywane przez Spółkę wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Na pytanie Organu:

W sytuacji, gdy wydatki ponoszone w celu organizacji Konkursu były/są wykorzystywane przez Państwa zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, to czy istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?

Wskazali Państwo:

Wydatki poniesione w celu organizacji Konkursu były i są wykorzystywane przez Spółkę wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Na pytanie Organu:

Czy organizacja Konkursu opisanego we wniosku przyczynia/przyczyni się do wzrostu Państwa konkurencyjności bądź pozyskania przez Państwa nowych klientów? Jeśli tak, to w jaki sposób?

Wskazali Państwo:

Koszty związane z organizacją Konkursu są kosztami pośrednio związanymi z przychodami. Mają one w ocenie Spółki charakter kosztów reklamowych. Organizacja konkursu oraz cały przekaz marketingowy, który związany jest m.in. z ogłoszeniem wyników Konkursu ma na celu umocnienie pozycji Spółki na rynku i zwiększenie zainteresowania związanego z wykorzystaniem w (…). Jak zostało wskazane w stanie faktycznym Materiał Filmowy który jest elementem świadczonej przez Agencję usługi Organizacji Konkursu publikowany jest na stronie Spółki jak również w innych ogólnodostępnych kanałach informacyjnych (np. Youtube, Facebook). Przykładowo, przyszły inwestor, który obejrzy Materiał Filmowy, gdzie wskazane zostaną możliwości wykorzystania w (…). W związku z faktem, że w Materiale Filmowym wielokrotnie prezentowany jest logo/znak towarowy Spółki pierwszym skojarzeniem przy ewentualnym zakupie będzie Spółka jako producent.

Na pytanie Organu:

Proszę jednoznacznie wskazać (nie w formie oceny bądź przypuszczenia) – czy i w jaki sposób organizowany przez Państwa Konkurs przyczynia się do zwiększenia Państwa efektywności/wyniku finansowego/sprzedaży opodatkowanej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej?

Wskazali Państwo:

Koszt organizacji Konkursu są kosztami pośrednio związanymi z przychodami. Biorąc pod uwagę charakter zatem kosztów, nie możliwości żeby jednoznacznie powiązać poniesione koszty z uzyskiwanymi przychodami Spółki.

Jak zostało wskazane w odpowiedzi na pytanie nr 5 w ocenie Spółki koszty te mają charakter kosztów reklamowych/promocyjnych. Zgodnie z definicją słownikową pod pojęciem reklamy rozumieć należy ogół działań zmierzających do rozpowszechniania pochlebnych informacji o firmie, zaletach jej towarów bądź usług, informacjach o miejscach i możliwościach ich nabycia - w celu zwrócenia uwagi na towar lub usługę i zachęcenia do ich zakupu.

Spółka nie ma wątpliwości, że wszystkie działania podejmowana w ramach organizacji konkursu mają na celu rozpowszechnienie informacji o Spółce i promocji wyrobów Spółki. W pierwszej kolejności świadczy o tym grono do którego skierowany jest bezpośrednio konkurs w ramach zadania konkursowego tj. (…) - to te podmioty mają jeden z decydujących głosów w ramach podejmowanej inwestycji w zakresie wykorzystywanych materiałów, w tym wyborze producentów materiałów. Im więcej (…) pozna Spółkę i wyroby produkowane przez Spółkę, tym większa szansa, że w ramach kolejnych inwestycji z wykorzystaniem wyrobów (…), pierwszym wyborem będą wyroby Spółki. Po drugie jak zostało wskazane w odpowiedzi na pytanie nr 5 przyszły inwestor, który obejrzy Materiał Filmowy, gdzie wskazane zostaną możliwości wykorzystania w oryginalny sposób wyrobów (…) zostanie zainspirowany, widząc efekt końcowy wykorzystywanych materiałów Spółki, do podjęcia decyzji o wykorzystaniu w procesie inwestycyjnym wyrobów (...). W związku z faktem, że w Materiale Filmowym wielokrotnie prezentowany jest logo/znak towarowy Spółki pierwszym skojarzeniem przy ewentualnym zakupie będzie Spółka jako producent. Biorąc pod uwagę powyższe przykłady, organizowany przez Spółkę Konkurs przyczynia się pośrednio do zwiększenia efektywności/wyniku finansowego/sprzedaży opodatkowanej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, ponieważ w związku z organizowanym konkursem i równoległym do niego przekazem medialnym więcej osób jest w stanie zapoznać się z zaletami wyrobów (...), poznać ich specyfikę oraz możliwości wykorzystania w inwestycjach (…), oraz bezpośrednio powiązać nowo nabytą wiedzę z (…) jako producentem wyrobów (...).

Na pytanie Organu:

Na kogo wystawiono fakturę dokumentującą nabycie towarów i usług w związku z organizowanym Konkursem?

Wskazali Państwo:

Spółka nabywa kompleksową usługę Organizacji Konkurs, która jak zostało wskazane we wniosku udokumentowana jest jedną fakturą VAT wystawioną przez Agencję gdzie nabywcą kompleksowej usługi Organizacji konkursu jest Wnioskodawca.

Na pytanie Organu:

Czy i w jaki dokładnie sposób poniesienie wydatków na organizację wskazanego we wniosku Konkursu wpłynie na wysokość uzyskanych przez Państwa przychodów, bądź na zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów?

Wskazali Państwo:

Jak zostało już opisane w odpowiedzi na pytanie nr 5 i 6 koszty te mają charakter kosztów reklamowych/promocyjnych. Poprzez reklamę i promocję, Spółka może dotrzeć do potencjalnych klientów, zachęcić ich do zakupu wyrobów (...), co przełoży się w sposób pośredni na osiągane przez Spółkę przychody.

Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług

Czy Spółka ma prawo odliczyć pełną kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej nabycie od Agencji jednej kompleksowej usługi organizacji Konkursu opodatkowanej podstawową stawką VAT 23%?

Państwa stanowisko w sprawie w zakresie podatku od towarów i usług

W ocenie Spółki ma ona prawo odliczyć pełną kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej nabycie od Agencji jednej kompleksowej usługi organizacji Konkursu opodatkowanej podstawową stawką VAT 23%.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Artykuł 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT wskazuje, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z kolei, zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika: usług noclegowych i gastronomicznych.

W związku z powyższym, aby Wnioskodawca mógł dokonać odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usługi organizacji Konkursu muszą być spełnione następujące warunki:

a)usługi te muszą mieć związek z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi,

b)kwota podatku musi wynikać z faktury otrzymanej przez Wnioskodawcę od Agencji - organizatora w imieniu Wnioskodawcy Konkursu,

c)nabywane usługi nie mogą być ujęte w katalogu towarów i usług objętych wyłączeniem z odliczenia, zawartym w art. 88 ustawy o VAT.

Ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek ten może być zatem bezpośredni lub pośredni.

W przypadku związku pośredniego konieczne jest wykazanie związku przyczynowo-skutkowego między dokonanymi zakupami towarów i usługami, a powstaniem obrotu. Pośredni związek dokonanych zakupów i usług z działalnością gospodarczą występuje wówczas, gdy zakup usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie Spółki jako całości, natomiast przyczynia się do generowania obrotów.

Prawo do odliczenia VAT naliczonego także w przypadku istnienia pośredniego związku nabywanych towarów i usług z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi, potwierdzają liczne interpretacje organów podatkowych. Przykładowo Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z 21 grudnia 2018 roku o sygn. 0115-KDIT1-2.4012.815.2018.2.AD potwierdził: „Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług przyczynia się pośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości”.

O związku nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi wypowiadał się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE), który również potwierdził, że prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego od kwoty podatku należnego przysługuje zarówno, gdy związek z czynnościami opodatkowanymi ma charakter bezpośredni jak i pośredni.

W wyroku z dnia 21 lutego 2013 r. w sprawie C-104/12 (Finanzamt Koln-Nord przeciwko Wolframowi Beckerowi) TSUE zwrócił uwagę, że zgodnie z orzecznictwem Trybunału bezpośredni związek między konkretną transakcją na wcześniejszym etapie obrotu, a transakcją lub transakcjami dającymi prawo do odliczenia dokonanymi na późniejszym etapie obrotu jest co do zasady niezbędny do powstania po stronie podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz do określenia wysokości tego odliczenia. Podatnik korzysta jednak z prawa do odliczenia również w sytuacji braku bezpośredniego związku między konkretną transakcją na wcześniejszym etapie obrotu a transakcją lub transakcjami na późniejszym etapie obrotu powodującymi powstanie prawa do odliczenia, jeżeli cena nabycia otrzymanych świadczeń wchodzi w zakres ogólnych kosztów działalności podatnika i stanowi w związku z tym element ceny dostarczanych przez niego towarów lub świadczonych usług. Tego rodzaju koszty mają bowiem bezpośredni związek z całością działalności gospodarczej podatnika”.

Zdaniem Wnioskodawcy pośredni związek występuje pomiędzy zakupami usług organizacji Konkursu, a czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawcy, tj. sprzedażą wyrobów (...). Jak zostało wskazane powyżej celem organizacji Konkursu jest umocnienie pozycji Spółki na rynku i zwiększenie zainteresowania związanego z wykorzystaniem w (…), których jednym z głównych producentów w Polsce jest Wnioskodawca. Konkurs, oraz późniejsze ogłaszanie wyników Konkursu mają na celu przybliżenie potencjalnym inwestorom, jak niezwykłym materiałem są (…) i w jaki niespotykany sposób można je wykorzystać w procesie inwestycyjnym.

Jak zostało wskazane w stanie faktycznym Agencja dokumentuje świadczoną usługę organizacji wystawioną fakturą VAT, gdzie jako nazwa nabytej usługi wskazane jest „Organizacja konkursu (...)”.

Artykuł 88 ustawy o VAT określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W świetle powyższego art. 88 ust. 1 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika: usług noclegowych i gastronomicznych.

Stosownie do przedstawionego stanu faktycznego w ramach nabywanych usług organizacji Wnioskodawca nabywa kompleksową usługę, składającą się z pakietu powiązanych świadczeń, której elementem może być między innymi zapewnienie zakwaterowania i wyżywienia dla jury.

Pojęcie świadczeń kompleksowych nie zostało jak dotąd bezpośrednio uregulowane we wspólnotowych czy krajowych przepisach dotyczących podatku VAT. Problematyka świadczeń kompleksowych była jednak rozpatrywana zarówno przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „TSUE”), jak i przez sądy administracyjne oraz organy podatkowe w Polsce.

Bazując na wykładni ugruntowanej w licznych orzeczeniach, należy uznać, że aby móc wskazać, że dana czynność jest czynnością kompleksową, powinna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na czynność kompleksową składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast czynność należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania czynności zasadniczej. Pojedyncza czynność traktowana jest zatem jak element czynności kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia czynności pomocniczej jest zdeterminowany przez czynność główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać czynności głównej bez pomocniczej. Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za czynność zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej.

Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia, czynności nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedne świadczenie kompleksowe, obejmujące kilka czynności pomocniczych.

Stanowisko takie przedstawił również Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (zwany dalej TSUE) w wyroku z dnia 25 lutego 1999 r. w sprawie nr C-349/96 Card Protection Plan Ltd (CPP) przeciwko Commissioners of Customs and Excise, ECLI:EU:C:1999:93, stwierdzając: „Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej”.

Warto wskazać również na stanowisko Rzecznik Generalnej Juliane Kokott w opinii z dnia 22 października 2020 r. do sprawy C-581/19 Frenetikexito - Unipessoal Lda przeciwko Autoridade Tributaria e Aduaneira, w którym wskazała ona, że: „Wskazówką świadczącą o istnieniu jednego świadczenia złożonego jest też jednolity cel gospodarczy transakcji. Jeżeli przeciętnemu świadczeniobiorcy zależy właśnie na połączeniu kilku świadczeń, przemawia to za istnieniem jednego świadczenia złożonego. W świetle orzecznictwa Trybunału jedno świadczenie złożone występuje wtedy, kiedy wszystkie elementy świadczenia są niezbędne dla osiągnięcia jego celu”. Rzecznik Generalna podkreśliła, że: „Jeżeli zespół świadczeń i czynności ustala cenę łączną, w świetle orzecznictwa Trybunału jest to również wskazówka świadcząca o istnieniu jednego świadczenia złożonego. Odwrotnie natomiast: uzgodnienie odrębnych cen za poszczególne elementy świadczenia również jest jedynie wskazówką przemawiającą za istnieniem kilku niezależnych świadczeń”. Należy zauważyć, że powołaną wyżej opinię podzielił TSUE w wydanym w dniu 4 marca 2021 r. wyroku C-581/19.

Podsumowując, świadczenia składające się z szeregu nierozerwalnie ze sobą powiązanych elementów, tworzące jednolitą ekonomicznie całość i tylko jako takie mające gospodarczy sens dla konsumenta/odbiorcy, powinny być traktowane jako jedno kompleksowe świadczenie. Zgodnie z przyjętą praktyką, aby określić, które świadczenie powinno być uznane za główne w przypadku świadczenia złożonego należy wziąć pod uwagę w szczególności cel zakupu usług z punktu widzenia ich nabywcy. Należy zatem zbadać jakie są oczekiwania klienta (rozumianego jako przeciętny konsument) w ramach danej transakcji i dopiero na tej podstawie ustalić świadczenie główne, czyli to świadczenie, którego zasadniczo oczekuje od dostawcy klient. Jak podkreśla się w doktrynie i w orzecznictwie, ocenić należy, czy w danym przypadku mamy do czynienia z zaspokojeniem jednej potrzeby konsumenta, czy też jest ich wiele i są one względnie niezależne od siebie. Wskazuje się zatem, że decydujące znaczenie będzie miało to, czy nabywca zamierza nabyć świadczenie kompleksowe, czy dwie niezależne usługi. Jeżeli z punktu widzenia odbiorcy określonego świadczenia istnieje jeden istotny przedmiot świadczenia, a pozostałe mają charakter wtórny lub pomocniczy, mamy do czynienia ze świadczeniem złożonym, którego podział prowadziłby do sztuczności i wypaczałby ekonomiczny i faktyczny cel dokonywania transakcji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 2 ust. 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii;

Należy zauważyć, że jak wynika z ww. przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług dla uznania, że dostawa towarów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, warunkiem jest „odpłatność” za daną czynność. Odpłatność oznacza dokonanie dostawy towarów za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie, nagroda. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 8 ust. 1 ustawy wynika, że ustawodawca przyjął generalną zasadę, że usługami są wszelkie odpłatne świadczenia niebędące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, że definicja „świadczenia usług” ma charakter dopełniający definicję „dostawy towarów”. Jest ona wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

Aby dane świadczenie uznać za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę, a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub świadczącego usługę. Przy czym, związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Pod pojęciem odpłatności dostawy towarów lub odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

Przy określeniu, czy miała miejsce czynność podlegająca opodatkowaniu istotne jest zatem określenie, czy wykonywano świadczenie i czy wynagrodzenie z tytułu wykonania tego świadczenia miało być wypłacone. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

- w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

- świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Należy podkreślić, że ww. warunki powinny być spełnione łącznie, aby świadczenie – jako usługa – podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem VAT wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zgodnie z tym przepisem:

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1a ustawy:

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 4 lit a ustawy:

nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane – w części dotyczącej tych czynności.

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wskazano wyżej, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przy czym prawo to nie przysługuje – nawet gdy określone wcześniej warunki są spełnione – w sytuacji wystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

Zatem odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zaznaczyć jednak należy, że ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Zatem niezbędnym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie związku pomiędzy zakupami, a konkretną transakcją opodatkowaną. Prawo do odliczenia podatku naliczonego powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim działalność podatnika daje to prawo. Aby odliczenie podatku było dopuszczalne, transakcja powodująca naliczenie podatku winna pozostawać w ścisłym związku z transakcjami, które rodzą prawo do odliczenia. W ten sposób prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług zakłada, że poczynione wydatki stanowią element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzącym prawo do jego odliczenia.

Z opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że jesteście Państwo wiodącym producentem na rynku (...). Jesteście Państwo zarejestrowani jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonych działań marketingowych i promocyjnych jesteście Państwo organizatorem polskiej edycji (...) konkursu „(...)”. (…). Organizację przedmiotowego konkursu zleciliście Państwo Agencji reklamowej, zgodnie z zawartą umową, Agencja zobowiązana jest do świadczenia na Państwa rzecz następujących usług polegających na:

- zawarciu umów z osobami, które mają pełnić rolę jurorów w Konkursie oraz osobą która ma pełnić funkcję sekretarza Konkursu,

- organizacja i obsługa obrad Jury - w tym miejsce, catering, organizacja przestrzeni na potrzeby obrad, montaż prac, przygotowanie materiałów do zapoznania się z projektami przed posiedzeniem, koordynacja udziału członków jury, nocleg, podsumowanie zgłoszonych projektów, projektów nagrodzonych, protokołu,

- wykonaniu prac kreatywnych i graficznych, których celem jest stworzenie koncepcji identyfikacji wizualnej Konkursu,

- opracowanie koncepcji i idei kreatywnej, w tym scenariusza lub storyboardu materiału audiowizualnego w formie reportażu dotyczącego przeprowadzanego konkursu (w tym wywiady ze zwycięzcami, uzasadnienie jury) dalej: Materiał Filmowy,

- wyprodukowanie, w tym montaż Materiału Filmowego i przekazanie Spółce pliku emisyjnego z Materiałem Filmowym, który opublikowany został na stronie Spółki jak również w innych kanałach informacyjnych (np. Youtube, Facebook),

- przekazanie nagród przyznanych w Konkursie laureatom nagród.

Za świadczone powyżej usługi ustalone zostało łączne wynagrodzenie należne Agencji za organizację Konkursu, którego poszczególne elementy składowe wskazane zostały w Kosztorysie będącym częścią umowy. W ramach kosztorysu Agencja reklamowa ponosi m.in. następujące koszty:

1)nagrody dla zwycięzców Konkursu (w tym koszty wyprodukowania pamiątkowych statuetek),

2)wynagrodzenie dla członków jury,

3)wydatki ponoszone w związku z obradami jury (w tym nocleg jury i katering),

4)wydatki na przygotowanie filmu, przestawiającego w skrócie obrady jury oraz będący ogłoszeniem zwycięzców.

Wskazane powyżej wydatki są ponoszone przez Państwa definitywnie i są właściwie udokumentowane za pomocą faktury wystawionej przez Agencję reklamową po zorganizowaniu Konkursu i zakończenia świadczenia usług przez Agencję. Nabywacie Państwo kompleksową usługę Organizacji Konkursu od Agencji reklamowej, która udokumentowana będzie jedną fakturą VAT wystawioną przez Agencję gdzie nabywcą kompleksowej usługi Organizacji konkursu jest Państwa Spółka.

Zakup usługi organizacji Konkursu opisanego we wniosku, związany jest wyłącznie z wykonywaniem przez Państwa czynnościami opodatkowanymi.

Wydatki poniesione w celu organizacji Konkursu były i są wykorzystywane przez Państwa wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Koszty związane z organizacją Konkursu są dla Państwa kosztami pośrednio związanymi z przychodami, w Państwa ocenie mają one charakter kosztów reklamowych. Organizacja konkursu umocni Państwa pozycję na rynku i zwiększy zainteresowanie wykorzystywaniem (…), których jednym z głównych producentów w Polsce jest Państwa Spółka.

Organizowany przez Państwa Konkurs przyczynia się pośrednio do zwiększenia efektywności/wyniku finansowego/sprzedaży opodatkowanej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, ponieważ w związku z jego organizacją i równoległym do niego przekazem medialnym więcej osób jest w stanie zapoznać się z zaletami wyrobów (...), (…), oraz bezpośrednio powiązać nowo nabytą wiedzę z Państwem jako producentem wyrobów (...).

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy mają Państwo prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej nabycie od Agencji jednej kompleksowej usługi organizacji Konkursu opodatkowanej podstawową stawką VAT 23%.

Aby odpowiedzieć na Państwa pytanie należy rozstrzygnąć, czy otrzymana przez was faktura dokumentuje czynności opodatkowane podatkiem VAT oraz czy faktura ta dokumentuje nabycie, które jest związane z Państwa działalnością opodatkowana podatkiem VAT.

W pierwszej kolejności należy rozważyć czy czynność usługi organizacji Konkursu obejmującą wydawanie nagród rzeczowych i pieniężnych przez Agencję na rzecz uczestników stanowi usługę kompleksową podlegającą opodatkowaniu.

Odnosząc się do kwestii „świadczeń złożonych”, stwierdzić należy, że kwalifikowanie takie powinno dokonywać się przy uwzględnieniu wszystkich okoliczności konkretnego przypadku. Nie zawsze bowiem czynności pozostające ze sobą w gospodarczym związku powinny być traktowane jako jedno świadczenie o charakterze złożonym.

Aby stwierdzić, czy określone dwa elementy stanowią jedną transakcję dla celów podatku VAT należy ustalić, czy owe elementy mogą być świadczone łącznie, a więc czy istnieje związek między tymi elementami. Niemniej taki związek sam w sobie nie wystarcza, aby ustalić, czy istnieje jedno złożone świadczenie do celów podatku VAT (por. np. wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 27 września 2012 r. w sprawie C-392/11 Field Fisher Waterhouse oraz z 17 stycznia 2013 r. w sprawie C-224/11 BGŻ Leasing sp. z o.o. przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie).

Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia świadczenia nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Zwrócić należy uwagę, że problem skutków podatkowych dotyczących organizowania i funkcjonowania programów lojalnościowych był przedmiotem analizy TSUE w wyroku z dnia 7 października 2010 r. w sprawach połączonych - Commissioners for Her Majesty’s Revenue and Customs c. Loyalty Management UK i Baxi Group Ltd (C-53/09 i C-55/09).

W powyższej sprawie Spółka Baxi, wprowadziła program lojalnościowy dla klientów mający zachęcić ich do nabywania produktów grupy. Klienci uczestniczący w programie, nabywający produkty od Spółki Baxi, otrzymywali punkty, które mogli wymieniać na towary lub usługi, będące prezentami lojalnościowymi. Spółka Baxi (sponsor) zleciła zarządzanie programem lojalnościowym spółce L. (podmiot zarządzający). W ramach zarządzania programem lojalnościowym podmiot zarządzający nabywał i dostarczał klientom prezenty lojalnościowe.

W wyroku tym Trybunał stwierdził, że płatności dokonywane przez sponsora na rzecz podmiotu zarządzającego omawianym programem, który to podmiot dostarcza klientom prezenty lojalnościowe należy uznać w części za wynagrodzenie płacone przez osobę trzecią za dostawę towarów klientom, a w części za wynagrodzenie za usługi świadczone przez zarządzającego tym programem sponsora.

Odnosząc się do kwestii możliwości uznania świadczonej przez podmiot zarządzający usługi za jedno świadczenie kompleksowe, TSUE uznał, że płatność dokonywana przez Baxi na rzecz podmiotu zarządzającego może zostać podzielona na dwa elementy, z których każde odpowiada odrębnemu świadczeniu.

W konsekwencji, świadczenie złożone ma miejsce wówczas, gdy relacja poszczególnych czynności (świadczeń) wykonywanych na rzecz jednego nabywcy dzieli je na świadczenie podstawowe i świadczenia pomocnicze – tzn. takie, które umożliwiają skorzystanie ze świadczenia podstawowego (lub są niezbędne dla możliwości skorzystania ze świadczenia podstawowego). Jeżeli jednak świadczenia te można rozdzielić tak, że nie zmieni to ich charakteru, ani wartości z punktu widzenia nabywcy – wówczas świadczenia takie powinny być traktowane jako dwa (lub więcej) niezależnie opodatkowane świadczenia.

W wyroku z dnia 15 października 2014 r. (sygn. I FSK 1443/13), Naczelny Sąd Administracyjny, opierając się na tezach zawartych w wyroku TSUE w połączonych sprawach C-53/09 (Loyalty Management UK Ltd.) i C-55/09 (Baxi Group Ltd.), ocenił, że w analizowanym stanie faktycznym „ (...) nie mamy do czynienia ze świadczeniem złożonym, lecz z dwoma odrębnymi świadczeniami, których odbiorcami są dwa różne podmioty”, i w konsekwencji „(...) wydanie przez spółkę towarów, których koszt jest jednym z elementów kalkulacyjnych wynagrodzenia za świadczone usługi marketingowe, stanowi dla skarżącej spółki odrębną od usług marketingowych czynność podlegającą opodatkowaniu (...)”.

W ocenie Organu, uwzględniając przywołane wyżej stanowisko Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie w wyniku wykonania usługi organizacji Konkursu w rzeczywistości będzie dochodzić do świadczenia przez Agencję reklamową usług organizacji Konkursu, którym będzie towarzyszyć jako odrębne świadczenie, przekazanie nagród uczestnikom akcji czyli beneficjentom świadczonych przez Agencję reklamową na rzecz Wnioskodawcy usług organizacji Konkursu.

Jak wskazaliście Państwo w opisie sprawy, zlecacie organizację Konkursu Agencji reklamowej, która m.in. ponosi koszty za nagrody dla zwycięzców Konkursu (w tym koszty wyprodukowania pamiątkowych statuetek). Zatem w niniejszej sprawie charakterystyczne jest to, że o ile zorganizowanie Konkursu będzie się odbywać na Państwa zlecenie, to wydanie nagród będzie następować poprzez Agencję reklamową na rzecz uczestników konkursu, którzy w tej sytuacji będą występować w roli beneficjentów. W przedstawionym we wniosku o wydanie interpretacji opisie sprawy będą występowały bezspornie różne świadczenia, które można określić z jednej strony jako usługę organizacji Konkursu sensu stricte oraz przekazanie nagród. Przedstawione we wniosku zdarzenie zawiera zatem różne elementy – świadczenie przez Agencję reklamową usługi organizacji akcji Konkursu, której beneficjentem Państwo jesteście oraz przekazanie przez Agencję nagród, których beneficjentami są uczestnicy Konkursu.

W związku z powyższym, obie czynności - usługa reklamowa i czynność wydania nagród podlegają odrębnemu rozliczeniu na gruncie podatku od towarów i usług.

Stosownie do wyroku TSUE w sprawie C53/09, w przypadku nagród rzeczowych, pokrycie przez Państwo wartości nagród wręczanych laureatom konkursu przez Agencje, należy uznać za wynagrodzenie płacone przez osobę trzecią za dostawę towarów na rzecz laureatów.

Inaczej mówiąc, w niniejszych okolicznościach zapłaty za przekazywane na rzecz laureatów konkursów nagrody nie dokonują laureaci ani Agencja, lecz Wnioskodawca jako zleceniodawca, na rzecz którego jest wykonywana usługa marketingowa.

Analogicznie ma się sprawa z nagrodami pieniężnymi wypłacanymi przez Agencje laureatom konkursu. One również nie mogą być uznane za element świadczenia kompleksowego. Należy uznać że Agencja w istocie pośredniczy w przekazaniu pieniędzy od Wnioskodawcy na rzecz laureatów konkursu.

Jednocześnie należy zauważyć, że pieniądze nie są ani towarem ani usługą w rozumieniu ustawy VAT. Dlatego też ich przekazanie na rzecz laureatów konkursu podlegałoby opodatkowaniu VAT tylko wtedy, gdyby następowało w ramach stosunku zobowiązaniowego, a otrzymujący ją podmiot wyświadczyłby na rzecz Wnioskodawcy określone świadczenie – wówczas można byłoby potraktować nagrodę jako wynagrodzenie.

Przechodząc do Państwa wątpliwości związanych z prawem do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej nabycie od Agencji jednej kompleksowej usługi organizacji Konkursu opodatkowanej podstawową stawką VAT 23%, należy wskazać, że zgodnie z art. 86 ust. 1 – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wskazano wyżej, na gruncie rozpatrywanej sprawy wynagrodzenie wypłacane Agencji reklamowej przez Wnioskodawcę za wykonanie przez nią czynności w ramach zawartej umowy obejmuje w rzeczywistości dwa elementy: wynagrodzenie za usługi reklamowe świadczone przez Spółkę oraz czynność wydania nagród uczestnikom Konkursu.

Mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku oraz obowiązujące tym zakresie przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że Wnioskodawca jako nabywca usługi marketingowej (organizacji konkursów), z uwagi na związek z generowaniem sprzedaży opodatkowanej (umocnienie pozycji Spółki na rynku i zwiększenie zainteresowania związanego z wykorzystaniem w (…) ma prawo do odliczenia podatku VAT od udokumentowanych fakturą VAT wydatków poniesionych przez Spółkę związanych z usługą organizacji konkursów. Natomiast Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od udokumentowanych fakturą VAT wydatków dotyczących wartości nagród przekazywanych laureatom konkursów, stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy oceniane całościowo, że przysługuje mu prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur wystawionych przez Agencję z tytułu świadczenia kompleksowej usługi marketingowej, również w części odpowiadającej wartości wydanych przez Agencję nagród – należało uznać za nieprawidłowe.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy

- stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowani ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Odnosząc się do faktu, że na poparcie własnej argumentacji Wnioskodawca powołał się na funkcjonujące w obrocie prawnym interpretacje indywidualne, Organ pragnie zauważyć, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i odnoszą się wyłącznie do okoliczności przedstawionych w inicjujących tę sprawę wnioskach. Podkreślenia w tym miejscu bowiem wymaga, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podmiotów w wyniku rozstrzygnięć, dotyczących konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych. Interpretacje indywidualne nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 27 marca 2015 r., sygn. akt III SA/Łd 109/15).

Ponadto powołane w stanowisku wyroki sądu nie mają mocy powszechnie obowiązującej. Sąd wyrokiem lub postanowieniem rozstrzyga wyłącznie konkretną sprawę co do stwierdzenia naruszenia prawa i skutków prawnych tego naruszenia i jedynie w tej sprawie ma moc wiążącą. Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia, o czym stanowi art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.). Zatem powołane wyroki nie posiadają waloru wykładni powszechnej, co w praktyce oznacza, że nie stanowią one podstawy dla analogicznego rozstrzygnięcia przez organy podatkowe.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00