Projekt rozporządzenia dotyczącego zakresu wstępnej oceny terenu pod lokalizację elektrowni jądrowej i wstępnego raportu lokalizacyjnego
Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowego zakresu przeprowadzania wstępnej oceny terenu przeznaczonego pod lokalizację obiektu energetyki jądrowej będącego równocześnie obiektem jądrowym, przypadków wykluczających możliwość uznania terenu za nadający się do lokalizacji obiektu energetyki jądrowej będącego równocześnie obiektem jądrowym oraz szczegółowego zakresu wstępnego raportu lokalizacyjnego dla takiego obiektu.
W ocenie skutków regulacji do projektu wskazano, że obecnie w polskim prawie nie ma przepisów stanowiących podstawę projektową dla wstępnej oceny terenu, pozwalającej na wybranie bezpiecznej lokalizacji obiektu energetyki jądrowej i umożliwiających określenie krytycznego wpływu łączonych skutków zagrożeń naturalnych i zdarzeń zewnętrznych zgodnie z wymogami bezpieczeństwa radiologicznego oraz jądrowego Międzynarodowej Agencji Energii Jądrowej.
Za jedyne możliwe rozwiązanie wskazanego problemu, autorzy projektu uznali wydanie rozporządzenia określającego zakres badań i analiz niezbędnych do wykonania dla wstępnej oceny potencjalnej lokalizacji obiektu energetyki jądrowej będącego obiektem jądrowym oraz zakres wstępnego raportu lokalizacyjnego, a także wskazującego czynniki wykluczające dany teren z możliwości posadowienia na nim obiektu energetyki jądrowej.
Poza kryteriami wykluczającymi, rozwiązania ujęte w projekcie obejmą:
- definicje pojęć niezbędnych do sporządzenia wstępnej oceny terenu przeznaczonego pod lokalizację obiektów energetyki jądrowej,
- grupy czynników podlegające wstępnej ocenie określone zgodnie ze standardami międzynarodowymi,
- minimalny zasięg analiz poszczególnych czynników,
- zawartość wstępnego raportu lokalizacyjnego.
W OSR projektu wskazano:
- projektowane rozporządzenie w głównej mierze oparto na zaleceniach Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej:
- SSR–1: Site Evaluation for Nuclear Installations, 2019,
- SSG-35: Site Survey and Site Selection for Nuclear Installations, 2015,
- NS – G – 3.1: External Human Induced Events in Site Evaluation for Nuclear Power Plants, 2002 oraz rewizja tego dokumentu pn. Human induced External Hazards in Site Evaluation for Nuclear Installations DS520,
- NS – G – 3.2: Dispersion of Radioactive Material in Air and Water and Consideration of Population Distribution in Site Evaluation for Nuclear Power Plants, 2002,
- SSG-18: Meteorological and Hydrological Hazards in Site Evaluation for Nuclear Installations, 2011,
- NS – G – 3.6: Geotechnical Aspects of Site Evaluation and Foundations for Nuclear Power Plants, 2005,
- NS – G – 1.5: External Events Excluding Earthquakes in the Design of Nuclear Power Plants, 2003 oraz rewizja tego dokumentu pod tym samym tytułem DS498,
- NS – G – 1.6: Seismic Design and Qualification for Nuclear Power Plants, 2003 oraz rewizja tego dokumentu pod takim samym tytułem DS490,
- SSR-3: Safety of Research Reactors, 2016,
- SSR-4: Safety of Nuclear Fuel Cycle Facilities, 2017,
- SSG-9: Seismic Hazards in Site Evaluation for Nuclear Installations, 2010 oraz rewizja tego dokumentu pod takim samym tytułem DS507,
- SSG-68: Design of Nuclear Installations Against External Events Excluding Earthquakes, 2021;
- rozporządzenie zakłada dwuetapowość analiz lokalizacyjnych:
- etap oceny wstępnej,
- etap oceny szczegółowej;
- umożliwi to przyspieszenie procesu licencjonowania bez uszczerbku dla zapewnienia bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej;
- podział ten jest korzystny dla inwestorów, gdyż zmniejsza ryzyko ekonomiczne związane z wykluczeniem danej lokalizacji - podczas oceny wstępnej wymagania dotyczące badań i analiz ograniczone są praktycznie do regionu lokalizacji, a więc ich ilość i rodzaj jest mniejsza niż ilość i rodzaj badań i analiz niezbędnych do wykonania na etapie szczegółowej oceny;
- rozporządzenie zawiera wymagania dotyczące czynników wykluczających, których występowanie powoduje brak możliwości posadowienia obiektu energetyki jądrowej na danym obszarze, co daje możliwość wykluczenia danej lokalizacji nie ponosząc dodatkowych kosztów związanych z bardzo szczegółowymi badaniami lokalizacyjnymi.
Link do przebiegu procesu legislacyjnego – projekt/uzasadnienie/ocena skutków regulacji
Redakcja INFORLEX