Senat wniósł poprawki do zmiany Prawa energetycznego zawierającej przepisy dotyczące społeczności energetycznych i linii bezpośredniej
Senat 14 lipca zaproponował kilkadziesiąt poprawek do ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw zakładającej dostęp do narzędzia porównywania ofert sprzedaży energii elektrycznej. Za podjęciem uchwały w tej sprawie głosowało 95 senatorów, nikt nie głosował przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu. Teraz poprawki wniesione przez Senat rozpatrzy Sejm.
Wśród zaproponowanych przez Senat poprawek jest wykreślenie z ustawy wprowadzonego rządową autopoprawką w trakcie prac sejmowych art. 19 zakładającego obłożenie wytwórców energii z OZE 97% odpisem od przychodów ze sprzedaży gwarancji pochodzenia energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych na Fundusz Wypłaty Różnicy Ceny, na rekompensaty za ograniczenie cen energii dla odbiorców.
Ustawa zakłada:
- możliwość tworzenia obywatelskich społeczności energetycznych w formie spółdzielni, spółdzielni mieszkaniowej, wspólnoty mieszkaniowej, stowarzyszenia, z wyłączeniem stowarzyszenia zwykłego, spółki osobowej, z wyłączeniem spółki partnerskiej, oraz spółdzielni rolników;
- przedmiotem działalności obywatelskiej społeczności energetycznej może być wytwarzanie, dystrybucja, obrót, agregacja, magazynowanie energii elektrycznej, realizowanie przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej oraz świadczenie usług w zakresie ładowania pojazdów elektrycznych swoim członkom;
- społeczność może działać w obrębie sieci jednego operatora systemu dystrybucyjnego;
- uruchomienie 1 lipca 2025 r. Centralnego Systemu Informacji o Rynku Energii (CSIRE);
- umożliwienie od 2026 r. technicznej zmiany sprzedawcy energii elektrycznej w ciągu 24 godzin;
- powierzenie Urzędowi Regulacji Energetyki (URE) zadania stworzenia porównywarki wszystkich dostępnych na rynku ofert sprzedaży energii elektrycznej do gospodarstw domowych i firm o zużyciu poniżej 100 MWh rocznie;
- w porównywarce obowiązkowo znajdą się tylko oferty sprzedaży, możliwe będzie porównanie innych usług związanych ze sprzedażą energii elektrycznej świadczonych przez sprzedawców energii, sprzedawcy pod groźbą sankcji będą musieli udostępniać swoje oferty regulatorowi na potrzeby porównywarki;
- umożliwienie zawierania umów z ceną dynamiczną energii elektrycznej, z minimalną częstotliwością rozliczeń co 15 min., takie umowy będą oferować sprzedawcy, obsługujący powyżej 200 tys. odbiorców końcowych, odbiorca końcowy będzie musiał mieć licznik zdalnego odczytu;
- zdefiniowanie agregatora rynku energii oraz odbiorcy aktywnego, który ma możliwość zużywania, magazynowania lub sprzedaży wytworzonej we własnym zakresie energii elektrycznej, świadczenia usług systemowych lub usług elastyczności, jedynym warunkiem jest, żeby działalność nie stanowiła podstawowej działalności gospodarczej czy zawodowej tego odbiorcy;
- regulacje dotyczące linii bezpośredniej łączącej odbiorcę z wytwórcą energii elektrycznej, przedsiębiorcy chcący budować takie linie, nie będą musieli już występować o zgodę do prezesa URE, a jedynie złożyć zgłoszenie, po spełnieniu przesłanek bezpieczeństwa sieci, przedsiębiorca posiadający linię bezpośrednią ze źródłem zyska możliwość wprowadzenia energii elektrycznej do Krajowego Systemu Elektroenergetycznego;
- opracowywanie przez Prezesa URE wytycznych co do kierunku rozwoju sieci i realizacji inwestycji priorytetowych, które będą uwzględnione w planach rozwoju sieci, żeby zapewnić na poziomie krajowym spójny, systematyczny i skoordynowany rozwój sieci w pożądanych kierunkach;
- uprawnienie prezesa URE do ustalenia uzasadnionej stopy zwrotu z kapitału zaangażowanego w realizację zadań określonych w wytycznych, możliwość wynagradzania za realizację inwestycji priorytetowych ma być zachętą dla przedsiębiorstw energetycznych do podjęcia decyzji o ich rozpoczęciu;
- właścicielami połączeń międzysystemowych gazowych i elektroenergetycznych z sąsiednimi krajami będą mogli być tylko polscy operatorzy przesyłu energii elektrycznej lub gazu; elementy systemu przesyłowego gazu lub energii elektrycznej będą mogli budować tylko operatorzy przesyłowi;
- skorzystanie z prawa odstępstwa od zapisów dyrektywy i utrzymanie możliwości skorzystania z cen energii, zatwierdzanych przez regulatora taryfą;
- wprowadzenie mechanizmu nierynkowego ograniczenia generacji z farm wiatrowych i fotowoltaiki przez operatora systemu przesyłowego w przypadku problemów z jego zbilansowaniem, ograniczenie ma być stosowane w przypadku wykorzystywania innych dostępnych, wymienionych środków.
Redakcja INFORLEX (na podstawie komunikatu PAP)