Sejmowa komisja odrzuciła większość poprawek zgłoszonych do projektu zmiany ustawy o ocenach oddziaływania na środowisko
Sejmowa Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa 12 lipca rozpatrzyła 25 poprawek zgłoszonych 11 lipca podczas drugiego czytania ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw. Komisja negatywnie odniosła się do wniosku Lewicy, KP, i Polski 2050 o odrzucenie ustawy. Negatywnie zaopiniowała też 21 poprawek zgłoszonych głównie przez KO.
Komisja pozytywnie zaopiniowała poprawki zgłoszone przez PiS:
cztery poprawki głosowane w pakiecie uszczelniające kwestie związane z transgranicznym przemieszczaniem odpadów i ułatwiające proces związany z nakazem usunięcia nielegalnie przemieszczonych odpadów, podwyższają one też kary administracyjne związane z nielegalnym przemieszczaniem odpadów do 1 mln zł, mają też zmienić podejście do pojazdów wprowadzanych na rynek jako odpad, które przez dopuszczenie do ruchu stracą ten status, żeby tak się stało, pojazd musi zostać naprawiony, a naprawa ma być potwierdzona pozytywnym wynikiem dodatkowego badania technicznego;
poprawkę usprawniającą realizację projektów energetyki jądrowej, zgodnie z którą przepisów Kodeksu cywilnego dotyczących gwarancji nie stosuje się do umów o roboty budowlane dotyczących inwestycji w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej, zawartych między inwestorem a wykonawcą (generalnym wykonawcą), chodzi o obniżenie kosztów z tytułu wykonania umowy o roboty budowlane, w przypadku energetyki jądrowej koszty robót budowlanych mogą wynosić nawet kilkadziesiąt miliardów złotych, co przy założeniu, że gwarancja to około 3%, tworzy koszty na poziomie kilku miliardów złotych, gwarancja realnie podnosi koszty realizacji inwestycji i przekłada się na koszty energii dla odbiorców.
Projekt zmiany ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw ma usprawnić proces inwestycyjny z jednoczesnym poszanowaniem aspektów środowiskowych. Projektowane przepisy dotyczą: inwestycji liniowych takich jak drogi, inwestycji wodnych i przeciwpowodziowych oraz związanych z obronnością państwa.
Projekt zakłada:
- usprawnienie wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, wyeliminowane zostaną zbędne czynności związane z prowadzeniem dalszego postępowania w sytuacji, gdy już na wstępnym jego etapie stwierdzona zostanie niezgodność z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego do czego zobowiązany zostanie organ właściwy do wydawania decyzji środowiskowej;
- do katalogu inwestycji strategicznych dodane zostaną: linie tramwajowe i metro, inwestycje dotyczące lotnisk użytku publicznego oraz inwestycje związane z wydobywaniem kopalin i węglowodorów ze złóż, dotyczy to też obiektów szczególnie ważnych dla obronności lub bezpieczeństwa państwa, dla takich inwestycji nie będzie wymagana zgodność z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego;
- wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych odnośnie wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz przyspieszenie spraw prowadzonych przez Regionalne Dyrekcje Ochrony Środowiska;
- wdrożenie art. 2 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/92/UE z 13 grudnia 2011 r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko mówiącego, że państwo członkowskie w wyjątkowych okolicznościach może zwolnić daną inwestycję ze stosowania przepisów dyrektywy, co oznacza brak konieczności uzyskania decyzji środowiskowej, przeprowadzenie uproszczonej oceny środowiskowej na etapie decyzji inwestycyjnej, będzie to regulowane w rozporządzeniu rządu;
- zmianę przepisów specustawy drogowej, planowane jest uchylenie przepisu o utracie mocy obowiązywania tej ustawy z ostatnim dniem grudnia 2050 r.;
- zmianę ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego i ustawy o CPK w sprawie doprecyzowania zapisów dotyczących prac wstępnych, co ma na celu przyspieszenie tej inwestycji;
- bezterminowe wydłużenie obecnie 10-letnich planów zadań ochronnych dla obszarów Natura 2000, będą one podlegały przeglądowi co 6 lat i w razie potrzeby będą aktualizowane;
- przyspieszenie inwestycji przeciwpowodziowych realizowanych przez Wody Polskie.
Autopoprawka do projektu zakłada dodanie organów opiniujących w procedurze wydawania decyzji zasadniczej dla obiektów jądrowych, proponuje też podniesienie maksymalnego poziomu wydatków na sfinansowanie nowych zadań dla Państwowej Agencji Atomistyki.
Redakcja INFORLEX (na podstawie komunikatu PAP)