Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 27 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.342.2023.1.AS

Obowiązki płatnika związane z przyznawaniem nagród uczestnikom konkursu.

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 maja 2023 r. wpłynął Państwa o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika związanych z przyznawaniem nagród.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako „Wnioskodawca”, „Spółka” lub „Organizator”) jest spółką z siedzibą na terytorium Polski, wpisaną do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, (...) i działa w branży (...). Spółka podlega na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu podatkiem od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce położenia ich źródeł (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Towary Wnioskodawcy są sprzedawane m.in. w Punktach sprzedaży, których właścicielem jest kontrahent (dalej także: „Kontrahent”). Wnioskodawca planuje zawrzeć z Kontrahentem umowę, której przedmiotem będzie określenie warunków organizacji akcji (dalej akcja będzie nazywana: „Konkursem”) dla:

a)pracowników sprzedaży pracujących w Punktach sprzedaży Kontrahenta (dalej jako:

„Sprzedawcy”) – w ramach Konkursu nr 1 oraz

b)Koordynatorów ds. Zarządzania Sprzedażą u Kontrahentów (dalej: „Koordynatorzy”) –w ramach Konkursu nr 2.

Wnioskodawcę nie łączy ze Sprzedawcami ani Koordynatorami stosunek pracy, ani stosunek zlecenia. Warunki Konkursów określają regulaminy (dalej: „Regulamin”). Regulamin będzie zawierać między innymi takie elementy, jak: czas trwania konkursu, ilość i rodzaj nagród oraz zasady uczestnictwa w konkursie, jak również zasady wyłaniania laureatów.

Konkurs nr 1

Uczestnikami Konkursu są pracownicy sprzedaży w Punktach sprzedaży, którzy wyrażą chęć przystąpienia do Konkursu, zapoznają się z Regulaminem Konkursu oraz wyrażą zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych przez Organizatora w związku z uczestnictwem w Konkursie składając oświadczenie, którego wzór stanowi Załącznik do Regulaminu.

Organizatorem Konkursu jest Wnioskodawca, który zobowiązuje się m.in. do:

(...)

Celem Konkursu jest:

wzrost sprzedaży asortymentu Organizatora, wskazanego w Załączniku do Regulaminu,

wzrost prowizji od sprzedaży ww. asortymentu dla Kontrahenta.

Organizator zobowiązuje się do wypłacenia nagród pieniężnych określonej w Regulaminie liczbie Uczestników Konkursu, którzy osiągną najlepsze wyniki sprzedażowe, czyli osiągną największą prowizję netto ze sprzedaży asortymentu objętego Konkursem spośród wszystkich Uczestników Konkursu. Kryterium przyznania nagród dla Uczestników Konkursu jest wysokość prowizji netto z dokonanej w trakcie trwania Konkursu sprzedaży asortymentu, wymienionego w Załączniku do Regulaminu.

Organizator wypłaca laureatom Konkursu nagrody w formie przelewu na wskazane przez nich konta bankowe, w terminie 10 dni roboczych po otrzymaniu zatwierdzonych wyników z Biura Sprzedaży („BS”) oraz otrzymania wypełnionych i podpisanych przez laureatów oświadczeń do celów podatkowych oraz wydania nagrody.

Metodologia obliczania wysokości nagród przedstawia się następująco:

Organizator przyznaje laureatowi Konkursu dodatkową nagrodę na pokrycie kosztów podatku obliczonego zgodnie z przepisami art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Warunkiem wypłaty nagrody jest przekazanie Organizatorowi przez laureata Konkursu oświadczenia. Organizator wypłaci laureatom Konkursu nagrody w formie przelewu na wskazane przez nich konta bankowe, w terminie 10 dni roboczych po otrzymaniu zatwierdzonych wyników z BS oraz otrzymaniu wypełnionych i podpisanych przez laureatów oświadczeń.

Konkurs nr 2

Uczestnikami Konkursu są Koordynatorzy, którzy wyrażą chęć przystąpienia do Konkursu, zapoznają się z Regulaminem Konkursu oraz wyrażą zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych przez Organizatora w związku z uczestnictwem w Konkursie składając oświadczenie, którego wzór stanowi Załącznik do Regulaminu.

Organizatorem Konkursu jest Wnioskodawca, który zobowiązuje się m.in. do:

(...)

Celem Konkursu jest:

wzrost sprzedaży asortymentu Organizatora, wskazanego w Załączniku do Regulaminu,

wzrost prowizji od sprzedaży ww. asortymentu dla Kontrahenta.

Kryterium przyznania nagród dla Uczestników Konkursu jest wartość procentowa prowizji netto z dokonanej w trakcie trwania Konkursu sprzedaży asortymentu, wymienionego w Załączniku do Regulaminu, (...).

Metodologię obliczania wysokości nagród przedstawia Załącznik do Regulaminu.

Organizator wypłaca laureatom Konkursu nagrody w formie przelewu na wskazane przez nich konta bankowe, w terminie 10 dni roboczych po otrzymaniu zatwierdzonych wyników z Biura Sprzedaży oraz otrzymania wypełnionych i podpisanych przez laureatów oświadczeń do celów podatkowych oraz wydania nagrody.

Organizator przyznaje laureatowi Konkursu dodatkową nagrodę na pokrycie kosztów podatku obliczonego zgodnie z przepisami art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Płatnikiem podatku, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, jest Organizator.

Pytania

1.Czy nagrody otrzymywane przez Sprzedawców w opisanych powyżej okolicznościach stanowią przychód z innych źródeł opodatkowany 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, a w konsekwencji Spółka dokonując wypłat (świadczeń) lub stawiając do dyspozycji Sprzedawców pieniądze lub wartości pieniężne z tytułu takich nagród będzie zobowiązana do pobrania tego 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o PIT?

2.Czy nagrody otrzymywane przez Koordynatorów w opisanych powyżej okolicznościach stanowią przychód z innych źródeł opodatkowany 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, a w konsekwencji Spółka dokonując wypłat (świadczeń) lub stawiając do dyspozycji Koordynatorów pieniądze lub wartości pieniężne z tytułu takich nagród będzie zobowiązana do pobrania tego 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o PIT?

Państwa stanowisko w sprawie

1.Nagrody otrzymywane przez Sprzedawców w opisanych powyżej okolicznościach stanowią przychód z innych źródeł opodatkowany 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, a w konsekwencji Spółka dokonując wypłat (świadczeń) lub stawiając do dyspozycji Sprzedawców pieniądze lub wartości pieniężne z tytułu takich nagród będzie zobowiązana do pobrania tego 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o PIT.

2.Nagrody otrzymywane przez Koordynatorów w opisanych powyżej okolicznościach stanowią przychód z innych źródeł opodatkowany 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, a w konsekwencji Spółka dokonując wypłat (świadczeń) lub stawiając do dyspozycji Koordynatorów pieniądze lub wartości pieniężne z tytułu takich nagród będzie zobowiązana do pobrania tego 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o PIT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

W art. 10 ust. 1 ustawy o PIT zawarto katalog źródeł przychodów, który obejmuje m.in. przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy (pkt 1), pozarolniczej działalności gospodarczej (pkt 3) oraz przychody z innych źródeł (pkt 9).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Natomiast za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Z kolei stosownie do treści art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Jednocześnie, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Z powyższych przepisów wynika, że nieodpłatne świadczenia obejmujące wygrane w konkursach mogą być - co do zasady - kwalifikowane do przychodów ze stosunku pracy bądź do przychodów z innych źródeł, w zależności od podstawy prawnej świadczenia i jego faktycznego związku z danym źródłem przychodów.

Zgodnie z Uniwersalnym Słownikiem Języka Polskiego pod redakcją S. Dubisza (PWN, Warszawa 2003 r., tom 2 str. 210), „konkurs” to przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami. Konkurs to „impreza, która ma na celu\ wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegająca często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś” (Słownik Wyrazów Obcych, Wydawnictwo Europa).

Zarówno z orzecznictwa sądów administracyjnych (np. z wyroku NSA z 22 marca 2017 r. sygn. akt II FSK 394/15), jak i interpretacji Dyrektora KIS (np. z interpretacji nr 0113-KDIPT2-3.4011.1107.2021.1.SJ z 1 marca 2022 r., czy nr 0114-KDIP3-1.4011.495.2018.2.EC z 14 listopada 2018 r.) wynika, że aby uznać dane wydarzenie za „konkurs” musi ono spełniać następujące warunki:

zostało ogłoszone, wraz z regulaminem określającym m.in. organizatora i uczestników, zasady rywalizacji i wyboru zwycięzców oraz nagrody;

jego uczestnicy podejmują określone regulaminem działania, zawierające w sobie element rywalizacji (współzawodnictwa); oraz

jego zwieńczeniem, będącego wynikiem współzawodnictwa uczestników, jest ogłoszenie wyników i rozdanie nagród.

Konkurs jest zatem przedsięwzięciem, podczas którego uczestnicy rywalizują między sobą, konkurs prowadzi do wyłonienia najlepszych wykonawców w danej dziedzinie. Wykonawcy ci wybierani są na podstawie określonych wcześniej kryteriów. W wyniku udziału w konkursie wyeliminowani zostają słabsi w określonej dziedzinie wykonawcy, natomiast ci najlepsi zostają nagrodzeni.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji z 8 czerwca 2018 r. nr 0114-KDIP3-2.4011.240.2018.1.AK wskazał, że: „Z definicji tych wynika, że jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców”.

Należy także zwrócić uwagę na stanowisko wyrażane w orzeczeniach Naczelnego Sądu Administracyjnego, np. w wyroku z 20 stycznia 2015 r., sygn. II FSK 232/13 oraz z 1 grudnia 2015 r., sygn. II FSK 2075/13. Ww. wyroki zostały wydane w odniesieniu do akcji promocyjnych skierowanych do osób fizycznych odpowiedzialnych za sprzedaż produktów podmiotu organizującego takie akcje, mających na celu zwiększenie sprzedaży tych produktów, ale jednocześnie spełniających formalne przesłanki konkursu. W konsekwencji Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że przychód z nagród wydanych w takich akcjach stanowi przychód z innych źródeł podlegający opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

W ocenie Wnioskodawcy wydarzenia przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego spełniają wszystkie powyższe warunki, ponieważ:

1)będą ogłoszone i będzie im towarzyszyć regulamin, który określa, kto jest organizatorem, kto może brać udział w danym wydarzeniu, jakie są zasady wyboru zwycięzców oraz nagrody;

2)uczestnicy podejmują określone regulaminem czynności, które zawierają w sobie element rywalizacji (współzawodnictwa);

3)zwycięzcy otrzymują nagrody, które są również określone regulaminem.

W konsekwencji omawiane wydarzenia są „konkursami” w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, wobec czego wygrane w nich podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10%, a Wnioskodawca jest płatnikiem podatku od wypłacanych nagród.

Należy zwrócić uwagę, że stanowisko Wnioskodawcy jest zgodne ze stanowiskiem organów podatkowych, wyrażonych np. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji

Skarbowej z dnia 21.04.2022 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.115.2018.10.SJ, w której wskazano, że: „Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, że podmiotem dokonującym wydania nagród osobom fizycznym - Sprzedawcom biorącym udział w konkursie jest Spółka. Na Spółce będzie ciążył obowiązek płatnika określony w powyższej regulacji. Podmiotem, który ponosi i będzie ponosił ekonomiczny (finansowy) ciężar nagród jest Spółka (Wnioskodawca). W konsekwencji na Wnioskodawcy będą ciążyły obowiązki płatnika, o których mowa w powołanym powyżej art. 30 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem Wnioskodawca będzie działał jako podmiot zlecający, ponoszący ekonomiczny (finansowy) ciężar organizacji Konkursu oraz wypłaty nagród w stosunku do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, tj. Sprzedawców pracowników kontrahentów Wnioskodawcy biorących udział w konkursach”.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy organizowana przez Organizatora akcja spełnia powyższe warunki i może zostać uznana za konkurs, a tym samym Organizator pełni funkcje płatnika w odniesieniu do wydawanych nagród.

W tym zakresie co do zasady zastosowanie znajduje art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, zgodnie z którym podmiot przekazujący nagrodę (Wnioskodawca) jest zobowiązany pobrać zryczałtowany 10% podatek dochodowy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisówOrdynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 11 ust. 2 ww. ustawy:

Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Zgodnie z art. 11 ust. 2a cytowanej ustawy:

Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu;

3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4)w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Na mocy art. 11 ust. 2b cytowanej ustawy:

Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Z ogólnej definicji przychodów zawartej w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Ponieważ za przychody należy uznać każdą formę przysporzenia majątkowego – zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika – to wskazać należy, że dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie rozumie się te wszystkie zdarzenia prawne lub gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie w majątku podatnika mające konkretny wymiar finansowy. Zatem do przychodu należy zaliczyć każdy rodzaj świadczenia, które dana osoba (podatnik) otrzymuje kosztem majątku innej osoby.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1:

pkt 1 – stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;

pkt 3 – pozarolnicza działalność gospodarcza;

pkt 9 – inne źródła.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy rozumiane są przez ustawodawcę szeroko. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika (pracownika) powstaniem przysporzenia majątkowego, uzyskane bezpośrednio lub pośrednio od pracodawcy i mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Z kolei na mocy art. 20 ust. 1 tej ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 tej ustawy. W związku z tym świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje dwa „tryby” zapłaty/poboru podatku:

tzw. samoobliczenie (samowymiar) i zapłatę podatku przez podatnika;

obliczenie i pobór podatku przez płatnika.

Zasadą jest, że obowiązek prawidłowego ustalenia podstawy opodatkowania, obliczenia i zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych ciąży na podatnikach. Obowiązek poboru podatku przez płatnika dotyczy natomiast wyłącznie przypadków określonych w ustawie (art. 31, 32, 33, 34, 35, 41 i 42e).

Ustawodawca ustanowił obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych poprzez:

określenie rodzaju podmiotu, który dokonuje wypłaty (realizacji) świadczeń na rzecz podatników – przy czym ustawodawca określa rodzaj podmiotu poprzez wskazanie jego formy organizacyjnej, jego statusu bądź roli, jaką podmiot ten pełni w relacji z podatnikiem oraz

określenie kategorii przychodów (dochodów), w odniesieniu do których na ww. podmiotach ciążą obowiązki płatnika podatku.

I tak, wymienione przepisy nakładają obowiązki płatnika m.in. na:

osoby prawne, zwane „zakładami pracy” – w odniesieniu do uzyskiwanych od tych zakładów pracy przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy (art. 31 ustawy – do 31 grudnia 2022 r., art. 32 ustawy od 1 stycznia 2023 r.);

osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej – w odniesieniu do dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21 (art. 41 ust. 4 ustawy).

Ustawa nie przewiduje natomiast obowiązków płatnika w przypadku wypłat należności z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej na rzecz podatnika, który ma miejsce zamieszkania w Polsce. W odniesieniu do takich przychodów podatnik ma obowiązek samoobliczenia podatku.

Ustawodawca uregulował również sytuacje, w których podmioty, które wypłacają należności lub realizują świadczenia na rzecz podatników:

nie mają obowiązku obliczenia i poboru podatku jako płatnicy, ale

mają obowiązki o charakterze informacyjnym.

Przykładowo, zgodnie z art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Obowiązki płatnika określone w art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powstają natomiast m.in. w sytuacji wypłaty wygranych w konkursach, o której mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy. Zgodnie z tym przepisem:

Od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Ustalając ciążące na Państwu obowiązki płatnika/informacyjne związane z przyznawaniem nagród w pierwszej kolejności zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć „konkurs” oraz „nagroda”. Wobec czego – w celu ich określenia – uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej.

Według definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.), konkurs to „impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnionych nagrodami”. Natomiast definicja zawarta w Uniwersalnym Słowniku Języka Polskiego (pod red. S. Dubisza, PWN Warszawa 2003 r.) określa konkurs jako „przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami”. Według Słownika Wyrazów Obcych (wyd. Europa) konkurs to „impreza, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegająca często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś”. Natomiast z Domowego Popularnego Słownika Języka Polskiego (pod red. B. Dunaja, wyd. Cykada) wynika, iż konkurs to „zorganizowana impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród”. Natomiast „nagroda” to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach itp.

Z definicji tych wynika, że jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym – jak element współzawodnictwa – jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

We wniosku wskazujecie Państwo, że jesteście spółką działającą w branży (...). Państwa towary są sprzedawane m.in. w punktach sprzedaży, których właścicielem jest Kontrahent. Nie łączy Państwa ze Sprzedawcami ani Koordynatorami stosunek pracy, ani stosunek zlecenia. Celem organizowanych przez Państwo „Konkursów” jest wzrost sprzedaży Państwa asortymentu i wzrost prowizji od sprzedaży ww. asortymentu dla Kontrahenta.

Trudno jest jednak doszukać się w takim działaniu pierwiastka rywalizacji i współzawodnictwa – jak przy typowych konkursach z nagrodami. Trudno określić jakie uczestnicy „konkursu” powinni podjąć działania, które z samej natury konkursu powinny zawierać w sobie element rywalizacji. Bez „rywalizacji” nie możemy bowiem dookreślić pojęcia „konkurs”. W Słowniku Języka Polskiego pod zwrotem „rywalizować” wskazuje się, że oznacza to: „ubiegać się o pierwszeństwo, o wygraną, o zdobycie czegoś; współzawodniczyć; konkurować z kimś” (zob. Słownik Języka Polskiego, M. Szymczak (red.), Warszawa 1989 r., tom III, s. 155.). Organizowane przez Państwa przedsięwzięcia nie przewidują obiektywnych kryteriów dla wyłonienia najlepszego uczestnika. Wynik organizowanych przez Państwa przedsięwzięć nie ma ścisłego związku z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji.

Analiza „charakteru” organizowanych przez Państwa „Konkursów” prowadzi natomiast do wniosku, że przedsięwzięcia te są w istocie działaniem motywacyjnym skierowanym do uczestników w celu zwiększenia sprzedaży. Sami we wniosku wskazujecie Państwo, że celem konkursów jest wzrost sprzedaży Państwa asortymentu.

Owszem, uczestnicy będą dążyć do osiągnięcia jak najlepszych rezultatów, by spełnić zamierzony przez Państwa cel – zwiększenie sprzedaży – by w ten sposób zrealizować zamierzoną przez Państwo strategię biznesową. Motywem działania dla uczestników będzie natomiast możliwość uzyskania dodatkowej gratyfikacji, tj. dodatkowego wynagrodzenia – nagrody (premii). Nie będzie to jednak nagroda w konkursie, o której mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, która dodatkowo opodatkowana jest niższym zryczałtowanym 10% podatkiem. Zatem błędnie ocenili Państwo charakter organizowanych przez Państwa przedsięwzięć nazwanych „Konkursami” i wypłacanych nagród w kontekście tego przepisu, a w efekcie – nieprawidłowo ocenili problem swoich obowiązków w związku z wypłatą nagród w odniesieniu do osób, do których są kierowane (uczestników). Jeszcze raz podkreślić należy, że samo nazwanie organizowanego przez Państwa przedsięwzięcia konkursem, czy też spełnienie pozostałych warunków formalnych, jak np. stworzenie regulaminu i przyznanie nagród, nie spowoduje zmiany kwalifikacji otrzymywanych przez uczestników świadczeń.

W naszej ocenie przyznawanie uczestnikom nagród – w opisanych przez Państwa warunkach – stanowi w istocie dodatkowe wynagrodzenie, premię za zwiększenie sprzedaży. To nic innego jak przyjęty przez Państwa sposób na stymulowanie i kształtowanie zachowań uczestników zgodnie z przyjętymi przez Państwa celami. Organizowane przez Państwa przedsięwzięcia ukierunkowane są w głównej mierze na zmotywowanie uczestników do zwiększenia sprzedaży Państwa asortymentu. Narzędziem w Państwa firmie do osiągnięcia tego celu jest nagradzanie wybranych uczestników, które przyjmuje formę nagrody pieniężnej. Osoby te wyłaniane są na podstawie stworzonego przez Państwa regulaminu.

Motywowanie – jako element zarządzania – polega na takim wykorzystywaniu mechanizmów motywacji, by zapewniały m.in. zaangażowanie osób na rzecz sukcesu organizacji. Polega na wpływaniu na postawy i zachowania za pośrednictwem określonych bodźców. Działania motywacyjne to zaplanowane motywowanie odbiorców przedsięwzięcia do zrealizowania założonego celu (np. wzrost sprzedaży danego produktu, usługi, jakości) poprzez oferowanie w zamian pożądanych korzyści.

Niewątpliwie więc działaniami takimi są organizowane przez Państwa przedsięwzięcia, których celem jest i będzie zwiększenie sprzedaży. Nagrody przekazywane w ramach organizowanych przez Państwo przedsięwzięć są i będą stanowiły więc dla uczestników dodatkową gratyfikację (premię/nagrodę) za realizację wyznaczonych przez Państwa celów.

Z powyższych względów organizowane przez Państwa przedsięwzięcia nie stanowią konkursów, a nagrody dla uczestników nie mają charakteru nagród w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wobec tego, przy wypłacie tych należności nie mają Państwo obowiązków płatnika podatku, o których mowa w art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 i 2 w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. Tym samym uniemożliwia to zastosowanie przez Państwa do przyznawanych nagród 10% zryczałtowanego podatku dochodowego.

W stosunku uczestników - osób, z którymi nie łączy Państwa żadna umowa – nie będą mieli Państwo obowiązku obliczenia i poboru podatku jako płatnik. Będą na Państwu ciążyły obowiązki o charakterze informacyjnym. Uzyskane przez te osoby przychody z tytułu nagród w organizowanych przez Państwa przedsięwzięciach należy kwalifikować do przychodów z innych źródeł w myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zastosowanie znajdzie tu cytowany art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Podane przez Państwa interpretacje indywidualne i wyroki sądów administracyjnych dotyczą indywidualnych spraw odrębnych podmiotów. Niemniej jednak w toku rozważań nad sposobem rozstrzygnięcia Państwa wniosku miałem na względzie także prezentowane w nich stanowiska i argumenty.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00