Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok NSA z dnia 22 marca 2017 r., sygn. II FSK 394/15

Podatek dochodowy od osób fizycznych

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Andrzej Jagiełło (sprawozdawca), Sędziowie: NSA Krzysztof Winiarski, WSA del. Wojciech Stachurski, Protokolant Szymon Mackiewicz, po rozpoznaniu w dniu 22 marca 2017 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej L. S.A. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 października 2014 r. sygn. akt III SA/Wa 1115/14 w sprawie ze skargi L. S.A. z siedzibą w W. na interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie działającego z upoważnienia Ministra Finansów (obecnie: Szefa Krajowej Administracji Skarbowej) z dnia 9 grudnia 2013 r. nr IPPB2/415/676/13-2/MG w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od L. S.A. z siedzibą w W. na rzecz Szefa Krajowej Administracji Skarbowej kwotę 180 (sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

1.1 Wyrokiem z dnia 15 października 2014 r., sygn. akt III SA/Wa 1115/14, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę L. S.A. z siedzibą w W. (dalej: Skarżąca, Spółka) na interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, działającego z upoważnienia Ministra Finansów, z dnia 9 grudnia 2013 r.

1.2 Przedstawiając stan faktyczny sprawy Sąd pierwszej instancji stwierdził, że Skarżąca wystąpiła z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika. We wniosku przedstawiła następujące zdarzenie przyszłe: jako klub piłkarski prowadzi dwie seniorskie drużyny piłki nożnej oraz kilka drużyn juniorskich. Każda z drużyn prowadzona jest przez określony kilkuosobowy sztab szkoleniowy (Sztab Szkoleniowy). Członkowie Sztabów Szkoleniowych drużyn seniorskich współpracują ze Spółką na podstawie umowy o pracę lub na podstawie innych stosunków cywilnoprawnych, otrzymując z tego tytułu określone wynagrodzenie. Natomiast członkowie Sztabów Szkoleniowych drużyn juniorskich współpracują z innym podmiotem, z którym Spółka zawarła umowę na szkolenie młodych zawodników będących zawodnikami Spółki (Podmiot Szkolący). Sztaby Szkoleniowe wraz z drużynami uczestniczą i będą uczestniczyć we współzawodnictwie sportowym w ramach określonych rozgrywek piłki nożnej, w których Spółka uczestniczy jako klub piłkarski. W celu wyłonienia najlepszego Sztabu Szkoleniowego Spółka chce prowadzić działania skłaniające sztaby drużyn seniorskich do rywalizacji pomiędzy sobą (dalej: Program). Spółka rozważa prowadzenie analogicznych działań (Programu) również dla Sztabów Szkoleniowych drużyn juniorskich, które rywalizowałyby między sobą (a których członkowie współpracują na podstawie odpowiednich umów z Podmiotem Szkolącym). Niezależnie od powyższego, zamiarem Spółki jest jednoczesne prowadzenie działań skłaniających do rywalizacji, współzawodnictwa zawodników drużyn prowadzonych przez Sztaby Szkoleniowe, w celu wyłonienia i nagrodzenia na podstawie obiektywnych kryteriów, najskuteczniejszych/mających największy wkład w sukces drużyny zawodników. Program, który Spółka chce prowadzić dla Sztabów Szkoleniowych, byłby prowadzony w oparciu o regulamin, zatwierdzony i ogłoszony przez zarząd Spółki. W regulaminie zostałyby określone zasady i reguły planowanych działań oraz mechanizm wyłaniania zwycięzców (najlepszego sztabu ), rodzaj, charakter i wysokość przyznawanych nagród (sposób ich rozdysponowania między członków zwycięskiego Sztabu), a także nazwa Programu, organizator i jego uczestnicy. Spółka planuje by wyłanianie zwycięzcy Programu odbywało się w oparciu o określone w regulaminie obiektywne kryterium, którym byłoby zdobycie przez drużynę prowadzoną przez Sztab Szkoleniowy przynajmniej jednego ze wskazanych w regulaminie tytułów, tj. np. zdobycie Pucharu Polski lub zwycięstwo w rozgrywkach piłkarskich, w których udział bierze drużyna prowadzona przez dany Sztab lub awans do fazy grupowej rozgrywek Ligi Mistrzów lub awans do fazy grupowej rozgrywek Ligi Europa. Zwycięzcą Programu zostałby ten Sztab Szkoleniowy, który zdobędzie przynajmniej jeden tytuł wskazany powyżej (lub inny wskazany w regulaminie). Zamiarem Spółki jest ustanowienie w ramach Programu dla zwycięskich Sztabów Szkoleniowych nagród pieniężnych, które będą wypłacane członkom zwycięskiego Sztabu. W sytuacji gdy zwycięski Sztab zdobędzie więcej niż jeden wskazany tytuł, to wysokość jego nagrody będzie modyfikowana (na warunkach określonych w regulaminie), uwzględniając osiągnięte kolejne tytuły. Biorąc pod uwagę kryteria planowanego Programu możliwa jest sytuacja, że żaden ze Sztabów Szkoleniowych nie zostanie zwycięzcą, jak również możliwa jest sytuacja, w której każdy Sztab zostanie zwycięzcą w wyniku spełnienia obiektywnych kryteriów pozwalających na zdobycie nagrody. Spółka wskazując, że jej zamiarem jest ustanowienie nagród pieniężnych dla Sztabów Szkoleniowych (ich członków) wyjaśniła, że rozważa dwa warianty rozdysponowania kwoty nagrody wynikającej z regulaminu Programu przypadającej zwycięskiemu Sztabowi Szkoleniowemu na rzecz jego członków. Pierwszy z nich (Wariant I) zakłada ustanowienie przez Spółkę eksperckiego jury, które w wyniku obserwacji Sztabów Szkoleniowych w trakcie trwania Programu, po wyłonieniu zwycięskiego Sztabu, dokonałoby rozdzielenia nagrody przyznanej w Programie pomiędzy jego członków, uwzględniając rolę danego członka w Sztabie Szkoleniowym i wkład w osiągnięcie sukcesu jakim będzie zwycięstwo w Programie. Tym samym wysokość nagrody przypadającej na zwycięski Sztab Szkoleniowy będzie wynikać z regulaminu Programu, a eksperckie jury dokonałoby jedynie technicznej czynności rozdysponowania nagrody pomiędzy jego członków. Drugi wariant (Wariant II) zakłada, że członkowie zwycięskiego Sztabu Szkoleniowego dokonają indywidualnego podziału między sobą przysługującej nagrody. Jednocześnie zwycięski Sztab Szkoleniowy zostanie zobligowany do poinformowania Spółki o dokonanym podziale i kwotach wynikających z podziału przysługujących poszczególnym członkom, w celu umożliwienia Spółce zarówno wydania w odpowiedniej wysokości nagrody członkom, jak również wypełnienia ciążących na Spółce obowiązków płatnika podatku dochodowego. Nagroda byłaby przyznana za osiągnięcie przynajmniej jednego z celów wskazanych w regulaminie Programu. Każdy członek Sztabu w oparciu o postanowienia regulaminu będzie wiedział co stanowi dla niego kryterium pozwalające zostać członkiem najlepszego Sztabu w Programie i otrzymać określoną w nim nagrodę i jaka - w przypadku spełnienia kryterium - będzie nagroda przypadająca na zwycięski Sztab. Nagrody przyznawane będą w przypadku zaistnienia konkretnych sytuacji, tj. spełnienia obiektywnych kryteriów przewidzianych w regulaminie Programu umożliwiających zwycięstwo, a zobowiązanie do ich wypłaty przez Spółkę na rzecz członków danego Sztabu Szkoleniowego nie będzie wynikać z umów łączących członków Sztabów ze Spółką (lub Podmiotem Szkolącym), gdyż jego źródłem będzie jedynie regulamin Programu. Program, a w konsekwencji przewidziane w jego regulaminie zobowiązanie do wypłaty nagród bazuje od strony cywilistycznej na instytucji przewidzianej w art. 919 - 921 Kodeksu cywilnego. Podsumowując Spółka zauważyła, że otrzymanie przez Sztab Szkoleniowy nagrody w ramach Programu i jej wysokość będą uzależnione jedynie od spełnienia obiektywnych kryteriów Programu. Program będzie zawierać - określone w regulaminie - obiektywne kryteria wyłaniania zwycięzcy, jak również jednoznacznie określone nagrody pieniężne przypadające na zwycięski Sztab Szkoleniowy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00