Artykuł
Jak wdrożyć pracę zdalną w samorządach
Od 7 kwietnia 2023 r. zaczną obowiązywać przepisy o pracy zdalnej i okazjonalnej pracy zdalnej. Decydując się na tę formę pracy w instytucjach samorządowych, warto zadbać o uregulowanie procedury wypowiedzenia porozumienia o pracy zdalnej z przedstawicielami pracowników oraz poznać zasady powrotu pracownika zdalnego do pracy stacjonarnej.
Praca zdalna w instytucjach samorządowych jest trudna do wdrożenia. Pomimo rosnącej popularności ePUAP urzędy nadal większość spraw załatwiają na podstawie papierowych wniosków petentów, którzy oczekują możliwości kontaktu z urzędnikiem i porady, jak załatwić daną sprawę. Problemem są też zabezpieczenia poufności dokumentów udostępnianych pracownikom pracującym zdalnie w domu oraz ich współpraca z pracownikami stacjonarnymi. Możliwość wykonywania pracy z domu jest ponadto traktowana powszechnie jako bonus pracowniczy, rekompensujący w części niewysokie pensje pracowników w samorządach.
Wypowiedzenie porozumienia o pracę zdalną
Zasady wykonywania pracy zdalnej określa się m.in. w porozumieniu między pracodawcą i związkami zawodowymi lub w regulaminie. Materię, którą mają regulować te dokumenty, określa art. 67 § 1 Kodeksu pracy (dalej: k.p.). Przepis tworzy tu katalog otwarty, gdyż zawiera zwrot „w szczególności” – i wymienia m.in.:
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right