Od czerwca ruszy System Obsługi Postępowań Administracyjnych w Budownictwie to kolejny krok w cyfryzacji procesu budowlanego
Ministerstwo Rozwoju i Technologii poinformowało o kolejnym kroku milowym w cyfryzacji procesu budowlanego. Już teraz książkę obiektu budowlanego oraz dziennik budowy można założyć i prowadzić online. Od czerwca ruszy System Obsługi Postępowań Administracyjnych w Budownictwie jest to kolejny etap cyfryzacji procesu budowlanego.
W ocenie MRiT, połączenie narzędzi cyfrowych podnosi produktywność pracy na budowie i przyśpiesza finalny efekt tej pracy, a przy tym zmniejsza koszty. W związku z tym resort wychodzi naprzeciw oczekiwaniom obywateli i branży budowlanej, projektując proste rozwiązania i udostępniając je bezpłatnie.
Książka obiektu budowlanego w wersji elektronicznej (c-KOB):
- od 1 stycznia działa już system c-KOB, który gromadzi i pozwala udostępniać kompleksowe dane o nieruchomości, aplikacja nie wymaga specjalistycznego sprzętu czy oprogramowania, wystarczy komputer i przeglądarka internetowa, dostępna jest też bezpłatna wersja mobilna na smartfony, od 2027 r. możliwość stosowania elektronicznej książki zostanie zastąpiona obowiązkiem;
- dla właścicieli i zarządców nieruchomości C-KOB to pełna kontrola nad aktualnością przeglądów, funkcja powiadamiania o zbliżających się kontrolach i przeglądach okresowych, szybki i bezpośredni dostęp do dokumentów z dowolnego miejsca, łatwa edycja danych, automatyczne przekazywanie wymaganych dokumentów organom, niwelowanie ryzyka pracy w obiektach bez aktualnych przeglądów oraz kosztów związanych z użytkowaniem takich obiektów, zmniejszenie ryzyka wystąpienia katastrofy budowlanej;
- Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego jest aplikacją, w której każdy właściciel lub zarządca dokonuje wpisów w zakresie:
- informacji o obiekcie budowlanym,
- informacji o właścicielach i zarządcach obiektu budowlanego,
- informacji o przeprowadzanych kontrolach,
- ekspertyz i opinii technicznych dotyczących obiektu budowlanego,
- robót budowlanych związanych z obiektem budowlanym po oddaniu do użytkowania,
- katastrofy budowlanej,
- decyzji, postanowień, zaświadczeń i innych dokumentów wydanych przez organy administracji publicznej dotyczących obiektu budowlanego.
Elektroniczny Dziennik Budowy (EDB):
- od 27 stycznia w wersji on-line działa też dziennik dudowy, stosowanie wyłącznie elektronicznej wersji dziennika będzie obowiązkowe od 2030 r., aplikacja jest prosta w obsłudze i zawsze dostępna, nie wymaga specjalistycznego sprzętu i stałego dostępu do Internetu, ponadto jest do pobrania za darmo;
- dziennik budowy zakładany jest przez inwestora po otrzymaniu pozwolenia na budowę, powstał dla niego system EDB, inwestor, po uwierzytelnieniu przez usługę węzła krajowego i założeniu konta, w systemie może wystąpić do organu administracji architektoniczno-budowlanej o wydanie dziennika budowy;
- po otrzymaniu dziennika można dodać pozostałych uczestników procesu budowlanego w systemie, są nimi kierownik budowy, projektant, inspektor nadzoru inwestorskiego i upoważniony przedstawiciel inwestora, od tego momentu mają oni dostęp do elektronicznego dziennika budowy, tzn. mogą dokonywać w nim wpisów, w szczególności dotyczy to kierownika budowy, który posiada dodatkowe uprawniania i jest tak naprawdę osobą prowadzącą w imieniu inwestora elektroniczny dziennik, to pod kątem kierownika budowy została przygotowana prosta w obsłudze i ergonomiczna, mobilna wersja systemu EDB;
- EDB to bardzo bezpieczny system, daje pełną kontrolę nad przebiegiem całego procesu budowlanego, gromadzi wszystkie istotne zdarzenia i informacje o przebiegu robót budowlanych.
System Obsługi Postępowań Administracyjnych w Budownictwie (SOPAB):
- kolejnym etapem cyfryzacji w budownictwie będą wrota do wszystkich systemów, które są wdrażane – SOPAB, system będzie centralną platformą wymiany danych w obszarze budownictwa, uruchomienie Systemu planowane jest na koniec czerwca 2023 r., projekt to nie tylko budowa narzędzia informatycznego, w ramach tej inicjatywy urzędy otrzymają dodatkowo sprzęt informatyczny i kompleksowe szkolenia oraz wsparcie;
- SOPAB to nowy i uproszczony standard obsługi obywateli i pracy urzędników zaangażowanych w proces inwestycyjny, główne funkcjonalności systemu w jego I wersji obejmą:
- gromadzenie i udostępnianie urzędnikom informacji potrzebnych do wydawania decyzji,
- tworzenie historii sprawy i wymiana między organami,
- automatyczne generowanie raportów GUS i GUNB,
- prosty w obsłudze interfejs dopasowany do spraw z obszaru budownictwa,
- gotowe wzory pism,
- połączenie z innymi programami i systemami takimi jak EZD, RWDZ, e-Budownictwo,
- publiczne udostępnianie informacji o prowadzonych postępowaniach;
- zakładanym efektem jest usprawnienie i ujednolicenie postępowań organów administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego, oszczędność czasu dla Inwestorów oraz wdrożenie pełnej cyfryzacji w skali całego kraju.
Poprzednie etapy transformacji cyfrowej budownictwa:
- w 2020 r. uruchomiony został I etap cyfryzacji procedur budowlanych, było nim udostępnienie serwisu e-Budownictwo, który jest oficjalną, rządową aplikacją dla inwestora do składania wniosków w procesie budowlanym;
- od lipca 2021 r. inwestor może już złożyć online wniosek o pozwolenie na budowę i zgłoszenie z projektem budowlanym w postaci elektronicznej, a na platformie zamieszczane są kolejne formularze, obecnie jest ich 26, a do najpopularniejszych należą wniosek o pozwolenie na budowę (PB-1) i zgłoszenie robót budowlanych (PB-2);
- od sierpnia 2022 r. działa nowy Centralny Rejestr osób posiadających Uprawnienia Budowlane oraz rejestr ukaranych z tytułu odpowiedzialności zawodowej w budownictwie (e-CRUB), użytkownicy mogą w łatwy sposób sprawdzić kwalifikacje i uprawnienia inżyniera oraz projektanta, tak inwestorzy jak i urzędnicy.
Redakcja INFORLEX (na podstawie komunikatu PAP)