Sejmowa Komisja pozytywnie zaopiniowała pięć poprawek do projektu ustawy o realizacji inwestycji dotyczących elektrowni jądrowych
Sejmowa Komisja do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych pozytywnie zaopiniowała część poprawek do projektu ustawy o zmianie ustawy o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących i niektórych innych ustaw. Z siedmiu zgłoszonych do projektu poprawek, komisja pozytywnie zaopiniowała pięć, a odrzuciła dwie.
Komisja poparła poprawki wskazujące, że:
- warunkiem wydania decyzji o lokalizacji inwestycji dotyczącej budowy obiektu energetyki jądrowej jest uprzednie uzyskanie i przedłożenie przez wnioskodawcę decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji;
- decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji może być przedłożona w trakcie trwania postępowania o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji;
- Rada Ministrów określi w rozporządzeniu zakres informacji i danych niezbędnych do wykonywania przez inwestora zadań związanych z realizacją inwestycji polegającej na budowie obiektu energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących, przykładowo: listę rejestrów, ewidencji, wykazów i archiwów, z których są udostępniane informacje i dane, wykaz podmiotów je prowadzących oraz tryb udostępniania.
Negatywnie zaopiniowano poprawkę zobowiązującą pełnomocnika rządu do spraw strategicznej infrastruktury energetycznej do corocznego przedstawiania Sejmowi w terminie do 30 marca sprawozdania za ubiegły rok kalendarzowy z realizacji inwestycji w zakresie elektrowni jądrowej. Przedstawiciele rządu wyjaśniali, że nie musi to być ujęte w ustawie, gdyż są inne instrumenty, w ramach których będą udzielane informacje na ten temat Sejmowi.
Projekt ustawy o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej przewiduje:
- rozszerzenie katalogu inwestycji towarzyszących budowie elektrowni jądrowych, w szczególności o inwestycje niezbędne do prowadzenia badań środowiskowych i lokalizacyjnych na potrzeby budowy samej elektrowni oraz infrastruktury towarzyszącej;
- decyzja zasadnicza będzie wydawana na początkowym etapie całego procesu, przed decyzją o ustaleniu lokalizacji inwestycji;
- decyzja o wskazaniu lokalizacji inwestycji oraz zezwolenia na wejście na teren nieruchomości ma zostać rozszerzona o pomiary, badania lub inne prace, które są niezbędne do sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko;
- nabywca lub zbywca nieruchomości objętej decyzją o wskazaniu lokalizacji inwestycji zobowiązani będą do zgłoszenia właściwemu wojewodzie danych nowego właściciela, brak zgłoszenia i prowadzenie postępowania bez udziału nowego właściciela nie będzie stanowiło podstawy do wznowienia postępowania lub stwierdzenia nieważności;
- organy administracji publicznej na uzasadniony wniosek inwestora będą udostępniać nieodpłatnie informacje i dane do wykorzystania w związku z wykonywaniem zadań związanych z obiektami energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących, co pozwoli na redukcję kosztów oraz usprawnienie procesu przygotowania i realizacji przedsięwzięcia;
- możliwość tymczasowej eksploatacji obiektu jądrowego po uzyskaniu zezwolenia na rozruch, do czasu wydania zezwolenia na eksploatację obiektu jądrowego, jednak nie dłużej niż przez czas określony w zezwoleniu na rozruch, eksploatacja będzie mogła być prowadzona na podstawie zezwolenia oraz zatwierdzonego przez Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki raportu z rozruchu obiektu jądrowego, pozwoli to uniknąć wielomiesięcznego wyłączenia bloku jądrowego.
Redakcja INFORLEX (na podstawie komunikatu PAP)