Zmiana przepisów umożliwi wejście na teren cudzej nieruchomości bez zgody jej właściciela w celu realizacji inwestycji liniowych
W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów przedstawiono założenia projektu nowelizacji ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw.
W informacji o potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie wskazano, że zmiana ma na celu usprawnienie procesu inwestycyjnego w Polsce, w związku z prowadzonymi licznymi inwestycjami publicznymi oraz obecną sytuacją stanu epidemii COVID-19 konieczne jest w szczególności wsparcie inwestycji publicznych liniowych w zakresie inwestycji drogowych, kolejowych, wodnych i przeciwpowodziowych.
Autorzy projektu wskazali zidentyfikowane problemy oraz sposoby ich wyeliminowania:
- w ramach ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych:
a) utrudnione prowadzenie prac przygotowawczych przez zarządcę drogi w przypadku braku zgody właściciela lub użytkownika wieczystego na wejście na teren – rozwiązanie w projekcie: umożliwienie zarządcy drogi wejścia na teren cudzej nieruchomości objętej decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach w celu prowadzenia prac przygotowawczych również bez zgody właściciela lub użytkownika wieczystego, a za zezwoleniem na wejście na jej teren wydanym przez wojewodę albo starostę i ustalenie zasad przywracania do poprzedniego stanu i odszkodowań za szkody, b) brak dołączania do zawiadomienia o zakończeniu budowy drogi albo wniosków o pozwolenie na użytkowanie drogi publicznej mapy albo oświadczenia wykonawcy prac geodezyjnych o uzyskaniu pozytywnego wyniku weryfikacji – rozwiązanie w projekcie: umożliwienie dołączania do zawiadomienia o zakończeniu budowy drogi albo wniosków o pozwolenie na użytkowanie drogi publicznej mapy opatrzonej oświadczeniem wykonawcy prac geodezyjnych o złożeniu do właściwego organu Służby Geodezyjnej i Kartograficznej zawiadomienia o przekazaniu wyników zgłoszonych prac geodezyjnych, zamiast klauzuli urzędowej albo oświadczenia wykonawcy prac geodezyjnych o uzyskaniu pozytywnego wyniku weryfikacji, c) brak dostępu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad do wykorzystywania baz danych z ewidencji gruntów i budynków, w tym rejestru cen i wartości nieruchomości – rozwiązanie w projekcie: umożliwienie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad dostępu do wykorzystywania baz danych z ewidencji gruntów i budynków, w tym rejestru cen i wartości nieruchomości, d) obowiązek zawieszania postępowania w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej w razie śmierci strony – rozwiązanie w projekcie: zniesienie obowiązku zawieszania postępowania w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej w razie śmierci strony, e) brak szczegółowych wymogów dotyczących odwołania od decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej – rozwiązanie w projekcie: uszczegółowienie treści odwołania od decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, f) epizodyczny charakter ustawy – rozwiązanie w projekcie: usunięcie epizodycznego charakteru ustawy;