W jakich przypadkach pracodawca może kontaktować się z pracownikami w czasie urlopu wypoczynkowego
Pracodawca nie może żądać od pracowników informacji o miejscu spędzania urlopu wypoczynkowego. Może jednak ustalić w przepisach wewnątrzzakładowych, że pracownicy pełniący ważne funkcje w firmie są zobowiązani podać numer telefonu, pod którym będą dostępni w czasie urlopu wypoczynkowego, lub że muszą odbierać połączenia wykonywane przez pracodawcę na telefon służbowy.
Urlop wypoczynkowy to całkowicie prywatny czas przeznaczony na odpoczynek i regenerację sił pracownika, który powinien być wykorzystywany bez wykonywania jakichkolwiek świadczeń na rzecz pracodawcy. Nie może być on zakłócany przez przełożonych telefonami, pytaniami dotyczącymi pracy itp. Rolą pracodawcy jest takie zorganizowanie pracy, by nie było konieczności kontaktowania się z osobami przebywającymi na urlopach. Temu służą zastępstwa pracowników, wcześniejsze przygotowanie się na ich nieobecność, planowanie urlopów. Możliwość skontaktowania się z pracownikiem przebywającym na urlopie wypoczynkowym może być dla pracodawcy istotna przede wszystkim ze względu na umożliwienie:
- zadania pracownikowi pytania dotyczącego realizowanych przez niego zadań, skonsultowania z nim pewnych kwestii itp.,
- ewentualnego odwołania pracownika z urlopu.
W tym zakresie ścierają się więc ze sobą interesy pracodawcy i pracownika, wzajemne uprawnienia i obowiązki. Z jednej strony mamy prawo pracownika do wypoczynku, ale również obowiązek realizacji poleceń pracodawcy, dbałości o dobro zakładu pracy itp. Z drugiej strony mamy ochronę interesu pracodawcy i możliwość wydawania poleceń związanych z zatrudnieniem, ale też obowiązek zapewnienia pracownikowi realnej możliwości wykorzystania nieprzerwanego i niezakłóconego odpoczynku.