Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2022-09-05
Wersja aktualna od 2022-09-05
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/1398
z dnia 8 czerwca 2022 r.
zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 w celu uwzględnienia postępu technicznego i zmian regulacyjnych odnośnie do poprawek do regulaminów dotyczących pojazdów, przyjętych w kontekście Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich ogólnego bezpieczeństwa oraz ochrony osób znajdujących się w pojeździe i niechronionych uczestników ruchu drogowego, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 78/2009, (WE) nr 79/2009 i (WE) nr 661/2009 oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 631/2009, (UE) nr 406/2010, (UE) nr 672/2010, (UE) nr 1003/2010, (UE) nr 1005/2010, (UE) nr 1008/2010, (UE) nr 1009/2010, (UE) nr 19/2011, (UE) nr 109/2011, (UE) nr 458/2011, (UE) nr 65/2012, (UE) nr 130/2012, (UE) nr 347/2012, (UE) nr 351/2012, (UE) nr 1230/2012 i (UE) 2015/166 (1), w szczególności jego art. 4 ust. 3 i 6,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/2144 wymieniono, między innymi, regulamin ONZ nr 14 (2), regulamin ONZ nr 17 (3), regulamin ONZ nr 29 (4), regulamin ONZ nr 44 (5), regulamin ONZ nr 45 (6), regulamin ONZ nr 48 (7), regulamin ONZ nr 80 (8), regulamin ONZ nr 94 (9), regulamin ONZ nr 95 (10), regulamin ONZ nr 118 (11), regulamin ONZ nr 122 (12), regulamin ONZ nr 126 (13), regulamin ONZ nr 127 (14), regulamin ONZ nr 135 (15), regulamin ONZ nr 137 (16), regulamin ONZ nr 141 (17) oraz regulamin ONZ nr 142 (18). Wszystkie wymienione regulaminy zostały zmienione przez Światowe Forum na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych ("WP.29 EKG ONZ"). Należy zatem zaktualizować wykaz w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/2144 w celu odzwierciedlenia tych zmian. |
(2) | WP.29 EKG ONZ przyjęło również szereg nowych regulaminów, do których Unia przystąpiła i których stosowanie jest obowiązkowe. Są to w szczególności: regulamin ONZ nr 145 (19), regulamin ONZ nr 148 (20), regulamin ONZ nr 149 (21), regulamin ONZ nr 150 (22), regulamin ONZ nr 151 (23), regulamin ONZ nr 152 (24), regulamin ONZ nr 153 (25), regulamin ONZ nr 155 (26), regulamin ONZ nr 157 (27), regulamin ONZ nr 158 (28), regulamin ONZ nr 159 (29), regulamin ONZ nr 161 (30), regulamin ONZ nr 162 (31) oraz regulamin ONZ nr 163 (32). Należy zatem uwzględnić w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/2144 odniesienia do wspomnianych regulaminów. |
(3) | Regulamin ONZ nr 0 dotyczący międzynarodowej homologacji typu całego pojazdu (33) został przyjęty w celu zmniejszenia barier w handlu między Umawiającymi się Stronami EKG ONZ oraz zapewnienia zwiększonego poziomu pewności producentom pojazdów ubiegającym się o uznanie ich homologacji typu w tych Umawiających się Stronach. Unia jest Umawiającą się Stroną stosującą regulamin ONZ nr 0. Aby uznać uniwersalną międzynarodową homologację typu całego pojazdu za równoważną z homologacją typu UE, należy uwzględnić wersje regulaminów ONZ wymienione w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/2144. |
(4) | Załącznik II do rozporządzenia (UE) 2019/2144 zawiera wykaz wymogów, które pojazdy, układy, komponenty i oddzielne zespoły techniczne powinny spełniać zgodnie z art. 4 ust. 5 i art. 5 ust. 3 tego rozporządzenia. Załącznik ten nie zawiera jednak odniesień do aktów prawnych ustanawiających szczegółowe wymogi techniczne w odniesieniu do zaawansowanych systemów hamowania awaryjnego z wykorzystaniem systemów wykrywania pieszych i rowerzystów, systemów ostrzegania przed możliwością zderzenia z pieszymi lub rowerzystami, systemów informujących o martwym polu, systemów awaryjnego utrzymywania pojazdu na pasie ruchu, wykrywania obiektów przy cofaniu, awaryjnego sygnału stopu i rejestratorów danych na temat zdarzeń. Konieczne jest zatem dodanie w tym załączniku odniesień do odpowiednich aktów prawnych. |
(5) | Zgodność z regulaminem ONZ nr 90 (34) jest obowiązkowa w przypadku zamiennych zespołów okładzin hamulcowych i zamiennych okładzin hamulców bębnowych, zamiennych tarcz i zamiennych bębnów przeznaczonych do pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep. Należy zezwolić na dopuszczanie do obrotu lub do użytkowania nowych zamiennych zespołów okładzin hamulcowych, okładzin hamulców bębnowych, tarcz i bębnów do istniejących typów pojazdów, z homologacją typu pojazdu udzieloną w odniesieniu do hamowania zgodnie z regulaminem ONZ nr 13 (35) lub regulaminem ONZ nr 13-H (36) przed datą rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2019/2144 zgodnie z załącznikiem I do tego rozporządzenia. |
(6) | Od dnia 1 września 2023 r. regulamin ONZ nr 129 (37) zastąpi regulamin ONZ nr 44, a tym samym ustanie możliwość homologacji typu urządzeń przytrzymujących dla dzieci, które nie są wbudowane w pojazdach silnikowych, na podstawie tego regulaminu. Konieczny jest dodatkowy czas, aby umożliwić sprzedaż zapasów produktów oraz produktów znajdujących się w dystrybucji. Należy zatem zezwolić na wprowadzanie do obrotu i użytkowanie, do dnia 1 września 2024 r., urządzeń przytrzymujących dla dzieci homologowanych zgodnie z regulaminem ONZ nr 44 przed dniem 1 września 2023 r. |
(7) | Przepisy regulaminu ONZ nr 13-H dotyczące układów wspomagania hamowania w sytuacjach awaryjnych i systemów elektronicznej kontroli stateczności przeniesiono do regulaminu ONZ nr 139 (38) i regulaminu ONZ nr 140 (39), natomiast przepisy dotyczące hamowania przesunięto do serii poprawek 01 do regulaminu ONZ nr 13-H. Biorąc pod uwagę, że wymogi dotyczące układów wspomagania hamowania w sytuacjach awaryjnych i systemów elektronicznej kontroli stateczności pozostały niezmienione, homologacje typu udzielone zgodnie z pierwotną wersją regulaminu ONZ 13-H oraz ich rozszerzenia należy uznać za równoważne z homologacją typu udzieloną zgodnie z pierwotnymi wersjami regulaminu ONZ nr 139 i regulaminu ONZ nr 140. |
(8) | Wymogi dotyczące kotwiczeń urządzenia przytrzymującego dla dzieci przeniesiono do regulaminu ONZ nr 145 bez zmian w stosunku do serii poprawek 07 do regulaminu ONZ nr 14. W związku z tym homologacje typu udzielone zgodnie z regulaminem ONZ nr 14 należy uznać za równoważne z homologacją typu udzieloną na podstawie pierwotnej wersji regulaminu ONZ nr 145. |
(9) | Wymogi dotyczące bezpieczeństwa elektrycznego układu napędowego w przypadku zderzenia tylnego przeniesiono do regulaminu ONZ nr 153 bez zmian w stosunku do serii poprawek 03 do regulaminu ONZ nr 34. W związku z tym homologacje typu udzielone zgodnie z regulaminem ONZ nr 34 należy uznać za równoważne z homologacją typu udzieloną na podstawie pierwotnej wersji regulaminu ONZ nr 153. |
(10) | Wymogi dotyczące monitorowania ciśnienia w oponach przeniesiono do regulaminu ONZ nr 141 bez zmian w stosunku do serii poprawek 02 do regulaminu ONZ nr 64 (40). W związku z tym homologacje typu udzielone zgodnie z regulaminem ONZ nr 64 należy uznać za równoważne z homologacją typu udzieloną na podstawie pierwotnej wersji regulaminu ONZ nr 141. |
(11) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2019/2144, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Zmiany w rozporządzeniu (UE) 2019/2144
W załącznikach I i II do rozporządzenia (UE) 2019/2144 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 8 czerwca 2022 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 325 z 16.12.2019, s. 1.
(2) Regulamin nr 14 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do kotwiczeń pasów bezpieczeństwa, systemów kotwiczeń ISOFIX, kotwiczeń górnego paska mocującego ISOFIX i miejsc siedzących i-Size [2015/1406] (Dz.U. L 218 z 19.8.2015, s. 27).
(3) Regulamin nr 17 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do siedzeń, ich kotwiczeń i zagłówków (Dz.U. L 230 z 31.8.2010, s. 81).
(4) Regulamin nr 29 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego (Dz.U. L 304 z 20.11.2010, s. 21).
(5) Regulamin nr 44 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych(EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji urządzeń przytrzymujących dla dzieci przebywających w pojazdach o napędzie silnikowym ("urządzenia przytrzymujące dla dzieci") (Dz.U. L 233 z 9.9.2011, s. 95).
(6) Regulamin ONZ nr 45 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji urządzeń czyszczących szybę reflektora i pojazdów o napędzie silnikowym w odniesieniu do urządzeń czyszczących szybę reflektora [2020/575] (Dz.U. L 136 z 29.4.2020, s. 1).
(7) Regulamin ONZ nr 48 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do rozmieszczenia urządzeń oświetlenia i sygnalizacji świetlnej (Dz.U. L 323 z 6.12.2011, s. 46).
(8) Regulamin nr 80 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji siedzeń dużych pojazdów pasażerskich oraz tych pojazdów w zakresie wytrzymałości siedzeń i ich kotwiczeń (Dz.U. L 164 z 30.6.2010, s. 18).
(9) Regulamin nr 94 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów samochodowych w zakresie ochrony osób przebywających w pojeździe w przypadku zderzenia czołowego (Dz.U. L 254 z 20.9.2012, s. 77).
(10) Regulamin nr 95 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do ochrony osób przebywających w pojeździe w przypadku zderzenia bocznego [2015/1093] (Dz.U. L 183 z 10.7.2015, s. 91).
(11) Regulamin nr 118 Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite wymagania techniczne dotyczące palności materiałów używanych w konstrukcji wnętrza niektórych kategorii pojazdów samochodowych (Dz.U. L 177 z 10.7.2010, s. 263).
(12) Regulamin nr 122 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite wymagania techniczne dotyczące homologacji pojazdów kategorii M, N i O w odniesieniu do ich układów ogrzewania (Dz.U. L 164 z 30.6.2010, s. 231).
(13) Regulamin ONZ nr 126 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji przegród wewnętrznych zabezpieczających pasażerów przed przemieszczeniem się bagażu, dostarczanych jako wyposażenie nieoryginalne pojazdów [2020/176] (Dz.U. L 35 z 7.2.2020, s. 37).
(14) Regulamin ONZ nr 127 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów silnikowych w odniesieniu do bezpieczeństwa pieszych [2020/638] (Dz.U. L 154 z 15.5.2020, s. 1).
(15) Regulamin ONZ nr 135 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie ochrony użytkowników tych pojazdów w przypadku uderzenia bocznego w słup [2020/486] (Dz.U. L 103 z 3.4.2020, s. 12).
(16) Regulamin ONZ nr 137 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji samochodów osobowych w przypadku zderzenia czołowego ze szczególnym uwzględnieniem urządzenia przytrzymującego [2020/576] (Dz.U. L 136 z 29.4.2020, s. 18).
(17) Regulamin nr 141 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do ich systemów monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS) [2018/1593] (Dz.U. L 269 z 26.10.2018, s. 36).
(18) Regulamin ONZ nr 142 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów silnikowych w odniesieniu do montowania ich opon [2020/242] (Dz.U. L 48 z 21.2.2020, s. 60).
(19) Regulamin ONZ nr 145 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do systemów kotwiczeń ISOFIX, kotwiczeń górnego paska mocującego ISOFIX i miejsc siedzących i-Size [2019/2142] (Dz.U. L 324 z 13.12.2019, s. 47).
(20) Regulamin EKG ONZ nr 148 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji urządzeń sygnalizacji świetlnej (świateł) w pojazdach o napędzie silnikowym i ich przyczepach [2021/1719] (Dz.U. L 347 z 30.9.2021, s. 123).
(21) Regulamin ONZ nr 149 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji urządzeń (świateł) i systemów oświetlenia drogowego dla pojazdów o napędzie silnikowym [2021/1720] (Dz.U. L 347 z 30.9.2021, s. 173).
(22) Regulamin EKG ONZ nr 150 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji urządzeń i oznakowań odblaskowych w pojazdach o napędzie silnikowym i ich przyczepach [2021/1721] (Dz.U. L 347 z 30.9.2021, s. 297).
(23) Regulamin ONZ nr 151 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów silnikowych w zakresie systemu informującego o martwym polu do celów wykrywania rowerów [2020/1596] (Dz.U. L 360 z 30.10.2020, s. 48).
(24) Regulamin ONZ nr 152 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów silnikowych w odniesieniu do zaawansowanego systemu hamowania awaryjnego (AEBS) dla pojazdów kategorii M1 i N1 [2020/1597] (Dz.U. L 360 z 30.10.2020, s. 66).
(25) Regulamin ONZ nr 153 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie integralności układu paliwowego oraz bezpieczeństwa elektrycznego układu napędowego w przypadku zderzenia tylnego [2021/386] (Dz.U. L 82 z 9.3.2021, s. 1).
(26) Regulamin ONZ nr 155 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie cyberbezpieczeństwa i systemu zarządzania bezpieczeństwem [2021/387] (Dz.U. L 82 z 9.3.2021, s. 30).
(27) Regulamin ONZ nr 157 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie automatycznego systemu utrzymania pasa ruchu [2021/389] (Dz.U. L 82 z 9.3.2021, s. 75).
(28) Regulamin ONZ nr 158 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji urządzeń wspomagających cofanie i pojazdów silnikowych w odniesieniu do orientacji kierowcy co do obecności niechronionych użytkowników drogi z tyłu pojazdu [2021/828] (Dz.U. L 184 z 25.5.2021, s. 20).
(29) Regulamin ONZ nr 159 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów silnikowych w odniesieniu do systemu informowania przy ruszaniu o obecności pieszych i rowerzystów [2021/829] (Dz.U. L 184 z 25.5.2021, s. 62).
(30) Regulamin ONZ nr 161 - Jednolite przepisy dotyczące zabezpieczenia pojazdów silnikowych przed nieuprawnionym użyciem i homologacji urządzenia zabezpieczającego przed nieuprawnionym użyciem (za pomocą układu blokady) [2021/2274] (Dz.U. L 470 z 30.12.2021, s. 1).
(31) Regulamin ONZ nr 162 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji immobilizerów i homologacji pojazdu w odniesieniu do immobilizera [2021/2275] (Dz.U. L 470 z 30.12.2021, s. 23).
(32) Regulamin ONZ nr 163 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji systemu alarmowego pojazdu i homologacji pojazdu w zakresie systemu alarmowego [2021/2276] (Dz.U. L 470 z 30.12.2021, s. 48).
(33) Regulamin nr 0 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące międzynarodowej homologacji typu całego pojazdu (IWVTA) [2018/780] (Dz.U. L 135 z 31.5.2018, s. 1).
(34) Regulamin nr 90 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji zamiennych zespołów okładzin hamulcowych i zamiennych okładzin hamulców bębnowych przeznaczonych do pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep (Dz.U. L 130 z 28.5.2010, s. 19).
(35) Regulamin nr 13 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów kategorii M, N i O w zakresie hamowania [2016/194] (Dz.U. L 42 z 18.2.2016, s. 1).
(36) Regulamin ONZ nr 13-H Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji samochodów osobowych w zakresie hamowania [2015/2364] (Dz.U. L 335 z 22.12.2015, s. 1).
(37) Regulamin nr 129 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG/ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji ulepszonych urządzeń przytrzymujących dla dzieci stosowanych na pokładach pojazdów silnikowych (Dz.U. L 97 z 29.3.2014, s. 21).
(38) Regulamin nr 139 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji samochodów osobowych w zakresie układów wspomagania hamowania w sytuacjach awaryjnych (BAS) [2018/1591] (Dz.U. L 269 z 26.10.2018, s. 1).
(39) Regulamin nr 140 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie układów elektronicznej kontroli stateczności (ESC) [2018/1592] (Dz.U. L 269 z 26.10.2018, s. 17).
(40) Regulamin nr 64 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do ich wyposażenia, które może obejmować: zespół zapasowy do użytku tymczasowego, opony odporne na przebicie typu "run-flat" lub system ogumienia odpornego na przebicie typu "run-flat" lub system monitorowania ciśnienia w oponach (Dz.U. L 310 z 26.11.2010, s. 18).
ZAŁĄCZNIK
W załącznikach I i II do rozporządzenia (UE) 2019/2144 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w załączniku I wprowadza się następujące zmiany:
|
2) | w załączniku II wprowadza się następujące zmiany:
|