Artykuł
Obowiązki przedsiębiorcy związane z rachunkiem bankowym
Prowadzenie rozliczeń w sposób bezgotówkowy jest nie tylko wolnym wyborem prowadzących działalność gospodarczą, lecz w niektórych przypadkach również obowiązkiem regulowanym przepisami prawa, m.in. ustawą o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, ustawą o swobodzie działalności gospodarczej, Ordynacją podatkową, ustawą o VAT, Prawem dewizowym oraz ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych.
Rachunek bankowy jest najwygodniejszą formą przeprowadzania rozliczeń bezgotówkowych. Zapłata przelewem bankowym ma swoje zalety, gdyż zawsze pozostawia ślad po dokonaniu transakcji. W razie niedotrzymania umowy lub utraty pokwitowania nie ma problemu z udowodnieniem, że zapłata nastąpiła.
Zdarzają się przypadki sądowych sporów o zapłatę, gdy pozwany kontrahent twierdzi, że zapłacił gotówką, ale nie ma pokwitowania, co stawia go w trudnej sytuacji. Na fakturze nie zawsze znajduje się adnotacja "zapłacono gotówką". Często informacja "sposób zapłaty - gotówką" nie jest równoznaczna z tym, że zapłata faktycznie miała miejsce. Jeśli dochodzi do sporu sądowego, wówczas to na pozwanym dłużniku spoczywa ciężar udowodnienia, że spełnił swój obowiązek.
1. Obowiązek informowania urzędu skarbowego o rachunkach bankowych
O posiadanych rachunkach bankowych i zmianach w tym zakresie przedsiębiorca ma obowiązek informowania właściwych urzędów skarbowych. Wynika to z ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (art. 5 ust. 3, ust. 4, art. 5a). Podatnicy są zobligowani do złożenia oświadczenia na specjalnych formularzach podczas rejestracji działalności gospodarczej lub podczas aktualizacji tej informacji.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right