Artykuł
Odpisywanie materiałów i towarów handlowych w koszty w momencie zakupu
Jedną z metod ewidencji materiałów, towarów i wyrobów gotowych jest odpisywanie ich wartości w koszty na dzień zakupu lub w momencie wytworzenia (art. 17 ust. 2 pkt 4 uor). Stosowanie tej metody wymaga jednak ustalenia stanu tych składników, jego wyceny oraz korekty kosztów o wartość tego stanu, nie później niż na dzień bilansowy.
Celem przeprowadzenia korekty kosztów o niezużyte materiały oraz niesprzedane towary czy wyroby gotowe jest doprowadzenie kosztów do ich faktycznej wartości. W wyniku korekty w kosztach pozostaje wyłącznie wartość tych materiałów, towarów i wyrobów gotowych, które rzeczywiście zostały zużyte lub sprzedane.
Dla celów bilansowych wystarczające jest, aby przeprowadzanie spisu z natury tych zapasów odbywało się na dzień bilansowy, bez konieczności dokonywania ich inwentaryzacji w trakcie roku obrotowego. Jednak w świetle aktualnego stanowiska organów podatkowych podatnik, który dla celów bilansowych zaliczył wydatki na zakup towarów/materiałów w koszty na dzień ich zakupu, powinien dokonywać inwentaryzacji zapasów tych towarów i materiałów na koniec każdego okresu sprawozdawczego (miesiąca lub kwartału). Podatnik powinien również skorygować wielkość kosztów o rzeczywisty stan zapasów w każdym okresie rozliczeniowym, za który ustala dochód i oblicza zaliczkę na podatek dochodowy.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right