Artykuł
Nietypowe postanowienia regulaminu pracy
Regulamin pracy ustala organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników. Mogą się w nim więc znaleźć zapisy związane z różnymi nietypowymi sytuacjami, np. takim jak kontrolowanie pracowników.
Maciej Chakowski, Przemysław Ciszek
Każdy pracodawca powinien ustalić wewnętrzne zasady organizacji pracy oraz podać je do wiadomości wszystkim zatrudnionym osobom. Jeżeli w zakładzie pracy nie obowiązuje układ zbiorowy pracy, a pracodawca zatrudnia co najmniej 20 pracowników, dokumentem, w którym powinny znaleźć się odpowiednie regulacje, jest regulamin pracy.
Ten akt prawa wewnętrznego pracodawcy powinien ustalać organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników.
Regulamin powinien określać prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników związane z porządkiem w zakładzie pracy, a w szczególności:
l organizację pracy, warunki przebywania na terenie zakładu pracy w czasie pracy i po jej zakończeniu, wyposażenie pracowników w narzędzia i materiały, a także w odzież i obuwie robocze oraz w środki ochrony indywidualnej i higieny osobistej,
l systemy i rozkłady czasu pracy oraz przyjęte okresy rozliczeniowe czasu pracy,
l porę nocną,
l termin, miejsce, czas i częstotliwość wypłaty wynagrodzenia,
l wykazy prac wzbronionych pracownikom młodocianym oraz kobietom,
l rodzaje prac i wykaz stanowisk pracy dozwolonych pracownikom młodocianym w celu odbywania przygotowania zawodowego,
l wykaz lekkich prac dozwolonych pracownikom młodocianym zatrudnionym w innym celu niż przygotowanie zawodowe,
l obowiązki dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej, w tym także sposób informowania pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą,
l przyjęty u danego pracodawcy sposób potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy,
informacje o karach stosowanych zgodnie z art. 108 k.p. z tytułu odpowiedzialności porządkowej pracowników (art. 1041 § 1 i 2 k.p.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right