sygnaliści
Whistleblowing w praktyce: pięć najczęstszych problemów
Mimo że od wejścia w życie ustawy o ochronie sygnalistów minęło pół roku, wciąż część firm nie radzi sobie z jej stosowaniem. Chaos proceduralny, błędy i brak elastyczności w obsłudze zgłoszeń to tylko niektóre z bolączek przedsiębiorców
1. Różne procedury i kanały zgłoszeń
W organizacjach funkcjonuje wiele procedur, które umożliwiają zgłaszanie nieprawidłowości. Na przykład oprócz procedury whistleblowingowej jest również antymobbingowa czy antykorupcyjna. Zdarza się, że kanały zgłoszeń przewidziane w tych procedurach i sposoby ich roz patrywania różnią się od siebie. Może to być problematyczne nie tylko dla pracowników i innych zgłaszających, którzy gubią się w gąszczu procedur i nie wiedzą, jakim kanałem zgłosić nieprawidłowość, lecz również dla osób je odbierających. Ci ostatni mogą mieć trudność z oceną, na podstawie jakiej procedury przyjąć sygnały o nieprawidłowościach i prowadzić postępowanie wyjaśniające.
Wyobraźmy sobie, że w spółce funkcjonują równolegle dwie procedury: