Niektóre samorządy błędnie waloryzują opłatę przekształceniową
Nie mogą stosować do ustalenia jej poziomu sumy wysokości inflacji za ostatnie trzy lata. Powinny przyjąć jedynie wskaźnik aktualny na dzień obliczeń, czyli dotyczący ostatniego roku. Taki wniosek płynie z analizy przepisów, które stanowią materialno-prawne podstawy do poboru opłaty przekształceniowej.
Co mówią przepisy
Zacznijmy zatem od dokładnego przytoczenia regulacji. I tak art. 10 ust. 1 ustawy z 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 386) stanowi, że opłata może podlegać waloryzacji zgodnie z zasadami, o których mowa w art. 5 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 344; ost.zm. Dz.U. z 2023 r. poz. 2029, dalej: u.g.n.). Natomiast w ust. 2 tego artykułu dodano: waloryzacji opłaty właściwy organ dokonuje z urzędu albo na wniosek właściciela nieruchomości, nie częściej niż raz na trzy lata od dnia dokonania ostatniej waloryzacji. O wysokości zwaloryzowanej opłaty właściwy organ zawiadamia właściciela nieruchomości, doręczając informację na piśmie na adres, o którym mowa w art. 4 ust. 6 (czyli na adresy wskazane w ewidencji gruntów i budynków lub inne adresy, na które przed dniem przekształcenia doręczano korespondencję dotyczącą użytkowania wieczystego). Doręczenie na taki adres uważa się za dokonane. Zwaloryzowana opłata obowiązuje od 1 stycznia roku następującego po roku, w którym dokonano waloryzacji (ust. 2). Ponadto w art. 10 ust. 3 dodano, że właściwy organ może odmówić dokonania waloryzacji jedynie w przypadku, jeżeli stwierdzi, że wskaźniki, o których mowa w art. 5 u.g.n., nie uległy zmianie w okresie od dnia przekształcenia lub ostatniej waloryzacji do dnia złożenia wniosku.