Audyt nieruchomości gmina może sporządzić samodzielnie – co trzeba sprawdzić przed zakupem
Jednostki samorządu terytorialnego, które chcą kupić budynek lub działkę np. na działalność gminnej lub powiatowej jednostki organizacyjnej, mają często dylemat, czy audyt nieruchomości trzeba zlecać wyspecjalizowanej kancelarii prawnej. Analiza przepisów wskazuje, że nie ma żadnych przeszkód, aby zrobili go pracownicy urzędu dysponujący odpowiednią wiedzą. Trzeba go jednak poprzedzić wieloma analizami. Wymieniamy najważniejsze z nich
Żadne przepisy prawne w zakresie publicznoprawnego obrotu nieruchomościami nie odnoszą się do zagadnienia badania stanu nieruchomości, a tym bardziej w odniesieniu do takiej, która ma być dopiero kupiona i po tej transakcji stać się elementem właściwego zasobu nieruchomości. Ponieważ jednak wydatkowane mają być publiczne środki finansowe, a także biorąc pod uwagę wymóg dbania o interes gminy (wynikający z konieczności zachowania dyscypliny finansów publicznych) i ostrożność procesową – trzeba przed wspomnianym zakupem wszechstronnie ocenić stan danej parceli. Przy inwestowaniu w nieruchomości priorytetem jest bowiem zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa transakcji oraz dokładne sprawdzenie przedmiotu przyszłej umowy notarialnej. Wymaga to przeprowadzenia wielopłaszczyznowego badania, opartego na różnorodnych dokumentach źródłowych. I właśnie ten ciąg następujących po sobie czynności nazywany jest audytem nieruchomości lub badaniem due diligence. Powinien on obejmować m.in. takie obszary, jak: stan prawny i techniczny nieruchomości oraz kwestie finansowo-podatkowe.
Pojęcie to nie zostało prawnie zdefiniowane, również procedura jego sporządzania i forma nie zostały sformalizowane w aktach prawnych. W piśmiennictwie podkreśla się najczęściej, że badanie due diligence polega na zgromadzeniu wszechstronnej wiedzy na temat nieruchomości, która może mieć wpływ na decyzje inwestora o zakupie nieruchomości.
W piśmiennictwie pojęcie to jest definiowane w następujący sposób: