Jak gmina powinna rozliczyć w VAT dopłaty do taryf za zbiorowe odprowadzanie ścieków
Do tej pory Wody Polskie zgadzały się na aktualizację tylko tych kosztów, które były podstawą wniosku o skrócenie taryfy i podwyżkę cen. Sąd stwierdził jednak, że na nowo trzeba skalkulować wszystkie wydatki
Planując przyszłoroczne budżety, część gmin decyduje się na zmiany stawek czynszów czy opłat za odpady. Kończy się też trzyletni okres obowiązywania taryf za wodę, co dla wielu mieszkańców oznacza dodatkowe wydatki
Ustalenie, czy Gmina przy kalkulacji wartości proporcji dla Urzędu Gminy, o której mowa w § 3 pkt 2 rozporządzenia powinna wyłączyć z dochodów wykonanych, o których mowa w § 2 pkt 9 oraz z rocznego obrotu z działalności gospodarczej zrealizowanej przez Urząd Gminy, o którym mowa w § 2 pkt 4 rozporządzenia, przychody uzyskiwane za pośrednictwem Referatu Usług Komunalnych.
Po raz pierwszy gminy muszą spełnić ten obowiązek do 30 kwietnia br. W praktyce mają jednak problem nie tylko ze zrozumieniem intencji ustawodawcy, lecz także ze zgromadzeniem danych. A opracowany przez GIOŚ i Wody Polskie przykładowy wzór, choć próbuje wprowadzić jednakowe standardy, pracy im nie ułatwia
Organy nadzoru mogą je kwestionować, bo w istocie będą one refundacjami. Za nielegalne może być też uznane przekazanie wsparcia dla zakładu budżetowego
Rada gminy zobowiązana jest ustalić stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za pojemnik lub worek określonej pojemności tylko w przypadku, gdy uprzednio objęła nieruchomości niezamieszkane zorganizowanym przez gminę systemem odbioru odpadów komunalnych – takie stanowisko zaprezentował Naczelny Sąd Administracyjny.