Czy pracodawca może określić wymiar czasu pracy poprzez wskazanie różnych wartości zgodnie z przyjętym rozkładem czasu pracy pracownika służby bhp
Mamy pracownika, który przedstawił nam zaświadczenie o odbyciu wolontariatu na stanowisku inspektora ds. bhp. Trwał on 18 miesięcy, a osoba ta wykonywała swoje zadania na pół etatu. Czy możemy zaliczyć ten okres do stażu pracy wymaganego dla inspektora ds. bhp?
Pracodawca zlecił wykonanie pomiarów parametrów oświetlenia elektrycznego na stanowiskach pracy ze względu na nową adaptację pomieszczeń. Pracodawca wyznaczył specjalistę ds. bhp do koordynowania prac pomiarowych i współpracy z firmą pomiarową. Jak należy przygotować stanowiska pracy do pomiarów i na co specjalista ds. bhp powinien zwrócić uwagę podczas prowadzenia pomiarów oświetlenia?
Zatrudniliśmy pracownika ds. bhp. Podczas kontroli PIP okazało się, że ta osoba nie posiada uprawnień do wykonywania takiej pracy. Kto poniesie odpowiedzialność za brak uprawnień tego pracownika - pracodawca czy pracownik - pyta Czytelniczka z Łukowa.
Na terenie zakładu pracy działa służba bhp oraz Społeczny Inspektor Pracy. Pracownicy służby bhp nie udostępnili Społecznemu Inspektorowi Pracy dokumentów dotyczących badań środowiskowych na terenie zakładu pracy. Ponadto Społeczny Inspektor Pracy twierdzi, że pracownicy służby bhp nie udostępniają mu innych żądanych przez niego dokumentów dotyczących bhp. Czy pracownicy służby bhp mają obowiązek udostępnić
W trakcie kontroli Inspekcji Pracy stwierdzono nieprawidłowości polegające m.in. na braku szkoleń z zakresu bhp oraz nieprawidłowych osłonach części ruchomych maszyn na terenie zakładu pracy. Pracownik służby bhp został wskazany przez pracodawcę jako winny wykroczeń z powyższego zakresu. Kontrolujący stwierdził, że powyższa odpowiedzialność ciąży na pracodawcy, a nie na pracowniku służby bhp, którego
Czy pracodawca może wchodzić w skład zespołu powypadkowego? Czy o treści protokołu powypadkowego decyduje pracodawca? Kto ponosi koszty ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy?
W interesie pracodawcy leży, aby w zakładzie pracy były przestrzegane warunki bezpieczeństwa i higieny pracy. Nad tym, czy są one przestrzegane, czuwają oprócz pracodawcy również organy zakładowego nadzoru.
W każdym zakładzie pracy, w którym zatrudnionych jest więcej niż 10 pracowników, musi zostać powołana służba bezpieczeństwa i higieny pracy pełniąca funkcje doradcze i kontrolne.
Pracodawca powinien analizować przyczyny wszystkich wypadków przy pracy, chorób zawodowych oraz innych chorób związanych z warunkami środowiska pracy. Dopiero na podstawie tych analiz można stosować właściwe środki zapobiegawcze. Działania takie powinny być prowadzone ciągle, a nie tylko przez krótki okres, gdy zdarzy się wypadek przy pracy lub zostanie stwierdzona choroba zawodowa.