Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
    • comment
      Artykuł

      Trzynastki za 2018 r. - odpowiedzi na 5 pytań z praktyki

      Pracodawcy ze sfery budżetowej mają obowiązek wypłacić swoim pracownikom do końca marca 2019 r. dodatkowe wynagrodzenie roczne (tzw. trzynastkę). Ostatni dzień terminu na wypłatę przypada w niedzielę. Nie ulega on jednak przesunięciu. Pracownicy, którzy nabyli prawo do trzynastki, powinni dysponować taką wypłatą najpóźniej 31 marca 2019 r. W artykule odpowiadamy na najczęściej pojawiające się pytania

    • comment
      Artykuł

      Jak prawidłowo ustalić i wypłacić trzynastkę za 2018 r.

      Dodatkowe wynagrodzenie roczne (określane również jako trzynastka) jest świadczeniem ze stosunku pracy. Przysługuje ono wyłącznie tym grupom pracowników, dla których przepisy prawa lub wewnętrzne regulacje zakładowe przewidują uprawnienie do tego rodzaju nagrody. Nabycie prawa do trzynastki zależy od efektywnie przepracowanego przez niego roku lub co najmniej 6 miesięcy u danego pracodawcy. Wypłata

    • comment
      Artykuł

      Trzynastki za 2018 r. – kto nabywa do nich prawo i na jakich warunkach

      Dodatkowe wynagrodzenie roczne nie ma charakteru powszechnego. Obligatoryjnie przysługuje ono pracownikom zatrudnionym w jednostkach sfery budżetowej. Na prawo do trzynastki nie wpływa rodzaj umowy o pracę, wymiar czasu pracy ani ogólny staż pracy pracownika, lecz przepracowanie przez niego w jednostce minimalnego okresu 6 miesięcy w roku, za który przysługuje ta nagroda.

    • comment
      Porada

      Czy nauczyciel, który podjął zatrudnienie w trakcie roku szkolnego, ma prawo do "trzynastki"

      Pracownicy jednostek sfery budżetowej nabywają prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego w pełnej wysokości, pod warunkiem przepracowania u danego pracodawcy pełnego roku kalendarzowego. Wyjątkowo pracownik, który nie spełnił tego warunku, nabywa prawo do wynagrodzenia rocznego w wysokości proporcjonalnej, jeżeli przepracował co najmniej 6 miesięcy.

    • comment
      Artykuł

      Na jakich zasadach przyznawać trzynastki za 2017 r.

      Dodatkowe wynagrodzenie roczne jest świadczeniem motywacyjnym i ma charakter premii dla pracowników jednostek sfery budżetowej. Nie jest zatem powszechne. Nabycie prawa do trzynastki nie zależy jednak od jakości czy wydajności pracy świadczonej przez pracownika, lecz od efektywnie przepracowanego przez niego roku lub co najmniej 6 miesięcy u danego pracodawcy.

    • comment
      Porada

      Jaki wpływ na prawo i wysokość trzynastki ma nieobecność pracownika

      Prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego przysługuje pracownikom jednostek sfery budżetowej za efektywnie przepracowany rok u danego pracodawcy. Jeżeli pracownik nie przepracował całego roku, nabywa prawo do trzynastki w wysokości proporcjonalnej do okresu przepracowanego. Warunkiem jest jednak, aby pracownik przepracował co najmniej 6 miesięcy. Niektóre okresy nie są traktowane jako przepracowane

    • comment
      Artykuł

      Dodatkowe wynagrodzenie roczne za 2016 r. - jak je przyznawać pracownikom

      Dodatkowe wynagrodzenie roczne, tzw. trzynastka, przysługuje co do zasady pracownikom jednostek sfery budżetowej i jest nagrodą za efektywnie przepracowany rok u danego pracodawcy. Wysokość trzynastki zależy od długości okresu faktycznie przepracowanego w danym roku.

    • comment
      Artykuł

      Kiedy przysługuje dodatkowe wynagrodzenie roczne za 2015 r.

      Dodatkowe wynagrodzenie roczne przysługuje pracownikom sfery budżetowej. Nabycie prawa do trzynastki nie zależy od jakości czy wydajności pracy świadczonej przez pracownika, lecz od efektywnie przepracowanego przez niego roku lub co najmniej 6 miesięcy u danego pracodawcy.

    • comment
      Porada

      Jak uniknąć błędów przy przyznawaniu i wypłacie trzynastek

      Pracodawca podlegający przepisom ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym ma obowiązek naliczyć i wypłacić pracownikom tzw. trzynastki, jeżeli nabyli do niej prawo. Wypłata trzynastki powinna nastąpić najpóźniej do 31 marca danego roku za rok poprzedni. Niedopełnienie tego obowiązku przez pracodawcę będzie wykroczeniem przeciwko prawom pracownika, zagrożonym grzywną od 1 tys. do 30 tys. zł.

    • comment
      Artykuł

      Ustalanie uprawnień do trzynastki i naliczanie jej wysokości - pytania i odpowiedzi

      Dodatkowe wynagrodzenie roczne (tzw. trzynastka) przysługuje pracownikom jednostek sfery budżetowej za efektywnie przepracowany rok u danego pracodawcy. Pracownik, który nie przepracował całego roku, nabywa prawo do trzynastki w wysokości proporcjonalnej do przepracowanego okresu, jeżeli ten okres wynosi co najmniej 6 miesięcy. Trzynastka powinna zostać wypłacona za 2014 r. najpóźniej do końca marca

    • comment
      Artykuł

      Dodatkowe wynagrodzenie roczne za 2014 r.

      Dodatkowe wynagrodzenie roczne (określane również jako trzynastka) nie ma charakteru powszechnego. Jest to świadczenie ze stosunku pracy przysługujące wyłącznie tym grupom zatrudnionych, dla których przepisy prawa lub wewnętrzne regulacje zakładowe przewidują uprawnienie do tego rodzaju nagrody.

    • comment
      Artykuł

      Trzynastki za 2014 r. w praktyce - odpowiedzi na 5 najtrudniejszych pytań

      Dodatkowe wynagrodzenie roczne (tzw. trzynastka) przysługuje pracownikom jednostek sfery budżetowej za efektywnie przepracowany rok u danego pracodawcy. Pracownik, który nie przepracował całego roku, nabywa prawo do trzynastki w wysokości proporcjonalnej do przepracowanego okresu, jeżeli ten okres wynosi co najmniej 6 miesięcy. Trzynastka powinna zostać wypłacona najpóźniej do końca marca następnego

    • comment
      Artykuł

      Trzynastki za 2013 r. - odpowiedzi na 8 najtrudniejszych pytań z praktyki

      Pracownicy jednostek sfery budżetowej mają prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) za efektywnie przepracowany rok u danego pracodawcy. Termin wypłaty trzynastek przez takich pracodawców upływa z końcem marca. Świadczenie to może przysługiwać także osobom wykonującym pracę na rzecz podmiotów z sektora prywatnego, jeśli odpowiednie postanowienia w tym zakresie przewidują ich przepisy

    • comment
      Porada

      Czy osoby podlegające ustawie kominowej mają prawo do świadczeń z zfśs

      Ograniczenie wysokości wynagrodzenia osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi dotyczy, co do zasady, świadczeń wynikających z zatrudnienia. Takiego charakteru nie ma pomoc z zfśs, która może być przyznana tej grupie pracowników z uwzględnieniem ich sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej.

    • comment
      Porada

      Termin na wypłatę wyrównania trzynastek mija 29 września 2013 r.

      Pracownikom, którzy z powodu korzystania z urlopu macierzyńskiego (ojcowskiego) w 2012 r. nie nabyli prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego, pracodawcy powinni ponownie ustalić staż do tego świadczenia. Dotyczy to pracowników, którzy przed zmianą przepisów nie przepracowali u danego pracodawcy co najmniej 6 miesięcy wymaganych do otrzymania rocznej gratyfikacji.

    • comment
      Porada

      Jak ustalić prawo do trzynastki i jej wysokość

      Pracownikom sfery budżetowej po przepracowaniu roku lub - w szczególnych przypadkach - krótszego okresu, przysługuje dodatkowe wynagrodzenie roczne tzw. trzynastka. Ma ono charakter gratyfikacji za nienagannie i efektywnie przepracowany rok kalendarzowy.

    • comment
      Porada

      Jak przyznawać pracownikom trzynastki za 2012 r.

      Dodatkowe wynagrodzenie roczne, tzw. trzynastka, przysługuje, co do zasady, pracownikom jednostek sfery budżetowej i jest nagrodą za efektywnie przepracowany rok u danego pracodawcy. Wysokość trzynastki zależy od długości okresu faktycznie przepracowanego w danym roku. Po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 9 lipca 2012 r. do okresu uprawniającego do trzynastki za 2012 r. pracodawcy mogą zaliczyć okres

    • comment
      Porada

      Czy pracownikowi ukaranemu naganą przysługuje prawo do "trzynastki" w pełnej wysokości

      Pracownik zatrudniony w samorządowej jednostce budżetowej otrzymał w 2010 r. karę nagany w związku z ciężkim naruszeniem obowiązków pracowniczych. Czy mimo to przysługuje mu prawo do całości "trzynastki" za 2010 r.? Czy w regulaminie wynagradzania możemy zawrzeć stosowne zapisy, które będą regulowały prawo pracownika do dodatkowego wynagrodzenia rocznego w sytuacji, gdy zostanie on ukarany karą dyscyplinarną

    close POTRZEBUJESZ POMOCY?
    Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00