Pomoc w pandemii. Nie ma przychodu, ale jest koszt
Do 30 czerwca 2021 r. przedsiębiorcy z niektórych branż mogą składać wnioski o dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników oraz o zwolnienie ze składek ZUS. Natomiast do 31 sierpnia 2021 r. mikro i mali przedsiębiorcy mogą starać się o dotacje na pokrycie kosztów działalności gospodarczej. Świadczenia postojowe dla niektórych branż mogą przysługiwać nawet pięciokrotnie. Istotny jest rodzaj przeważającej
Od 28 lutego 2021 r. przedsiębiorcy mogą korzystać z tzw. tarczy 8.0, która w praktyce jest wydłużeniem i poszerzeniem wsparcia oferowanego w ramach tarczy branżowej 7.0. Pomoc z niej wynikająca jest skierowana do poszkodowanych przez epidemię COVID-19 podmiotów działających w określonych branżach.
Specjalne programy pomocowe dla firm dotkniętych przez COVID-19 mają Polski Fundusz Rozwoju, Bank Gospodarstwa Krajowego i Agencja Rozwoju Przemysłu. Niektóre instrumenty wprowadzone w ubiegłym roku są nadal dostępne, wdrożono też nowe rozwiązania
Od 26 stycznia 2021 r. obowiązują kolejne zmiany w ustawie o COVID-19. Podmioty uprawnione prowadzące działalność m.in. w zakresie produkcji filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych oraz działalność pochodną mogą do 15 marca 2021 r. wnioskować do ZUS o zwolnienie z opłacania składek ZUS. Ponadto pracownicy będący honorowymi dawcami krwi, także którzy oddali osocze po chorobie COVID-19, otrzymali
Przedsiębiorcy z branży hotelarskiej, zapewniający zakwaterowanie na polach kempingowych lub namiotowych, a także agenci turystyczni i organizatorzy turystyki, mogą skorzystać od 1 lutego 2021 r. z dofinansowania do wynagrodzeń pracowniczych ze środków FGŚP. Natomiast podmioty zajmujące się m.in. sprzedażą odzieży, obuwia, żywności, jak również przewoźnicy czy prowadzący obiekty noclegowe mogą ubiegać
Pracodawcy uprawnieni do wsparcia przez tarczę antykryzysową 6.0 mogą otrzymać z FGŚP dofinansowanie do wynagrodzeń zatrudnionych. Miesięcznie wynosi ono 2000 zł na dofinansowanie wynagrodzenia jednego zatrudnionego, w przeliczeniu na pełen etat. Wniosek o pomoc można złożyć do 28 lutego 2021 r.
24 czerwca 2020 r. weszły w życie przepisy tzw. tarczy antykryzysowej 4.0. Jest to kolejna modyfikacja tarczy antykryzysowej wprowadzającej szczególne rozwiązania prawne łagodzące skutki ekonomiczne epidemii COVID-19. W publikacji przedstawiamy, jakie rozwiązania zostały wprowadzone tarczą 4.0.
16 maja 2020 r. weszły w życie przepisy tzw. tarczy antykryzysowej 3.0. Jest to kolejna modyfikacja tarczy antykryzysowej wprowadzającej szczególne rozwiązania prawne łagodzące skutki ekonomiczne epidemii COVID-19. W publikacji przedstawiamy, jakie rozwiązania zostały wprowadzone tarczą 3.0.
Rozszerzenie zwolnienia ze składek ZUS, podniesienie kwoty wolnej od potrąceń z wynagrodzenia oraz zmiana zasad waloryzacji emerytur to główne rozwiązania jakie wprowadza w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych tzw. tarcza antykryzysowa 3.0. Weszła ona w życie 16 maja 2020 r.
W razie spadku obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19 starosta może przyznać dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne. Dofinansowanie takie może otrzymać przedsiębiorca zatrudniający do 249 pracowników, który złożył w tej sprawie wniosek do PUP i zawarł umowę ze starostą.
Możliwość objęcia wsparciem firm zatrudniających od 10 do 49 osób w postaci zwolnienia w wysokości 50% składek ZUS za okres od marca do maja 2020 r. oraz prawo do ponownego przyznania świadczenia postojowego, ale nie więcej niż trzykrotnie - to najważniejsze rozwiązania, jakie wprowadza nowelizacja tarczy antykryzysowej.
Przedsiębiorcy mogą pozyskać fundusze z Unii Europejskiej na dofinansowanie wynagrodzeń przyjmowanych do pracy osób. Dotyczy to tylko określonych projektów unijnych. Możliwość dofinansowania kosztów zatrudnienia osób biorących udział w projekcie dotyczy nie tylko pracowników, ale również zleceniobiorców i wykonawców umów o dzieło.
Problemem wielu polskich firm są wysokie koszty pracy, na które składają się nie tylko podatki i składki, ale również dodatkowe wydatki związane z funkcjonowaniem pracownika w zakładzie pracy. Jako przykład można tu wymienić koszty badań i szkoleń. Znaczna część tych kosztów może być refundowana ze środków powiatowych urzędów pracy. Jest to również najtańszy i najszybszy sposób pozyskania pracownika
Pracodawcy, którzy zatrudnią osobę bezrobotną, po spełnieniu określonych warunków mają prawo do ubiegania się m.in. o zwrot wydatków poniesionych na wyposażenie lub doposażenie stanowiska pracy utworzonego dla bezrobotnego, refundację w ramach prac interwencyjnych oraz jednorazowy zwrot składek na ubezpieczenia społeczne. Równie wymierne korzyści może przynieść zatrudnianie osób legitymujących się