Jak rozliczyć w księgach rachunkowych zwrot częściowo zamortyzowanego środka trwałego
Reklamacja jest zgłoszeniem kupującego skierowanym do sprzedawcy o niezgodność towaru z umową. Zgłoszeniu temu zwykle towarzyszy roszczenie o określone zachowanie sprzedawcy, mające na celu np. wymianę towaru na nowy, pozbawiony wad, obniżenie ceny lub naprawę towaru.
W poprzednim numerze BR opisaliśmy aspekty prawne złożenia reklamacji. Sposób ujęcia reklamacji w księgach zależy od wielu czynników. Inaczej bowiem odbywa się ewidencja, gdy np. reklamacja została złożona przed zapłatą za dostawę, a inaczej, gdy nastąpiło to po uiszczeniu zapłaty. Nie można więc mechanicznie stosować gotowego schematu do rozliczenia reklamacji.
W jaki sposób należy ująć w księgach sprzedawcy i kupującego operacje związane z rozliczaniem reklamacji? Jak powinna wyglądać ewidencja księgowa w przypadku sporu sądowego między sprzedawcą a kupującym?
Jak wiadomo, reklamacja z tytułu dostaw i usług polega na zwróceniu się do dostawcy, producenta, wykonawcy usługi w sprawie ujawnionych wad towaru, niedokładności w dostawie, w fakturze (rachunku), w wykonaniu usługi itp. z żądaniem uregulowania sprawy zgodnie z warunkami umowy kupna-sprzedaży, z uwzględnieniem odpowiednich przepisów dotyczących rękojmii za wady (art. 556-576 Kodeksu cywilnego) oraz