comment
Artykuł
Data publikacji: 2002-10-26
Postępowanie reklamacyjne - zapisy w księgach
Jak wiadomo, reklamacja z tytułu dostaw i usług polega na zwróceniu się do dostawcy, producenta, wykonawcy usługi w sprawie ujawnionych wad towaru, niedokładności w dostawie, w fakturze (rachunku), w wykonaniu usługi itp. z żądaniem uregulowania sprawy zgodnie z warunkami umowy kupna-sprzedaży, z uwzględnieniem odpowiednich przepisów dotyczących rękojmii za wady (art. 556-576 Kodeksu cywilnego) oraz gwarancji jakości (art. 577-581 Kodeksu cywilnego).
RODZAJE REKLAMACJI
W rozrachunkach między sprzedawcą a nabywcą wyróżnia się reklamacje:
• rzeczowe, których przedmiotem są ilość i jakość zrealizowanej dostawy lub usługi,
• wartościowe, których przedmiotem są cena, marża, rabat (opust, bonifikata) i błędy rachunkowe w fakturach VAT i innych dowodach potwierdzających realizowanie dostawy bądź usługi na warunkach określonych w umowie kupna-sprzedaży.
Reklamacje mogą być zgłoszone przed zapłatą lub po zapłacie. Każda z tych reklamacji może być uznana lub nie uznana za uzasadnioną. W zależności od rodzaju reklamacji (rzeczowa, wartościowa), rodzaju dostawy lub usługi, terminu jej zgłoszenia (przed zapłatą czy po zapłacie), uznania jej za uzasadnioną bądź nieuzasadnioną oraz w zależności od wyników rozstrzygnięcia spraw spornych związanych z reklamacją dokonuje się odpowiednich zapisów w księgach rachunkowych - w ewidencji bilansowej lub pozabilansowej, wyróżniając pięć odmian tych reklamacji:
Pozostało 87% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right