Uproszczone zasady odprowadzania zaliczek
Problematyka zaliczek rzadko jest przedmiotem opracowań w literaturze fachowej, głównie dlatego, że jest to zagadnienie wielowątkowe, wymagające szerokiej wiedzy oraz doświadczenia. Niniejszy artykuł jest próbą kompleksowego podejścia do tego tematu, ponieważ zaliczki omawiane są w nim pod kątem rachunkowym, prawnym oraz proceduralnym.
Prezentujemy drugą część opracowania dotyczącego zaliczek. Szczególny nacisk został w niej położony na obieg i kontrolę dowodów księgowych związanych z zaliczkami oraz problematykę ewidencji księgowej.
Pobranie zaliczki, zadatku przy kontraktach jest przyjętym zwyczajem, mającym zabezpieczyć interesy obu stron, zwłaszcza kontrahenta mającego wykonać usługę czy dokonać sprzedaży. Zwyczaj ten nierzadko znajduje swoje odbicie w regulacjach prawnych, w tym podatkowych.
Spółka sprzedająca wystawiła nabywcy fakturę VAT dokumentującą zaliczkę na poczet zakupu nieruchomości zgodnie z przedwstępną umową sprzedaży nieruchomości. Nabywca odliczył VAT, ale w ocenie organów podatkowych było to nieprawidłowe, gdyż ich zdaniem odliczenie VAT może nastąpić dopiero w momencie zawarcia ostatecznej umowy sprzedaży nieruchomości. Czy rzeczywiście?