Aktywa węglowe jak gorący kartofel
Wyniki Polskiej Grupy Energetycznej słabną przez węgiel. Jednak ani w spółkach, ani w rządzie nie ma zgody co do tego, jak wydzielić aktywa. Wiadomo tylko, że wszyscy chcieliby to zrobić
Wyniki Polskiej Grupy Energetycznej słabną przez węgiel. Jednak ani w spółkach, ani w rządzie nie ma zgody co do tego, jak wydzielić aktywa. Wiadomo tylko, że wszyscy chcieliby to zrobić
Z końcem lipca br. minął termin tzw. sprzedaży końcowej węgla nabytego przez gminy w celu jego odsprzedaży do gospodarstw domowych w ramach zakupu preferencyjnego. Niesprzedany węgiel zalega, a gminy nie bardzo wiedzą, co z nim zrobić. A problem nie jest marginalny. W gminach pozostały 64 tys. ton tego surowca, a to oznacza, że gminy mają zamrożone środki łącznie na kwotę 96 mln zł – tak wynika z danych
W wielu gminach paliwo nadal zalega na składach, a rozwiązania zaproponowane przez rząd budzą wątpliwości lokalnych włodarzy. Tymczasem NIK rozpoczęła już kontrolę w Ministerstwie Aktywów Państwowych
Już tylko do końca czerwca mieszkańcy mogą składać w gminach wnioski o zakup węgla w ramach sprzedaży końcowej. Ta nie wszędzie idzie dobrze. W dystrybucji nie pomagają promocje oferowane przez Polską Grupę Górniczą
Umożliwiono gminom, którym pozostał węgiel, na jego sprzedaż na preferencyjnych warunkach do końca lipca 2023 r. Gminy nie będą miały w związku z tym żadnych obowiązków akcyzowych.
Według propozycji, które otrzymaliśmy ewidencjonujemy faktury w rejestrze sprzedaży węgla następująco: Faktura za węgiel: 310 materiały WN 201 MA 225 podatek vat WN 201 Ma Rozchód: 401 WN 310 Ma Materiały po stronie WN księgujemy w momencie otrzymania faktury. Kierowca dostarcza węgiel z dokumentem "nota dostawy". Gdy fakturę otrzymujemy w styczniu za sprzedaż w grudniu prawidłowe jest zaksięgowanie
Wprawdzie dyrektor KIS potwierdził, że JST mogą odliczyć podatek naliczony, gdy udostępniają paliwo stałe gospodarstwom domowym, ale dotyczyło to tylko jednego z najprostszych schematów realizacji dostaw. A co, gdy np. samorządy zawarły umowę o wspólnym zakupie? Tu jest ryzyko
kalendarium wydarzeń od 30 grudnia 2022 r. do 24 stycznia 2023 r. Minister Finansów wydał rozporządzenie przedłużające do końca 2024 r. zaniechanie poboru podatku od części dochodów związanych z kredytem mieszkaniowym. Celem MF jest wsparcie kredytobiorców i kredytodawców w ramach programu zawierania ugód dotyczących „kredytów frankowych”.
Samorządy uważają, że do preferencyjnego zakupu węgla należy włączyć prywatnych importerów, co ma przyspieszyć cały proces. MAP z kolei zarzuca niektórym gminom, że zawyżają ceny oferowane mieszkańcom
Na firmach trudniących się sprzedażą węgla ciążą liczne obowiązki w zakresie rozliczeń VAT. Sprzedaży tej towarzyszą również przywileje. Firmy zajmujące się nią mogą korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie, ale ze zwolnienia podmiotowego już nie. Natomiast jeżeli już wystąpi u nich obowiązek ewidencjonowania na kasie, to musi być to kasa online. Ponadto obowiązują je takie same
W 2023 r. wprowadzono kolejne zmiany w systemie dokumentowania obrotu wyrobami węglowymi. Od rozliczenia za styczeń 2023 r. stosujemy nowy wzór deklaracji AKC-WW/AKC-WWn, który będzie przeznaczony również do nabyć wewnątrzwspólnotowych. Ponadto umożliwiono, aby deklaracje dotyczące wyrobów węglowych składać za okresy miesięczne bądź kwartalne. Wybór okresu rozliczeniowego zależy tylko od podatnika.
W gminach ruszyły procedury związane z preferencyjną sprzedażą węgla dla mieszkańców. Zdecydowana większość decyduje się na współpracę z wyspecjalizowanymi miejscowymi przedsiębiorcami
PROBLEM Czy gmina, która przystąpi do zakupu paliwa stałego na zasadach określonych w ustawie o zakupie preferencyjnym paliwa stałego przez gospodarstwa domowe i będzie samodzielnie sprzedawać paliwo stałe (węgiel) w ramach zakupu preferencyjnego dla gospodarstw domowych znajdujących się na terenie gminy, będzie zobligowana wystawiać faktury VAT dla każdego nabywcy/mieszkańca?
Aby ułatwić realizację zadań związanych z zakupem paliwa stałego dla mieszkańców, ustawodawca zdecydował, że włodarz może działać w sposób uproszczony, m.in. bez „pośrednictwa” rady przekazać niektóre swoje uprawnienia podległym mu kierownikom jednostek