Bez zgody powiatu szkoła średnia nie może wynajmować pomieszczeń jednemu najemcy dłużej niż przez trzy lata
Ostatni kwartał każdego roku to czas na przeprowadzenie inwentaryzacji. Czynność ta ma na celu zweryfikowanie danych wynikających z ksiąg rachunkowych ze stanem rzeczywistym, rozliczenie osób materialnie odpowiedzialnych oraz wykrycie nieprawidłowości w gospodarowaniu majątkiem jednostki. W toku inwentaryzacji pojawia się wiele pytań i niejasności, na które odpowiemy w dalszej części tekstu.
Wynajem części nieruchomości, które jednostka nadrzędna przekazuje szkole w trwały zarząd, jest sposobem na zdobycie środków, jakie jednostka będzie mogła przeznaczyć na realizację swoich celów statutowych. Jednak wiąże się to z pewnymi problemami praktycznymi, w szczególności dotyczącymi rozliczania na gruncie podatku od towarów i usług. Jakie stawki VAT stosować do świadczonych usług? Kiedy wystawiać
W tym czasie wiele zadań związanych z gospodarką finansową jednostek samorządu terytorialnego wymaga weryfikacji albo przygotowania do nowych wyzwań w 2022 r. Jedne programy finansowe się kończą, inne zaczynają. Wszystko to wymaga uwagi, a urzędnicy nie zawsze wiedzą, jak w danej sytuacji postąpić. Dziś odpowiadamy na najważniejsze pytania.
W przypadku wydzierżawienia lub wynajęcia rzeczy będącej w trwałym zarządzie, podatnikiem podatku od nieruchomości będzie dzierżawca (najemca) jako posiadacz zależny nieruchomości na podstawie umowy zawartej z właścicielem. Umowy tego typu powodują, że podatnikiem jest posiadacz zależny, a nie trwały zarządca.
Grunt został oddany w trwały zarząd. Następnie zarządca wydzierżawił grunt. Dzierżawca wybudował na nim domek letniskowy (trwałe związanie z gruntem). Czy dzierżawca jest podatnikiem podatku od nieruchomości jako posiadacz domku letniskowego?
Gmina przekazała samorządowemu zakładowi budżetowemu nieruchomość w trwały zarząd. Czy w związku z tym w zakładzie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?
Użytkujemy zamek oddany nam w trwały zarząd. Z tego tytułu uiszczamy opłatę roczną, której termin jest z góry ustalony na koniec I kwartału. Na nasz wniosek opłata jest przesuwana o kilka miesięcy. My płacimy w ratach w różnych wysokościach, pilnując tylko, żeby nie przekroczyć terminu. W jaki sposób zaliczyć to w koszty podatkowe? Czy w momencie uiszczenia kolejnej raty, czy poprzez rozliczenia międzyokresowe