Ustanowienie trwałego zarządu a powstanie obowiązku podatkowego w podatku od nieruchomości
PROBLEM
Na podstawie decyzji administracyjnej samorządowy zakład budżetowy w 2019 r. przejął w trwały zarząd nieruchomość gruntową. Jednak protokół zdawczo-odbiorczy z przekazania nieruchomości został podpisany dopiero w grudniu 2023 r. Wówczas grunty zostały też wpisane do ewidencji zakładu – zarządcy. Gmina żąda, aby zakład budżetowy uregulował zaległy podatek od nieruchomości za okres od wydania decyzji o oddaniu gruntu w trwały zarząd. Jednak – naszym zdaniem – nie ma powodów, byśmy to zrobili – nie mamy podstaw do opłacenia podatku od nieruchomości, której we wskazanym okresie nie posiadaliśmy (nie została nam jeszcze przekazana). Czy żądanie gminy jest uzasadnione, a zakład powinien zapłacić podatek od nieruchomości za lata, w których nie dysponował nieruchomością, o której mowa w decyzji o oddaniu w trwały zarząd?