Spór w rządzie o umarzanie spraw zwykłym pismem
Rządowe Centrum Legislacyjne, resort finansów czy Komisja Nadzoru Finansowego to tylko niektóre organy, którym nie podoba się pomysł kończenia spraw bez wydawania decyzji
Rządowe Centrum Legislacyjne, resort finansów czy Komisja Nadzoru Finansowego to tylko niektóre organy, którym nie podoba się pomysł kończenia spraw bez wydawania decyzji
Organ zignorował wniosek organizacji społecznej o dopuszczenie jej do postępowania odwoławczego dotyczącego odmowy wszczęcia postępowania zasadniczego, po czym wydał postanowienie o odmowie wszczęcia tego postępowania zasadniczego. A NSA odrzucił skargę NGO, twierdząc, że skoro postępowania zasadniczego nigdy nie wszczęto, to nie ma do czego wstępować
Jeżeli pismo stanie się oficjalnym sposobem kończenia postępowań administracyjnych, obywatele mogą zostać pozbawieni prawa do kontroli rozstrzygnięć - twierdzą prawnicy. I nie zostawiają suchej nitki na pomyśle resortu sprawiedliwości
Przedsiębiorca przesyłowy zwrócił się do starostwa powiatowego o zmianę decyzji zezwalającej na zajęcie pasa drogowego na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg. Decyzja dotyczyła umieszczenia w pasie drogowym infrastruktury technicznej niezwiązanej z potrzebami zarządzania drogami, tj. infrastruktury telekomunikacyjnej. Jest ona ostateczna, a obecnie przedsiębiorca
Mimo obowiązującej w postępowaniu administracyjnym zasady trwałości ostatecznych postanowień w pewnych przypadkach możliwa jest ich zmiana. Aby tego dokonać, nie wystarczy jednak sam wniosek. Trzeba wypełnić reguły kodeksowe
Zanim z terenu posesji wytnie się krzew czy drzewo, warto przeanalizować, czy nie należy tego zgłosić w odpowiednim urzędzie: w gminie, u konserwatora zabytków czy w regionalnej dyrekcji ochrony środowiska – w zależności od sytuacji i typu nieruchomości, na której drzewo się znajduje. Co do zasady na takie działanie trzeba mieć stosowne zezwolenie. Inaczej można się narazić na dotkliwe sankcje. Przypominamy
Pytanie wcale nie jest proste, gdy weźmie się pod uwagę wezwanie do usunięcia braków formalnych podania i jego znaczenie dla skuteczności złożenia wniosku albo podjęcie inicjatywy z urzędu. Potwierdzają to orzeczenia NSA
To sytuacja, w której nie można stwierdzić nieważności decyzji, nawet jeśli są ku temu podstawy, np. rażące naruszenie prawa. Organ nie ma bowiem uprawnień do tego, by cofnąć, zatrzymać czy odwrócić konsekwencje prawne swoich działań
Wszystkich obywateli Ukrainy, przybywających do Polski z powodu działań wojennych, obowiązuje jeden okres legalnego pobytu wynoszący 18 miesięcy, który liczy się od 24 lutego 2022 r. Mogą oni w ciągu tego okresu kilkakrotnie, na krócej niż miesiąc, opuszczać polskie terytorium bez obawy o utratę prawa do legalnego pobytu. Takie stanowisko zajęło MSWiA w odpowiedzi na pytania redakcji MONITORA prawa
Sąd powinien rozstrzygnąć wątpliwości, czy listonosz dostarczył awizo. W razie potrzeby musi nawet sięgnąć po monitoring budynku - uznał Naczelny Sąd Administracyjny
Właściwe umotywowanie musi korespondować z rozstrzygnięciem sprawy, wyjaśniać tok rozumowania organu i powody zastosowania konkretnego przepisu w konkretnej sytuacji. Dzięki temu strona wie, że decyzja nie ma charakteru dowolnego
Prowadzę firmę przewozową. W zeszłym roku wojewódzka inspekcja transportu drogowego nałożyła na mnie karę związaną z przewozem towarów (12 tys. zł), która została podtrzymana przez głównego inspektora transportu drogowego. Tymczasem mam trudną sytuację finansową, bo z uwagi na COVID-19 nie osiągnąłem od kilku miesięcy dochodów. Czy mogę się starać o umorzenie kary?
Zapomniałeś zapłacić za utrzymanie wpisu w bazie danych o odpadach? Spokojnie, choć przepisy straszą wykreśleniem, to urzędy marszałkowskie pozwalają spóźnialskim naprawić błąd i nawet jeśli wszczęły postępowanie, to często je umarzają
Organ administracji publicznej, a więc także samorządu terytorialnego, by rozstrzygnąć sprawę, sam ustala jej stan faktyczny na podstawie własnej aktywności. Może w tym celu sięgnąć po odpowiednie instrumenty