Jak rozliczyć wydatki poniesione na wymianę dachu
Na budynku gospodarczym stanowiącym środek trwały wymieniłem dach z eternitu na blachę trapezową. Jak rozliczyć wydatki poniesione na taką wymianę?
Na budynku gospodarczym stanowiącym środek trwały wymieniłem dach z eternitu na blachę trapezową. Jak rozliczyć wydatki poniesione na taką wymianę?
TSUE orzekł, że naprawa i remont wind w budynkach mieszkalnych daje prawo do zastosowania obniżonej stawki VAT. Z obniżonej stawki nie mogą natomiast korzystać usługi konserwacji wind (wyrok TSUE z 5 maja 2022 r. w sprawie C-218/21).
Minister Finansów potwierdził prawo do stosowania stawki 0% na usługi budowlane dotyczące falochronu, takie jak remont czy przebudowa, pod warunkiem że dotyczą one utrzymania akwenów portowych i torów podejściowych w odpowiednim stanie. Z preferencyjnej stawki VAT nie będą korzystać jednak usługi dotyczące falochronu, jeżeli roboty te wynikają z konieczności jego dostosowania do przeprowadzonej przebudowy
W hali produkcyjnej wymieniłem bramę przemysłową na nową. Jest ona wyższa oraz otwierana elektrycznie. Poprzednia była otwierana ręcznie. Koszt wymiany bramy to 14 000 zł. Czy koszt ten można potraktować jako wydatek na remont hali?
Wielu podatników ma wątpliwości, kiedy poniesione przez nich wydatki należy uznać za remont, a kiedy za ulepszenie środka trwałego. Prawidłowa klasyfikacja wydatków jest o tyle istotna, że uznanie wykonanych czynności za remont środka trwałego pozwala na ich bezpośrednie rozliczenie w kosztach uzyskania przychodów. Z kolei uznanie ich za ulepszenie skutkuje koniecznością zwiększenia wartości początkowej
Planujemy przeprowadzenie remontu okresowego cyfrowej obrabiarki. To duży wydatek rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych. Jak powinniśmy go potraktować rachunkowo?
Wymieniliśmy w obrabiarce jedną część, bez której maszyna ta nie może działać. Ponieważ koszt wymienionego podzespołu był bardzo duży, czy nie powinniśmy uznać tego wydatku za ulepszenie środka trwałego?
W przepisach ustawy o VAT obowiązujących od 1 kwietnia 2014 r. ustawodawca w ramach zasady ogólnej przyjął pewne uproszczenie polegające na tym, że pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony są wykorzystywane w 50% do celów związanych z działalnością gospodarczą i w 50% do innych celów, np. prywatnych. Natomiast 100% odliczenie przysługuje tylko w stosunku do pojazdów samochodowych
Środki trwałe są w wielu (jeśli nie w większości) przedsiębiorstwach kluczowym zasobem prowadzonej działalności gospodarczej. Im większy jest ich udział w ogólnej wartości aktywów, tym większego znaczenia nabiera problematyka prawidłowej ich wyceny nie tylko według prawa bilansowego, ale w szczególności według uregulowań ustaw o podatku dochodowym. Podstawowa trudność związana jest z wyborem, czy dany
Rozróżnienie pojęć "remont" i "ulepszenie środka trwałego" ma szczególne znaczenie pod względem podatkowym oraz ewidencji księgowej. Nieprawidłowe określenie charakteru poniesionych nakładów może doprowadzić do zaniżenia lub zawyżenia wartości początkowej środka trwałego, a w efekcie zawyżenia lub zaniżenia kosztów. Rozróżnienie tych dwóch kategorii jest istotne, jeżeli chcemy, żeby sporządzone przez
Najczęściej to na wiosnę właściciele budynków i mieszkań przeprowadzają prace zaliczane do kategorii robót konserwacyjnych. Podstawowym problemem przy wykonywaniu tego rodzaju robót jest ustalenie, jaką stawką należy opodatkować wykonywane prace. Wykonanie robót konserwacyjnych w określonych przypadkach może być bowiem opodatkowane stawką obniżoną w wysokości 8%. Wymaga to jednak spełnienia warunków
Spółka wymieniła zepsutą jednostkę centralną w zestawie komputerowym (składającym się z jednostki centralnej, monitora, myszki i klawiatury). Czy powyższą wymianę należy uznać za remont czy za ulepszenie i zwiększyć wartość początkową środka trwałego? Koszt zakupu jednostki centralnej wynosił 1950 zł.
Z problemem rozróżnienia remontu i ulepszenia spotyka się wielu księgowych. Rozróżnienie tych pojęć ma szczególne znaczenie w celu nie tylko prawidłowego ujęcia nakładów w księgach rachunkowych, ale także traktowania ich pod względem podatkowym.
Granica między remontem, stanowiącym bieżący koszt operacyjny, a modernizacją środka trwałego jest niewyraźna. W przypadku ulepszenia środka trwałego odpisywanie w koszty poniesionych nakładów odbywa się poprzez odpisy amortyzacyjne. Wydatki związane z remontem stanowią koszty okresu lub kilku okresów, jeżeli jednostka zdecyduje się na rozliczanie międzyokresowe.
Wydatki poniesione na wymianę starego ogrodzenia betonowego wraz ze słupkami na ogrodzenie z gotowych profili metalowych i słupków metalowych można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu w całej wysokości w momencie ich poniesienia. Nie jest konieczne dokonywanie odpisów amortyzacyjnych. Wymiana zużytych elementów środka trwałego na nowe ma bowiem charakter odtworzeniowy, przywracający jedynie jego