Wymiana zepsutej jednostki centralnej - remont czy ulepszenie
Jak rozliczyć wymianę jednostki centralnej w zestawie komputerowym
Spółka wymieniła zepsutą jednostkę centralną w zestawie komputerowym (składającym się z jednostki centralnej, monitora, myszki i klawiatury). Czy powyższą wymianę należy uznać za remont czy za ulepszenie i zwiększyć wartość początkową środka trwałego? Koszt zakupu jednostki centralnej wynosił 1950 zł.
Przy założeniu, że spółka stosuje do celów rachunkowych rozwiązania podatkowe, nie ma istotnego znaczenia, czy wymianę jednostki centralnej wchodzącej w skład zestawu komputerowego należy uznać za remont czy za ulepszenie. Ze względu na kryterium wartościowe (3500 zł) nakłady takie nie będą bowiem traktowane jako ulepszenie i nie będą skutkowały zwiększeniem wartości początkowej zestawu komputerowego. W tym przypadku wydatek na nabycie jednostki centralnej należy ująć bezpośrednio w kosztach uzyskania przychodów (z punktu widzenia ustaw o podatku dochodowym) oraz w kosztach działalności operacyjnej (z punktu widzenia zasad rachunkowości).
Dokonując kwalifikacji ponoszonych kosztów na nabycie jednostki centralnej, należy ustalić, czy mamy do czynienia z remontem (przywracającym wartość użytkową komputera), czy też z ulepszeniem (zwiększającym wartość użytkową komputera). Należy jednocześnie zwrócić uwagę na fakt, że o ile istota remontu (określona w ustawie z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane - Dz.U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623) jest postrzegana identycznie przez prawo podatkowe i bilansowe, o tyle w przypadku ulepszenia już tak nie jest.