Jak rozliczyć w księgach rachunkowych wykup samochodu z leasingu finansowego (podatkowo-operacyjnego) i jego dalszą odsprzedaż
Mam pytanie dotyczące procedury przeniesienia środków trwałych z jednej spółki do drugiej w ramach przekazania zorganizowanej części przedsiębiorstwa bez różnic w wartościach bilansowych. Rozumiem, że w jednej spółce środki trwałe przenoszone trzeba zlikwidować, co oznacza konieczność utworzenia dla każdego środka trwałego dokumentu LT. Natomiast czy w spółce przejmującej konieczne jest utworzenie
W kwietniu 2023 r. nastąpiło wykupienie z leasingu samochodu osobowego wykorzystywanego w sposób mieszany. Czy po dokonaniu wykupu należy go wprowadzić do środków trwałych? Jaką wartość początkową przyjąć jeżeli wykup wyniósł około 1 400 zł brutto? Na jakiej podstawie można użytkować go nadal w działalności gospodarczej dla celów działalności gospodarczej, jak i niezwiązanych z działalnością?
Ustawa o rachunkowości wskazuje, że wszelkie ujawnione w toku inwentaryzacji różnice między stanem rzeczywistym a stanem wykazanym w księgach rachunkowych należy wyjaśnić i rozliczyć w księgach rachunkowych tego roku obrotowego, na który przypadał termin inwentaryzacji (art. 27 ust. 2 uor). W przypadku jednostek, których rok obrotowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, ostateczne wyjaśnienie, rozliczenie
Mimo że inwentaryzacja składników majątku drogą spisu z natury jest niemal tak stara jak sama rachunkowość, to nadal występują wątpliwości i problemy, które ostatecznie skutkują popełnieniem błędów w tym obszarze. W niniejszym materiale zwracamy uwagę na sześć z nich.
Spółka z o.o. otrzymała aportem od właściciela (Związku Gminnego) trzy samochody ciężarowe o wartości 1 300 tys. zł brutto. Czy spółka przyjmująca powinna dokonywać amortyzacji przyjętych środków trwałych, jeśli nie poniosła kosztów ich nabycia?
PROBLEM W 2021 r. średnie przedsiębiorstwo, zakład pracy chronionej (spółdzielnia) decyzją Walnego Zgromadzenia z podziału zysku za 2020 r. utworzyła fundusz remontowy (zespół drugi z ZPK). Obecnie chciałaby sfinansować z tego funduszu zakup środka trwałego. Jak powinna być księgowana amortyzacja: 1. w koszty (4-ki)- umorzenie i równolegle po Wn z funduszu oraz pozostałe przychody operacyjne (podobnie
13 kwietnia 2022 r. weszły w życie przepisy nowelizujące zasady ustalania podstawy wymiaru składki zdrowotnej przedsiębiorców. Zmiany zostały wprowadzone ustawą z 9 lutego 2022 r. o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r. poz. 807; dalej: ustawa nowelizująca z 9 lutego 2022 r.). Dotyczą one m.in. zasad ustalania dochodu będącego podstawą wymiaru składki
Odpłatne zbycie nieruchomości wykorzystywanej na potrzeby związane z działalnością gospodarczą, która nie była środkiem trwałym i nie podlegała ujęciu w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej. Taką interpretację przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) został zaprezentowany w uchwale Naczelnego Sądu Administracyjnego
Coraz popularniejszym sposobem przemieszczania się staje się jazda na hulajnodze. Jak się okazuje korzystają z nich nie tylko osoby prywatne, ale również przedsiębiorcy. Ci ostatni nabywają hulajnogi nie tylko dla siebie, ale także dla swoich pracowników. W raporcie przedstawiamy jak rozliczać zakup hulajnóg na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej wraz z ewidencją w pkpir i księgach rachunkowych
Podatnik, który chce amortyzować środek trwały według indywidualnie ustalonej stawki amortyzacyjnej, musi udowodnić, że jest on używany, a nie nowy. Może to robić na podstawie wszelkich wiarygodnych dowodów potwierdzających używanie środka trwałego w określonym czasie. Potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment przedstawiamy.
Przełom roku to czas, gdy większość jednostek przygotowuje się do sporządzania sprawozdania finansowego. Programy finansowo-księgowe generują takie sprawozdania finansowe zazwyczaj za przyciśnięciem jednego klawisza. Wygenerowane automatycznie sprawozdanie finansowe jest jednak często obarczone błędami. Dlatego przedstawione w nim informacje (dane) powinny zostać zweryfikowane przez służby księgowe