Czy nabycie wewnątrzwspólnotowe zestawów, w których skład wchodzą wyroby akcyzowe, jest opodatkowane akcyzą
Z dniem 1 lipca 2023 r. weszła w życie większość zmian w ustawie o VAT wprowadzanych w ramach tzw. pakietu SLIM VAT 3. Opisujemy je w niniejszym raporcie, na przykładach wskazując ich praktyczne konsekwencje.
14 kwietnia 2023 r. Sejm uchwalił ustawę znaną pod nazwą SLIM VAT 3. Większość przewidzianych tam zmian w VAT wejdzie w życie od 1 lipca 2023 r. Przedstawiamy publikację, która omawia te zmiany i pokazuje, jak się do nich przygotować.
Przewóz poza zawieszeniem poboru akcyzy wyrobów energetycznych o kodach CN 2710 12 21, 2710 12 25, 2710 19 29 i 2710 20 90 w opakowaniach jednostkowych nie może korzystać z e-SAD. Podmiot dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia ma obowiązek składać miesięczne deklaracje AKC-4 i wpłacać należną akcyzę oraz prowadzić ewidencję wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo.
24 stycznia 2023 r. został przyjęty przez rząd i trafi teraz do Sejmu projekt zmieniający ustawę o VAT, znany pod nazwą SLIM VAT 3. Zmiany mają wejść w życie 1 kwietnia 2023 r.
Polscy przedsiębiorcy dokonują zakupów nie tylko w kraju, ale również za granicą. Rozliczenie zakupów zagranicznych jest bardziej skomplikowane. Wymaga podjęcia wielu czynności, najpierw, aby ustalić, czy rozliczenie jest konieczne, a jeśli jest - to dokonania tego rozliczenia. Powoduje to często wiele problemów dla polskich podatników.
Podatnicy nabywający paliwo z innego kraju UE, gdy są zobowiązani do wcześniejszej wpłaty VAT na rachunek US, będą mogli poczekać z zapłatą, gdy sprzedawca nie wystawi faktury. Z zapłatą będzie można czekać, jednak nie dłużej niż do 16 dnia miesiąca następującego po miesiącu dokonania dostawy towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia. Taką zmianę od 28 grudnia 2021 r. wprowadziła ustawa
TSUE uznał, że niezgodne z Dyrektywą unijną są polskie przepisy ustawy o VAT nakazujące płacenie podatku od wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw przed terminem wymagalności tego podatku. Oznacza to, że podatnicy dokonujący takiego nabycia mają prawo do stosowania ogólnych zasad rozliczania WNT od takich nabyć z pominięciem przepisów polskich „przyspieszających” termin zapłaty VAT z tytułu takiego nabycia
Od 1 lipca 2020 r. obowiązuje nowy wzór informacji podsumowującej VAT-UE wersja (5). Został wprowadzony w związku z wejściem w życie nowej procedury call-off stock. Jednocześnie wzmocniono rolę informacji podsumowującej. Jej niezłożenie lub błędy w wypełnianiu mogą pozbawić prawa do stosowania stawki 0% przy WDT. Do tej pory były to tylko błędy formalne, które mogły spowodować sankcje z Kodeksu karnego
Od 1 lipca 2020 r. wprowadzono nowe regulacje dotyczące procedury magazynu call-off stock, które zastąpiły istniejące dotychczas uproszczenia w zakresie magazynów konsygnacyjnych. Według nowych zasad przemieszczenie przez polskiego podatnika towarów stanowiących część majątku jego przedsiębiorstwa do innego państwa członkowskiego w ramach tej procedury nie jest uznawane za nietransakcyjne przemieszczenie
Przy nietransakcyjnym WNT najczęściej nie wystawia się faktury, która mogłaby powodować powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego nie jest również znany - w dacie wpłaty podatku - kurs waluty. W przypadku towarów objętych pakietem paliwowym powstaje problem, gdyż trzeba wcześniej zapłacić VAT. W takiej sytuacji podatnikom pozostaje ustalić podstawę opodatkowania i VAT w sposób uproszczony, przyjmując
Polski podatnik, który jest zobowiązany do rozliczenia WNT, zazwyczaj wykazuje podatek należny w rozliczeniu za okres, w którym została wystawiona faktura. W rozliczeniu za ten sam okres może odliczyć VAT naliczony, gdy zakupy są związane ze sprzedażą opodatkowaną. Problem pojawia się, gdy fakturę od zagranicznego kontrahenta otrzymuje z opóźnieniem.
Od 1 września 2019 r. obowiązuje nowy wykaz paliw objętych pakietem paliwowym. Obowiązek zapłaty VAT w ciągu 5 dni od przywiezienia z UE do Polski dotyczy paliw ciekłych w rozumieniu Prawa energetycznego, a nie - jak to było dotychczas - tylko paliw silnikowych. Nie ma już także znaczenia przeznaczenie paliw ciekłych. Podmioty, które sprowadzały paliwa ciekłe, nieobjęte dotychczas pakietem paliwowym