Czy pracodawca może zgodzić się na okazjonalną pracę zdalną ponad limit 24 dni
21 listopada 2018 r. miną 33 miesiące od wejścia w życie przepisów wprowadzających limity dla umów o pracę na czas określony. Oznacza to, że po tym terminie niektóre z takich umów mogą z mocy prawa przekształcić się w umowy na czas nieokreślony.
Pracodawca użytkownik musi prowadzićw swoim zakładzie ewidencję okresów pracy pracownika tymczasowego. W ewidencji tej należy wskazać wszystkie okresy pracy tymczasowej danej osoby, bez względu na to, z jakiej agencji pracy tymczasowej osoba ta do niego trafiła. Nie ma w tym przypadku znaczenia, czy osoba ta pracowała na podstawie umowy o pracę czy umowy cywilnoprawnej. Obowiązuje jednocześnie stosunkowo
Podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i FEP oraz opodatkowania są ograniczone w skali roku. Przekroczenie ustalonych limitów powoduje określone konsekwencje m.in. w zakresie ustalania podstawy wymiaru zasiłków czy dokonywania potrąceń z wynagrodzenia za pracę. Natomiast brak bieżącej informacji o przekroczeniu podstawy wymiaru podatku lub składek ZUS zasadniczo zobowiązuje płatników
Obowiązek przedłużania do dnia porodu umowy tymczasowej zawartej z pracownicą w ciąży oraz nowe zasady naliczania wynagrodzenia i ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy – to najważniejsze zmiany, które weszły w życie 1 czerwca 2017 r. w zakresie zatrudniania pracowników tymczasowych.
Emeryci i renciści mogą dorabiać do emerytury (renty) wypłacanej przez ZUS. Jeżeli jednak osiągany przez nich przychód przekracza określone progi zarobkowe - poza niektórymi przypadkami - muszą liczyć się z tym, że ZUS zmniejszy, a nawet zawiesi wypłatę świadczenia. Płatnik składek zatrudniając emeryta (rencistę) powinien, co do zasady, powiadomić o tym ZUS. Obowiązek poinformowania ZUS o zatrudnieniu
Pracodawca ma obowiązek udostępniać dokumenty na żądanie pracownika, na podstawie których zostało obliczone jego wynagrodzenie. Jednocześnie musi dbać, aby nie ujawnić danych dotyczących wynagrodzenia innych pracowników.
Pracodawca ma obowiązek prowadzenia dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy (m.in. kart ewidencji czasu pracy, imiennych list wypłacanego wynagrodzenia) oraz akt osobowych pracowników.
Osoby prowadzące kliniki weterynaryjne, które zamierzają zatrudnić pracowników na stanowiskach weterynarza czy recepcjonistki, muszą liczyć się z dodatkową odpowiedzialnością bhp na terenie zakładu pracy. W artykule podpowiadamy, jak przystosować klinikę, aby zapewnić nowo przyjętym pracownikom ochronę przed zagrożeniem czynnikami biologicznymi.
W zakładzie stolarskim zatrudniam 5 pracowników. Dla każdego z nich prowadzę ewidencję czasu pracy. Czy muszę jeszcze dodatkowo posiadać listę obecności? Jeśli tak, to jak należy ją prawidłowo prowadzić?