JAK UDOSTĘPNIAĆ PRACOWNIKOWI INFORMACJE O JEGO WYNAGRODZENIU
Pracodawca ma obowiązek udostępniać dokumenty na żądanie pracownika, na podstawie których zostało obliczone jego wynagrodzenie. Jednocześnie musi dbać, aby nie ujawnić danych dotyczących wynagrodzenia innych pracowników.
Jednym z najpopularniejszych dokumentów, na podstawie których pracownikom nalicza i rozlicza się wynagrodzenie, jest lista płac. Na tym dokumencie są wskazywane składniki wynagrodzenia, takie jak: płaca zasadnicza, premie, nagrody itp., a także wysokość składki na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne czy zaliczka na podatek.
Lista płac
Przepisy nie określają, w jakiej formie należy tworzyć ten dokument. W związku z tym pracodawca ma tu pełną swobodę. Może tworzyć zarówno listy zbiorcze (dla określonej grupy pracowników czy dla zatrudnionych w całym zakładzie), jak i sporządzać listy indywidualne.