Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2001-05-09

Zgłoszenie do Państwowej Inspekcji Pracy

Obowiązki pracodawcy

Zgłoszenie do Państwowej Inspekcji Pracy

Anna Tomczyk

Każdy pracodawca, tj. jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej, oraz osoba fizyczna, jeżeli zatrudnia pracowników, ma obowiązek zawiadomienia na piśmie właściwego inspektora pracy o rozpoczęciu działalności, zmianie miejsca, rodzaju i zakresu prowadzonej działalności, a zwłaszcza o zmianie technologii lub profilu działalności oraz o likwidacji działalności.

Należy zaznaczyć, że omawiany obowiązek spoczywa wyłącznie na pracodawcach i nie obejmuje podmiotów, na rzecz których świadczona jest praca na innej podstawie niż stosunek pracy.

Realizacja obowiązku informowania organu kontrolnego o podjęciu działalności oraz o spełnieniu obowiązków z zakresu przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy czy też jej aktualizacji nie wymagają szczególnej formy, należy więc przyjąć, że każda informacja pisemna, zawierająca dane na wymieniony temat, będzie stanowić spełnienie omawianego obowiązku.

Z uwagi jednak na fakt, iż przepisy prawa pracy nie konkretyzują, jakie szczegółowe informacje mają się znaleźć w dokumencie zgłoszeniowym, Państwowa Inspekcja Pracy – dla ułatwienia dokonania zawiadomienia – opracowała pomocniczy druk „Karta zgłoszenia pracodawcy” (druk nie jest drukiem statystycznym, nie został zatwierdzony przez GUS i nie jest drukiem powszechnie obowiązującym).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00