Artykuł
Zgłoszenie do Państwowej Inspekcji Pracy
Obowiązki pracodawcy
Zgłoszenie do Państwowej Inspekcji Pracy
Anna Tomczyk
Każdy pracodawca, tj. jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej, oraz osoba fizyczna, jeżeli zatrudnia pracowników, ma obowiązek zawiadomienia na piśmie właściwego inspektora pracy o rozpoczęciu działalności, zmianie miejsca, rodzaju i zakresu prowadzonej działalności, a zwłaszcza o zmianie technologii lub profilu działalności oraz o likwidacji działalności.
Należy zaznaczyć, że omawiany obowiązek spoczywa wyłącznie na pracodawcach i nie obejmuje podmiotów, na rzecz których świadczona jest praca na innej podstawie niż stosunek pracy.
Realizacja obowiązku informowania organu kontrolnego o podjęciu działalności oraz o spełnieniu obowiązków z zakresu przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy czy też jej aktualizacji nie wymagają szczególnej formy, należy więc przyjąć, że każda informacja pisemna, zawierająca dane na wymieniony temat, będzie stanowić spełnienie omawianego obowiązku.
Z uwagi jednak na fakt, iż przepisy prawa pracy nie konkretyzują, jakie szczegółowe informacje mają się znaleźć w dokumencie zgłoszeniowym, Państwowa Inspekcja Pracy dla ułatwienia dokonania zawiadomienia opracowała pomocniczy druk Karta zgłoszenia pracodawcy (druk nie jest drukiem statystycznym, nie został zatwierdzony przez GUS i nie jest drukiem powszechnie obowiązującym).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right