Czy można zawrzeć ponadlimitową umowę na czas określony, jeśli inspektor pracy wyda nakaz zwiększenia zatrudnienia pracowników służby bhp
(...) rozporządzenie w sprawie służby bhp w § 1 ust. 3 stanowi, że pracodawca zatrudniający od 100 do 600 pracowników tworzy wieloosobową lub jednoosobową komórkę albo zatrudnia w tej komórce pracownika służby bhp w niepełnym wymiarze czasu pracy. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 13 października 2006 r. (I OSK 263/06) stwierdził, że pracodawca zatrudniający ponad 100 pracowników zobowiązany
Kiedy skończy się okres przejściowy dla służb bhp, w którym pracownicy wykonujący zadania tej służby powinni uzupełnić kwalifikacje zawodowe?
Jakie wymagania kwalifikacyjne musi spełniać osoba, aby mogła być zatrudniona w służbie bhp? Jakie dokładnie uprawnienia ma ta służba?
Zatrudniliśmy pracownika ds. bhp. Podczas kontroli PIP okazało się, że ta osoba nie posiada uprawnień do wykonywania takiej pracy. Kto poniesie odpowiedzialność za brak uprawnień tego pracownika - pracodawca czy pracownik - pyta Czytelniczka z Łukowa.
Jakie kwalifikacje musi mieć kandydat do pracy na stanowisko specjalisty ds. bezpieczeństwa i higieny pracy? Czy jeżeli posiada wyższe wykształcenie na kierunku lub specjalności w zakresie bhp, powinien mieć również co najmniej 1 rok stażu pracy w służbie bhp?
Czy chcąc samodzielnie wykonywać zadania służby bezpieczeństwa i higieny pracy muszę uzyskać potwierdzenie spełniania wymagań kwalifikacyjnych? Czy pracodawcy wykonującemu zadania służby bhp bez odpowiedniego przygotowania grożą jakieś sankcje?
Potrzeba zapewnienia bezpiecznej pracy jest oczywista. W praktyce stosowanie i przestrzeganie przepisów bhp w Polsce nie wygląda jednak najlepiej. Przedsiębiorcy często bowiem zapominają, że jakakolwiek praca, nawet najprostsza i mało skomplikowana, musi być prowadzona w odpowiednich, bezpiecznych warunkach, a ich zapewnienie spoczywa właśnie na nich. Wbrew pozorom, nawet praca w biurze nie jest wolna
Pracodawca zatrudnił pracownika służby bhp na stanowisku inspektora ds. bhp, pomimo że pracownik ma wyższe wykształcenie o specjalności bezpieczeństwo i higiena pracy oraz udokumentowany sześcioletni staż pracy w służbie bezpieczeństwa i higieny pracy. Pracownik uważa, że ma uprawnienia do posługiwania się tytułem głównego specjalisty do spraw bhp i że w związku z tym pracodawca powinien zmienić nazwę
Do zakładu pracy, w którym produkowane są artykuły spożywcze, m.in. hermetycznie pakowane (technologia produkcji jest ściśle strzeżona przez pracodawcę), zgłosili się inspektorzy Państwowej Inspekcji Pracy. Inspektorzy pracy przedstawili się, okazali legitymacje służbowe oraz upoważnienie do przeprowadzenia kontroli. Kontrolujący chcieli wejść do wszystkich pomieszczeń pracy. Pracodawca zażądał od
Pracownik służby bhp w trakcie przeglądu pomieszczeń pracy poinformował ustnie jednego z pracowników o nałożeniu na niego kary pieniężnej za naruszanie przepisów bhp. Następnie ustnie polecił księgowej potrącić pracownikowi z wynagrodzenia za pracę kwotę w wysokości 100 zł. Pracodawca dowiedział się od księgowej o tym potrąceniu w chwili zatwierdzania listy płac. Czy pracownik służby bhp mógł wystąpić
W interesie pracodawcy leży, aby w zakładzie pracy były przestrzegane warunki bezpieczeństwa i higieny pracy. Nad tym, czy są one przestrzegane, czuwają oprócz pracodawcy również organy zakładowego nadzoru.
Dbanie o bezpieczne i higieniczne warunki leży w interesie pracodawcy i pracownika. Mając powyższe na uwadze ustawodawca sam nałożył na pracodawcę pewne podstawowe obowiązki w tej dziedzinie.