Wykorzystywanie samochodów prywatnych do celów służbowych oraz samochodów służbowych do celów prywatnych – przychody, koszty, składki, ewidencja w pkpir i księgach rachunkowych
Podatnik, który wykorzystuje w działalności gospodarczej dwa samochody osobowe, ma prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków dotyczących obu samochodów. Prawidłowość takiego stanowiska potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej, której fragment przedstawiamy.
Od 1 stycznia 2019 r. w wyniku nowelizacji ustawy o pdop zostały wprowadzone zmiany dotyczące samochodów osobowych wykorzystywanych w prowadzonej działalności gospodarczej. Zmiany te polegają na: 1) podwyższeniu kwoty limitu wartości samochodu osobowego, do którego możliwe jest pełne odliczanie odpisów amortyzacyjnych z tytułu zużycia samochodu osobowego, 2) określeniu zasad rozliczania kosztów używania
Od 1 stycznia 2019 r. w wyniku nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zostały wprowadzone zmiany dotyczące samochodów osobowych wykorzystywanych w prowadzonej działalności gospodarczej.
Podmioty gospodarcze w toku prowadzonej działalności bardzo często wykorzystują samochody osobowe, których podstawą używania jest umowa leasingu. Po zakończeniu umowy samochód może zostać wykupiony przez przedsiębiorcę i dalej używany na potrzeby prowadzonej działalności, a następnie sprzedany. Przedstawiamy podatkowe i rachunkowe skutki wykupu i sprzedaży leasingowanego pojazdu.
Wydanie rozporządzenia Ministra Infrastruktury dotyczące zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów nie będących własnością pracodawcy wypełniło lukę prawną.
Podatnik, który najpierw nabył samochód z częściowym prawem do odliczenia VAT, a następnie sprzedał to auto, ma prawo do odzyskania części nieodliczonego VAT poprzez korektę VAT. W opracowaniu przedstawiamy, jak ustalić kwotę takiej korekty VAT, w którym momencie "odzyskana" kwota podatku naliczonego stanowi przychód podatkowy oraz jak ją ująć w księgach rachunkowych.
Samochód osobowy stanowi często składnik majątku firmy. Jego zakup, późniejsza eksploatacja i sprzedaż są regulowane przez wiele przepisów zarówno podatkowych, jak i wynikających z prawa bilansowego. Raport ten systematyzuje wiedzę dotyczącą tego zagadnienia.
Nasza firma chce wykupić samochód osobowy z leasingu operacyjnego. Wartość wykupu samochodu będzie wynosić około 4000 zł. Będziemy używać go przez rok, a potem chcemy go sprzedać. Według jakiej wartości przyjąć samochód do ewidencji środków trwałych i jaką przyjąć stawkę amortyzacji? Jak rozliczyć podatkowo i rachunkowo jego późniejszą sprzedaż?
Spółka planuje zakup samochodu osobowego o wartości 100 000 zł netto, zaciągając na jego zakup kredyt w banku. 1. Jakie wydatki wpłyną na jego wartość początkową? 2. Jaką metodę i stawkę amortyzacji należy zastosować? 3. Jak podzielić koszty amortyzacji i ubezpieczenia na stanowiące i niestanowiące kosztu podatkowego? 4. Czy możliwe jest obniżenie stawki amortyzacyjnej do poziomu np. 1% zarówno z punktu
Nasza spółka z o.o. użytkuje samochody osobowe stanowiące własność spółki. W trakcie ich eksploatacji dokonywane są nakłady o różnym charakterze i wartości. Wiemy, iż dla celów podatku dochodowego i VAT odmiennie traktowany jest zakup części składowych i zamiennych do samochodu. Proszę o przedstawienie szczegółów związanych z tymi różnicami oraz wyjaśnienie, w jaki sposób klasyfikować dokonane zakupy
Jesteśmy sp. z o.o. Moje pytanie dotyczy prawidłowego księgowania wykupu samochodu, który do tej pory leasingowaliśmy. Cena wykupu wynosi 12 088,32 zł. Wartość samochodu w leasingu wynosi 99 109,18 zł. Płaciliśmy raty czynszowe przez okres 36 miesięcy, które księgowałam na konto 400 „Koszty” i konto 200 „Zobowiązania”. VAT w 50% na konto „VAT do odliczenia” i na konto „VAT niepodlegający odliczeniom
Jak prawidłowo ująć w księgach rachunkowych zakup samochodu osobowego o wartości 61 000 zł brutto? Do jakiej kwoty można odliczyć VAT?
Reprezentuję spółkę akcyjną. Mam zawrzeć umowy z pracownikami, umożliwiające wykorzystywanie samochodu prywatnego do celów służbowych: Proszę o wskazanie podstaw prawnych, do których należy się odnieść zawierając takie umowy, oraz jak je rozliczać.