Błędy w rozliczeniach VAT. Na czym polegają i jak ich uniknąć
Brexit, czyli definitywne wyjście Zjednoczonego Królestwa z Unii Europejskiej rodzi po stronie firm handlujących z brytyjskimi kontrahentami nowe problemy i obowiązki. Obecnie nie mamy już do czynienia z transakcjami wewnątrzwspólnotowymi, ale importem i eksportem towaru. Niewątpliwie wzrasta zatem liczba formalności i urzędowych wymogów, których należy dopełnić celem prawidłowego rozliczenia VAT oraz
Prawidłowe rozliczenie VAT z tytułu łańcuchowych dostaw towarów w obrębie UE (WNT/WDT) oraz poza terytorium Wspólnoty (import/eksport towarów) sprawia podatnikom wiele trudności. Ujednolicone na szczeblu unijnym reguły Quick fixes mają pomóc przedsiębiorcom dokonującym wewnątrzwspólnotowych operacji w ustaleniu, które transakcje mogą korzystać ze stawki 0% VAT. Wielu podatników nie zdaje sobie sprawy
Na podstawie projektów opublikowanych od 13 do 27 stycznia 2012 r.
Transakcje zagraniczne sprawiają podatnikom kłopoty związane z ich prawidłowym rozliczeniem. Powodem takiego stanu rzeczy jest to, że na podatkowe rozliczenie zagranicznej sprzedaży lub zakupu składa się z reguły kilka etapów. Pomyłka w jednym z nich może skutkować błędami w dalszym rozliczeniu. Dlatego, aby zapobiec takim pomyłkom, warto przeanalizować poszczególne etapy związane z rozliczeniem zagranicznych
Od rozliczenia za styczeń 2017 r. podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT UE składają wyłącznie miesięczne i w formie elektronicznej informacje podsumowujące. Obostrzone zostały również zasady rozliczeń WNT. Łatwiej utracić status podatnika VAT UE. Natomiast od 1 marca 2017 r. w związku z reformą administracji podatkowej zmieniają się zasady rozliczeń importu towarów.
Spółka świadczy usługi turystyki opodatkowane według procedury marży. Zdarza się, że usługami nabywanymi dla bezpośredniej korzyści turysty są usługi, których nabycie stanowi dla spółki import usług. Czy obliczając marżę, spółka może uwzględnić (zmniejszając marżę) podatek należny z tytułu importu takich usług?
Zamierzamy sprzedać towar ukraińskiej firmie, która wywiezie go na Ukrainę. Dotychczas nie eksportowaliśmy towarów. Jaki dokument musimy posiadać, aby zastosować stawkę 0% do eksportu towarów?
W ramach dostawy towarów dla norweskiego kontrahenta podatnik wywiózł towar do Hamburga. Tu towar został objęty procedurą wywozu i załadowany na statek płynący do Norwegii. Czy taką dostawę podatnik może opodatkować stawką 0% jako eksport towarów?
Obecnie opodatkowaniu VAT w Polsce podlega - jako import towarów - tylko przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. Czy w związku ze zmianą definicji importu towarów od 1 kwietnia 2013 r. opodatkowaniu podlegać będzie u polskich podatników również przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium innych państw członkowskich?
Spółka z o.o. świadczy usługi wynajmu rusztowań. Rusztowania wynajmowane są czasem za granicę, w tym do innych państw członkowskich. Najczęściej okres wynajmu nie przekracza roku, ale czasem wynajem się przedłuża i trwa dłużej niż dwa lata. Czy w związku z tym spółka powinna rozpoznawać wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów?
Podatnik zajmuje się handlem biżuterią. Często biżuterię wysyła do rzeczoznawców z innych państw członkowskich w celu dokonania jej wyceny. Czy takie przemieszczenia powinien traktować jako wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów?
Polski podatnik dokonał dostawy towarów dla niemieckiego podatnika. Dostawę tę opodatkował stawką krajową, gdyż nie był zarejestrowany jako podatnik VAT UE. Czy jeżeli zarejestruje się jako podatnik VAT UE, uzyska prawo do zastosowania stawki 0%? Towar został wywieziony do Niemiec, a niemiecki podatnik jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.
Podatnik udokumentował wewnątrzwspólnotową dostawę towarów fakturą z numerami NIP dostawcy i nabywcy bez przedrostków krajowych. Czy mimo to może ją opodatkować stawką 0%? Czy wobec podatnika mogą zostać wyciągnięte sankcje za brak numerów VAT UE na fakturze?
Podatnik wybudował budynek magazynowy. Odliczał podatek naliczony przy zakupie towarów i usług związanych z jego budową. Czy darowując ten budynek, będzie musiał zapłacić VAT? Czy ma znaczenie, kiedy darowizna zostanie dokonana - przed czy po 1 kwietnia 2013 r.